Definim viitorul sustenabil

ZF/ING Definim Viitorul Sustenabil. Principalele avantaje pe care tehnologia 5G le va aduce şi în România, în special pentru companii, sunt capacitatea de a conecta milioane de obiecte şi de a transmite informaţii în timp aproape real, nu viteza mai mare

20.02.2023, 00:07 Autor: Adrian Seceleanu

„Considerăm că e foarte important nu numai să ne uităm la tehnologia 5G şi ce este ea, ci şi la modul în care vom implementa această tehnologie, pentru că probabil că asta va face diferenţa în viitor“.

Tehnologia de comunicaţii 5G va produce o revoluţie şi pe piaţa din România, odată ce va fi implementată pe scară largă şi la capabilităţile sale depline, pentru că va permite conectarea fără probleme a milioane de utilizatori - echipamente sau oameni - printr-o conexiune care face posibilă transmiterea informaţiei aproape în timp real, o problemă fiind însă nivelul ridicat al investiţiilor necesare pentru a construi o asemenea infrastructură, au spus invitaţii unei noi ediţii a emisiunii ZF Definim Viitorul Sustenabil, realizată în parteneriat cu ING Bank România şi care a fost dedicată pieţei de telecomunicaţii.

„5G e un termen tehnic pe care o să încerc să-l explic într-un limbaj cât se poate de nontehnic. Practic 5G se referă la cea de-a cincea generaţie de comunicaţii mobile. Foarte pe scurt, prima generaţie a fost generaţia analogică la începuturile erei co­municaţiilor mobile, imediat după ce conexiunile erau doar fixe şi erau practic locurile conectate şi nu oamenii nea­părat. Vă aduceţi aminte de 2G, de a doua ge­neraţie de comunicaţii mobile, aşa- numitul GSM, practic un killer aplication, dacă pot să spun, era comunicaţie de voce şi SMS. Vă aduceţi probabil aminte anii ‘90 - jumătatea anilor ‘90, după care a venit cea de-a treia generaţie de comunicaţii mobile, 3G sau WCDMA a venit cu o inovaţie majoră, şi anume comunicaţiile de date. Practic, internetul mobil într-o formă incipientă, a fost îmbunătăţit substanţial

cu cea de-a patra generaţie, aşa-numitul LTE, unde practic aplicaţia cea mai importantă a fost video mobil, streaming şi aşa mai departe. Iar dacă am ajuns la generaţia cincea de aici vine acronimul 5G, cea de-a cincea generaţie de comunicaţii mobile. Cu ce vine această tehnologie 5G? În primul rând nu a fost din start gândită pentru doar pentru consumer, ci şi pentru partea de enter­prise şi a fost gândit astfel încât să per­mită conexiuni multiple - milioane de utili­za­tori, fie că sunt persoane, fie că sunt obiec­te, să fie conectaţi, să aducă viteze sem­nificativ mai mari de transfer de date decât generaţia anterioară, undeva în inter­va­lul de 8-10 ori, şi, foarte important, să aducă o latenţă redusă, deci întârzieri foarte mici în transmiterea semnalului“, a ex­plicat în deschiderea discuţiei Dragoş Rebegea, country manager al subsidiarei lo­cale a gigantului suedez Ericsson, unul dintre cei mai mari furnizori globali de echi­pa­mente şi servicii pentru operatorii de telecom.

Dragoş Rebegea, country director, Ericsson România:  Cu ce vine această tehnologie 5G? În primul rând nu a fost din start gândită pentru doar pentru consumer, ci şi pentru partea de enterprise şi a fost gândit astfel încât să permită conexiuni multiple - milioane de utilizatori, fie că sunt persoane, fie că sunt obiecte, să fie conectaţi.


„Această tehnologie a fost proiectată să folosească şi benzi de frecvenţe mai înalte. În câteva cuvinte, asta înseamnă tehnologia 5G. Practic, ar trebui să ne permită nouă, în primul şi în primul rând, viteze mult mai mari de transmitere a datelor, o conexiune stabilă, de încredere şi capacităţi mult mai mari în ceea ce priveşte obiectele conectate“, a adăugat Rebegea.

Telecomunicaţiile reprezintă un sector cheie pentru ING Bank în România, iar banca are o poziţie puternică în această industrie astfel că urmăreşte cu atenţie evoluţiile din piaţă, inclusiv cele legate de implementarea 5G, a punctat Raluca Radbâţă, sector head telecom, media & technology în cadrul băncii. „Pe scurt, domeniul telecom este unul de mare interes pentru noi. Coordonez segmentul telecom începând cu anul 2015 şi aici avem clienţii mari corporate din sector, adică clienţii locali care au o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro şi clienţii internaţionali care au deja o relaţie cu noi la nivel de grup, cu ING, şi unde nu ne mai uităm la cifra de afaceri, ci ne ocupăm de ei. ING România a definit 7 sectoare cheie de activitate, iar telecomul este unul dintre acestea. Ce avem în zona telecom? Avem operatorii mari de telefonie fixă şi mobilă, avem operatorii şi furnizorii de internet şi cablu TV şi avem furnizorii de echipamente. De-a lungul timpului am reuşit să ne construim o poziţie solidă şi acum avem undeva la peste 70 % penetrare în acest segment şi ne mândrim că suntem bancă principală pentru toţi cei 4 mari operatori de telefonie fixă şi mobilă. Ce am reuşit în toţi aceşti ani este să adâncim expertiza sectorială pe care o avem şi împreună cu ajutorul colegilor de la headoffice, pentru că lucrăm în strânsă legătură cu ei şi cumva, această expertiză sectorială, împreună cu reţeaua extinsă a ING şi cu concentrarea noastră pe sustenabilitate sunt cei trei mari piloni prin care reuşim să ne diferenţiem în faţa competiţiei. Deci este foarte important sectorul şi expertiza pe care am dobândit-o în partea aceasta de telecom“, a spus Raluca Radbâţă.

Diferenţa va fi făcută de modul în care va fi implementată pe teren tehnologia 5G, a susţinut Mihnea Rădulescu, business director în cadrul Vodafone România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telecom. „Noi, ca operator, considerăm că e foarte important nu numai să ne uităm la tehnologie şi ce este ea, ci şi la modul în care vom implementa această tehnologie, pentru că probabil că asta va face diferenţa în viitor. Din perspectiva noastră, probabil că una dintre cele mai mari diferenţe faţă de tehnologia 4G existentă în acest moment este faptul că în 5G latenţele sunt mult mai mici. Ce înseamnă latenţă, înseamnă rapiditatea cu care se conectează device-ul, senzorul sau, mă rog, computerul, în reţea. Şi tocmai această diferenţă face ca reţelele de 5G să aibă o conotaţie foarte diferită faţă de modul în care ne-am uitat la reţelele mobile până acum. De ce ? Unul dintre avantajele 5G este dat de vitezele de transfer de date mult mai mari. Corect, din punctul nostru de vedere, dacă ne uităm la utilizatorii obişnuiţi, consumatorii persoane fizice sau chiar şi majoritatea utilizatorilor persoane juridice a telefoanelor mobile, a modului în care folosesc reţeaua mobilă, nu va exista o diferenţă enormă din perspectiva experienţei în sine. Vitezele care sunt acum pe 4G sunt deja destul de mari şi sunt suficiente pentru o utilizare, să spunem, normală. Pe de altă parte, ceea ce face 5G mult mai atractiv este posibilitatea utilizării reţelelor în zona de B2B, de către companii, pentru a avea moduri de utilizare care până acum nu au fost posibile. Din perspectiva unui operator de telecomunicaţii, modurile de utilizare cele mai importante sunt în zona de B2B, iar acolo putem vorbi în continuare cine sunt de fapt cu adevărat beneficiarii acestei tehnologii“.

Mihnea Rădulescu, business director, Vodafone România: Vitezele care sunt acum pe 4G sunt deja destul de mari şi sunt suficiente pentru o utilizare, să spunem, normală. Pe de altă parte, ceea ce face 5G mult mai atractiv este posibilitatea utilizării reţelelor în zona de B2B, de către companii, pentru a avea moduri de utilizare care până acum nu au fost posibile.


O provocare pentru implementarea 5G este faptul că industria nu mai are ratele de creştere din trecut, a spus Raluca Radbâţă, sector head telecom, media & technology în cadrul ING Bank România. „Sectorul telecom a ajuns la un stadiu de maturitate de piaţă, nu mai avem aceleaşi ritmuri accelerate cum erau în trecut. Este un ritm de creştere mai lent, în ciuda faptului că investiţiile pe care sectorul le necesită sunt semnificative. Şi aici vorbim de investiţiile în reţea, în echipamente, în frecvenţă. Deci una dintre provocările sectorului de telecom este legată de partea de finanţare a proiectelor de investiţii, finanţare care se poate face din cash-flow-ul propriu al companiei, se poate face prin credite sau obligaţiuni sau credite de la compania mamă. Deci există diverse metode pe care jucătorii trebuie să le găsească. Pentru ei este o provocare. Pentru noi, băncile, este, bineînţeles, o oportunitate, că am putea să fim alături de ei şi să-i ajutăm în astfel de proiecte. Competiţia mi se pare acerbă, în special între operatori. Sunt 4 jucători importanţi care se bat în oferte comerciale care de care mai competitive. Preţurile sunt foarte bune şi clientul se mişcă foarte rapid între operatori. Deci mi se pare că piaţa este o provocare în special pentru pentru ei. Din punct de vedere al oportunităţilor cumva m-aş lega de stabilitatea pieţei şi faptul că utilizatorul, fie că e vreme rea, fie că e vreme bună, nu prea vrea să renunţe la telefonul mobil, nu vrea să renunţe la internet, la TV, toate acestea sunt pentru el un confort la care, sincer, nu, nu cred că va renunţa.“

Raluca Radbâţă, sector head telecom, media & technology în cadrul ING Bank România: Una dintre provocările sectorului de telecom este legată de partea de finanţare a proiectelor de investiţii, finanţare care se poate face din cash-flow-ul propriu al companiei, se poate face prin credite sau obligaţiuni sau credite de la compania mamă. Pentru noi, băncile, este, bineînţeles, o oportunitate, că am putea să fim alături de ei şi să-i ajutăm în astfel de proiecte.


Citiţi interviurile acordate de Raluca Radbâţă, Dragoş Rebegea, şi Mihnea Rădulescu în cadrul secţiunii speciale Definim viitorul sustenabil pe http://www.zf.ro

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea Definim viitorul sustenabil