Cum să locuiești mai bine?

Analiză. Cum să locuieşti mai bine. Primăriile din cele şase sectoare ale Capitalei au încasat în 2022 peste 100 mil. lei din plata locurilor de parcare de reşedinţă. „Este o lipsă acută a locurilor de parcare, în condiţiile în care numărul de autoturisme a crescut foarte mult“

09.09.2023, 13:52 Autor: Alina-Elena Vasiliu

În total, în Bucureşti există 237.175 de locuri de parcare de reşedinţă, cele mai multe regăsindu-se pe raza sectorului 3, potrivit datelor centralizate de ZF ♦ Pentru locurile de parcare de reşedinţă, tarifele sunt cuprinse între 300 şi 600 de lei, în funcţie de zona fiscală în care se află pe raza sectorului, zonele fiind clasate de la A la D.

Aproximativ 100 de milioane de lei au încasat primăriile celor şase sectoare ale Capitalei în 2022 din plata parcărilor de reşedinţă, un volum de peste zece ori mai mare faţă de cel din urmă cu cinci ani, conform calculelor pe baza informaţiilor transmise de primăriile de sector la solicitarea ZF. Doar Primăria Sectorului 5 nu a transmis datele cu privire la veniturile încasate anual.

Schimbarea a venit în urma modificării taxei de parcare prin hotărârea Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Astfel, pentru locurile de parcare de reşedinţă, tarifele sunt cuprinse între 300 şi 600 de lei, în funcţie de zona fiscală în care se află pe raza sectorului, zonele fiind clasate de la A la D. Aceste tarife au fost setate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti prin Hotărârea privind stabilirea nivelurilor impozitelor şi taxelor locale în Municipiul Bucureşti.

Pentru parcările publice din zona centrală, Primăria Bucureştiului a stabilit iniţial un tarif diferenţiat, cuprins între 2,5 lei şi 10 lei, în funcţie de zonă. Ulterior, de la 1 martie 2023, tariful a devenit unic, de 5 lei pe oră, pentru toate parcările publice din oraş aflate în administrarea municipalităţii. Pe lângă aceste tarife, cetăţenii pot alege să plătească locurile de parcare de reşedinţă, aflate în preajma domiciliului. Pentru cei care nu aveau un loc de parcare plătit, introducerea tarifului de 5 lei a însemnat practic obligativitatea unor noi cheltuieli.

În total, în Bucureşti există 237.175 de locuri de parcare de reşedinţă, cele mai multe regăsindu-se pe raza sectorului 3, potrivit datelor centralizate de ZF.

„Nemulţumirea mea este că nu există suficiente locuri de parcare în Bucureşti, iar acolo unde există, nu sunt administrate corespunzător. Primăriile nu explică suficient de clar care sunt condiţiile pentru a putea solicita un loc de parcare sau dacă sunt locuri disponibile într-o anumită zonă ori nu. De asemenea, preţurile au crescut foarte mult şi chiar şi aşa, trebuie să aştepţi mult până când primeşti un răspuns - pozitiv sau negativ - atunci când te înscrii pentru un loc de parcare“, spune Cătălin, un cetăţean care locuieşte în sectorul 3 al Capitalei.

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, viceprimarul Capitalei Stelian Bujduveanu scria, pe 16 august 2023, că în ultimul an au fost amenajate în Bucureşti 30.000 de noi locuri de parcare, au fost aduse încasări de aproximativ 60 de milioane de lei, s-au făcut investiţii de peste 12,3 milioane de lei şi s-a creat un serviciu de parcare digitalizat.

Cele mai mari încasări la bugetul local din parcări sunt în sectorul 3 al Capitalei, unde au ajuns anul trecut 32,7 milioane de lei, de aproape cinci ori mai mult faţă de anul precedent.

„În prezent, Primăria Sectorului 3 are în adminis­trare 80.000 de locuri de parcare de reşedinţă“, au spus reprezentanţii servici­u­lui de presă la solicitarea ZF.

Cetăţenii pot ocupa locurile de parcare prin obţinerea de autorizaţii de parcare ca urmare a atribuirii unui loc nominal sau nenominal în zona de reşedinţă sau prin plata tarifului unic orar de 5 lei pentru cei care sunt în tranzit.

„În ceea ce priveşte necesitatea de locuri de parcare de reşedinţă, menţionăm că în sectorul 3 pe anumite zone există un deficit, numărul de solicitări depăşind numărul de locuri disponibile, iar în alte zone se înregistrează un excedent, numărul de locuri libere fiind mai mare decât numărul de cereri. În acest sens, Direcţia Parcări desfăşoară o amplă acţiune de identificare şi creare de noi locuri de parcare de reşedinţă, în conformitate cu reglementările în vigoare şi pretabilitatea zonei. Obiectivul principal al Primăriei Sectorului 3 este creşterea numărului de locuri de parcare pentru reşedinţă“, au mai spus reprezentanţii Primăriei Sectorului 3.

În sectorul adiacent, sectorul 4, primăria a încasat anul trecut 22 de milioane de lei din locurile de parcare, faţă de doar 3 milioane de lei în 2021.

Din cele aproape 51.000 de locuri de parcare de reşedinţă existente aici, 2.000 au fost amenajate în primele luni ale acestui an. Totodată, pe raza administrativă a sectorului 4 figurează şi 7.384 de locuri de parcare nenominale/publice. Începând din 2018, atribuirea şi utilizarea locurilor de parcare de reşedinţă de pe raza sectorului 4 aflate în administrarea primăriei se realizează în baza solicitărilor transmise electronic prin intermediul platformei online a Direcţiei Mobilitate Urbană Sector 4.

„În ultimii cinci ani, la nivelul sectorului 4 s-a înregistrat o creştere constantă a numărului locurilor de parcare (publice şi de reşedinţă), urmare a unei abordări proactive a administraţiei locale cu privire la lipsa acută a parcajelor şi, implicit, a necesităţii amenajării unor spaţii corespunzătoare pentru parcarea adecvată a vehiculelor. În acest sens, au fost identificate şi aplicate măsuri concrete de amenajare de noi locuri de parcare, astfel încât, în funcţie de configuraţia arterelor pe care acestea au fost amenajate, au fost realizate noi locuri de parcare publice, fie aşa-numitele parcări ´în spic pe arterele principale, fie parcări de tip park&ride, în imediata apropiere a staţiilor de transport public“, au spus reprezentanţii Primăriei Sectorului 4, adăugând că primesc adesea solicitări din partea cetăţenilor care locuiesc în partea de sud a Capitalei cu privire la lipsa locurilor de parcare.

În sectorul 6 al Capitalei, există aproape 48.000 de locuri de parcare de reşedinţă, cărora li se adaugă 648 de locuri în parcările tip Smart Parking, 258 de locuri în parcări cu acces controlat (cu barieră) şi 200 de locuri în parcările destitate bicicletelor. Locurile de parcare sunt atribuite tot printr-o platformă digitală.

„Prin Direcţia Generală Investiţii, se derulează în prezent lucrări de amenajare noi locuri de parcare, iar Administraţia Comercială Sector 6 va începe amenajarea a 500 de noi locuri de parcare pentru biciclete“, au transmis reprezentanţii primăriei.

Sectorul 2 are în administrare aproape 27.000 de locuri de parcare de reşedinţă plus alte 155 de locuri de utilitate publică cu plată. Închirierea celor de reşedinţă se realizează în baza unei cereri individuale a solicitantului, avizată prin semnătura reprezentanţilor împuterniciţi şi vizată prin ştampila asociaţiei de proprietari din imobilul de reşedinţă.

„În ultimul an am creat peste 1.000 de locuri de parcare. În 2023, în urma reabilitării şi a sistematizării străzilor din zece cvartale din sectorul 2, vom crea noi locuri de parcare de utilitate publică generală, dar până la finalizarea lucrărilor nu putem preciza exact numărul acestora. Locurile de parcare existente nu sunt suficiente, în acest moment în Programul de evidenţă a locurilor de parcare existând cereri aflate ´în aşteptare“, au spus reprezentanţii Primăriei sectorului 2.

Cele mai mici încasări din parcări se văd în sectorul 1, unde primăria a raportat doar puţin peste 5 milioane de lei. Acolo, instituţia are însă administrare numai 10.122 de locuri de parcare de reşedinţă.

„În Bucureşti există o lipsă acută a locurilor de parcare, în condiţiile în care numărul de autoturisme a crescut foarte mult, iar fostele administraţii locale nu au făcut practic nimic ca să amelioreze această stare de fapt. Mai mult, s-a construit haotic şi s-au redus spaţiile verzi şi locurile de parcare. Conform solicitărilor înregistrate la Administraţia Domeniului Public Sector 1, necesarul locurilor de parcare de reşedinţă în această zonă administrativă este de aproximativ 11.300“, au spus reprezentanţii serviciului Imagine şi Cultură din cadrul primăriei.

De la începutul anului, au adăugat ei, pe raza sectorului au fost înfiinţate 100 de locuri noi de parcare de reşedinţă, urmând de asemenea să fie construite şapte parcări automatizate de tip Smart Parking, cu un total de 73 de noi locuri.

„Pentru amenajarea de noi locuri de parcare de reşedinţă, reprezentanţii Administraţiei Domeniului Public Sector 1 se află în plin proces de identificare de spaţii/ terenuri. Altă modalitate de creare de noi locuri de parcare o constituie desfiinţarea garajelor construite ilegal şi redarea comunităţii locale a spaţiilor ocupate abuziv de către acestea.“

Doar Primăria Sectorului 5 nu a comunicat ce venituri a obţinut în ultimii cinci ani din plata parcărilor.

„În momentul de faţă, sectorul 5 al municipiului Bucureşti se află într-un proces accelerat de regenerare urbană, dezvoltare urbanistică, economică şi socială, proces ce modifică echilibrul actual dintre natural şi nevoia umană. Sectorul 5 intenţionează să realizeze noi locuri de parcare cu plată şi să încurajeze proprietarii de autovehicule să parcheze în aceste spaţii“, au transmis reprezentanţii primăriei.

Primăria Sectorului 3 are în administrare 80.000 de locuri de parcare de reşedinţă.