Cum să locuiești mai bine?

Cum să locuieşti mai bine. Analiză ZF. Casa smart nu mai este a viitorului, ci a devenit deja o cerinţă a prezentului. „Consumatorii îşi doresc locuinţe moderne, nu mai vor standardele anilor ’80-’90. Vor să trăiască în mileniul actual, au nevoie de elemente moderne, care devin uşor-uşor standarde în sine“

25.04.2023, 00:07 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Prin sistemele de tip smart home, utilizatorii pot nu doar să digitalizeze funcţionarea diferitelor echipamente din locuinţe, ci pot şi reduce consumurile de energie ale diferitelor aparate electrocasnice sau ale corpurilor de iluminat, un element esenţial într-o perioadă marcată de scumpiri pe toate fronturile.

Electrocasnice inteli­gente, iluminat controlat de la distanţă, device-uri care mai de care mai performante şi cu mai multe facilităţi nu mai sunt deziderate ale viitorului, ci criterii care fac departajarea între o casă în care vrei să stai şi una care pare să vină mai degrabă din trecut. Dezvoltatorii au aşadar o misiune mai complicată când vine vorba de dotările pe care le pun la dispoziţie, iar furnizorii de asemenea sisteme abia aşteaptă să fie solicitaţi.

„Consumatorii îşi doresc locuinţe moderne, nu mai vor standardele anilor ’80-’90, care le erau oferite de dezvoltatori inclusiv în urmă cu cinci-şase ani. Vor să trăiască în mileniul actual, în secolul de astăzi, au nevoie de toate elementele moderne, care devin uşor-uşor standarde în sine. Reuşita de a integra de exemplu faţade ventilate, încălzire în pardoseală sau elemente de smart home devine un element de educare şi noul standard al industriei“, a spus Cosmin Savu-Cristescu, managing director al grupului Redport, la conferinţa ZF Tendinţe în piaţa rezidenţială 2023, eveniment care a avut loc la începutul lunii aprilie în Bucureşti.

Redport a fost fondat în 2016 de Cosmin Savu-Cristescu şi reprezintă un grup de companii specializate în construcţii, investiţii, dezvoltare şi management de proiecte imobiliare. Compania a finalizat până în prezent proiectele The Level Apartments I şi The Level Apartments II, însumând 175 de apartamente în urma unor investiţii de 16 milioane de euro, iar recent Redport Capital şi grupul Mobexpert au finalizat procesul de achiziţionare a 44.000 mp de teren în zona Străuleşti, lângă Petrom City, într-o tranzacţie cu o valoare de aproximativ 13 milioane de euro, în vederea unei noi dezvoltări.

Iluminatul este şi el o componentă importantă, venind la pachet cu conceptul de smart home, care include şi electrocas­nicele inteligente, precum frigiderul cu cameră video încorporată, astfel încât să poţi vedea de la supermarket ce lipseşte din proviziile de acasă, sau maşina de spălat care scanează etichetele hainelor pentru a-şi adapta programul de spălare.

„Orice dezvoltator care face un avans calitativ educă, pe de-o parte, consu­matorul şi pe de altă parte concurenţii, deci întreaga piaţă de dezvoltare. Oamenii îşi doresc să aibă un standard calitativ din ce în ce mai înalt, plătind preţul corespunzător segmentului de piaţă pe care îl reprezintă“, a mai spus Cosmin Savu-Cristescu.

Potenţialii cumpărători vor căuta mai departe produse care oferă ceva mai mult decât segmentul de piaţă în care se încadrează - adică la nivel de preţ mediu să ofere un produs mediu plus, iar la nivel de preţ mediu plus să ofere un produs premium.

„Evident, ne gândim la elemente de faţadă ventilată, de încălzire în pardoseală, pompe de căldură, sisteme smart home, dar şi smart building, poate integrate într-un concept de smart city care să acopere întreg cartierul din care face parte un ansamblu rezidenţial.“

Prin sistemele de tip smart home, utilizatorii pot nu doar să digitalizeze funcţionarea diferitelor echipamente din locuinţe, ci pot şi reduce consumurile de energie ale diferitelor aparate electro­casnice sau ale corpurilor de iluminat, un element esenţial într-o perioadă marcată de scumpiri pe toate fronturile.

„Clienţii au fost şi sunt tot mai interesaţi de soluţiile smart home, care pot asigura o eficienţă mult mai ridicată, inclusiv printr-un control de la distanţă“, spunea recent Cosmin Balaban, director executiv al Euro Vial Lighting, o companie specializată pe segmentele middle market şi premium, unde furnizează de la instalaţii electrice la sisteme complexe de tip smart home.

Creşterea segmentului de energie verde este un obiectiv principal pentru Euro Vial Lighting în perioada următoare, ţinta fiind ca vânzările de echipamente şi soluţii specifice să reprezinte peste 15% din veniturile companiei, indiferent că este vorba de accesorii cu un consum redus de energie, de sisteme smart home sau de eficientizare a echipamentelor dintr-o fabrică, staţii de încărcare sau panouri fotovoltaice.

Dorinţa românilor de a reduce cheltuielile cu utilităţile îi orientează pe mulţi către soluţiile de tip smart home, menite să eficientizeze consumurile în funcţie de comportamentul locatarilor, după cum remarcă şi Florin Tihulcă, managing director la Assa Abloy România, un producător suedez de soluţii pentru acces şi deschiderea uşilor în clădirile rezidenţiale şi de business.

„Când vine vorba de transformarea casei în una smart, inteligentă, românii sunt tot mai interesaţi în special de asigurarea unei siguranţe sporite, monitorizare şi control de la distanţă, dar şi de sisteme de automatizare cu funcţii inteligente şi o instalare cât mai intuitivă a acestora. Astfel, cea mai mare parte a celor care se îndreaptă către astfel de produse aleg încuietori, camere de supraveghere şi alarme inteligente, alocând bugete de circa 1.000 – 1.300 de euro“, spune Florin Tihulcă.

Dintre clienţii de astfel de produse, 45% sunt familişti, cu vârste cuprinse între 35 şi 44 de ani, de cele mai multe ori părinţi preocupaţi de siguranţă şi convenienţă. 30% dintre românii care achiziţionează sisteme smart de securitate au între 45 şi 64 de ani, sunt interesaţi de tehnologie şi au un stil de viaţă modern.

Un ultim segment, de 25% dintre cumpărători, este reprezentat de tineri între 25 şi 34 de ani, necăsătoriţi, cu un stil de viaţă modern şi care îşi doresc adoptarea imediată a noilor apariţii tehnologice.

În plus, mare parte a clienţilor sunt fami­liarizaţi cu shoppingul online, deţin noţiuni despre produsele smart home, iar unii au deja un produs inteligent acasă şi îşi doresc o completare pentru a crea un ecosistem.

„Interesul românilor este tot mai mare atunci când vine vorba de achiziţia de produse smart home de ultimă generaţie, mai ales în contextul dezvoltării pieţei imobiliare rezidenţiale în marile oraşe. Astfel, procentul românilor care deţin cel puţin un produs smart home este de circa 14%, la nivel de 2022, conform Statista, urmând să ajungă la circa 33,5% în 2026, potrivit companiei de cercetare Statista.“

De asemenea, conform studiilor realizate de Yale, brand din portofoliul Assa Abloy, majoritatea clienţilor au trecut deja de la etapa de adoptare timpurie a noilor tehnologii, la cea de acceptare şi cerere a produselor smart home, ţări precum Marea Britanie, Germania şi Statele Unite ale Americii fiind pe primele locuri.

„Chiar şi în contextul actual, suntem de părere că cererea din zona rezidenţială continuă să fie una stabilă. Ca urmare a proiectelor noi sau de reamenajare impul­sio­nate de contextul pandemic, oamenii se îndreaptă din ce în ce mai mult către soluţii de tip smart home“, mai spune Florin Tihulcă.

Datele Statista mai arată că piaţa de produse de tip smart home ar putea avea o creştere anuală de 16%, ajungând la un volum de aproape 700 de milioane de dolari în 2027.

Cosmin Savu-Cristescu, managing director al grupului Redport: Orice dezvoltator care face un avans calitativ educă, pe de-o parte, consumatorul şi pe de altă parte concurenţii, deci întreaga piaţă de dezvoltare.

Cosmin Balaban, director executiv al Euro Vial Lighting: Clienţii au fost şi sunt tot mai interesaţi de soluţiile smart home, care pot asigura o eficienţă mult mai ridicată, inclusiv printr-un control de la distanţă.