Economia verde

Pagina verde. Business Lease România: Maşinile electrice sunt viitorul. Ele şi panourile solare devin noua normalitate, inclusiv în România

08.10.2023, 10:53 Autor: Alexandra Matei

În prezent, la nivel european, Norvegia este ţara cu cel mai mare grad de adopţie a maşinilor electrice, întrucât acolo 82% din înmatriculările de maşini noi sunt pentru vehicule de acest tip În România, în 2022 au fost înmatriculate peste 15.000 de vehicule electrice şi hibride plug-in noi, ceea ce a reprezentat o creştere de 70% faţă de anul 2021, potrivit unui studiu recent realizat de Roland Berger, iar dintre acestea, 75% au fost vehicule electrice.

Adopţia maşinilor electrice joacă un rol esenţial în atingerea ţintelor privind decarbo­nizarea pe care Uniunea Europeană şi le-a setat şi care trebuie să se întâmple inclusiv în România. Maşinile electrice, spune Diamantis Economou, new Initiatives & innovation consultant în cadrul Business Lease România, unul dintre cei mai importanţi furnizori de servicii de mobi­litate şi leasing operaţional pe plan naţional, sunt cu siguranţă viitorul mobilităţii, însă la fel de important ca adopţia lor este şi modul în care este produsă energia electrică.

„Astăzi, noi, producătorii şi toţi cei implicaţi în mobilitatea electrică şi tranziţia la vehicule electrice, înţelegem importanţa acestui fenomen. Maşinile care funcţionează cu baterii sunt viitorul, dar trebuie să schimbăm şi modul în care producem energie electrică. Toate acestea se vor întâmpla – nu ne mai întrebăm dacă se vor întâmpla şi în România, ci când se vor întâmpla. Maşinile electrice şi panourile solare devin noua normalitate, inclusiv în România“, a spus el într-o conferinţă de presă organizată de Business Lease. Pentru a înţelege importanţa adopţiei maşinilor elec­trice, este important de precizat că, în medie, o maşină care funcţio­nează cu benzină sau motorină produce 5 tone de CO2 pe an, iar pentru a neutraliza această cantitate de dioxid de carbon este nevoie de 200 de arbori. În prezent, la nivel european, Norvegia este ţara cu cel mai mare grad de adopţie a maşinilor electrice, întrucât acolo 82% din înmatricu­lările de maşini noi sunt vehicule de acest tip. „Către acest nivel trebuie să tindem şi în România, să îl atingem şi chiar să îl depăşim în viitor“, a subliniat Diamantis Economou.

Norvegia, detaliază consultantul, a ajuns la acest grad ridicat de adopţie a maşinilor electrice în primul rând datorită stimulentelor guvernamentale care au făcut ca vehiculele electrice să fie cea mai bună alegere financiară pentru consumatori. Astfel, norvegienii care cumpără vehicule complet electrice nu trebuie să plătească taxe mari pe valoare adăugată sau taxe de înmatriculare.

Totodată, Norvegia a oferit proprietarilor de vehicule electrice şi alte avantaje, cum ar fi parcare gratuită în oraşe, scutiri sau reduceri ale taxelor rutiere, acces la benzile prioritare pentru autobuze şi tarife reduse pentru vehiculele electrice care urmează să fie transportate cu feribotul.

În România, în 2022, au fost înmatriculate peste 15.000 de vehicule electrice şi hibride plug-in noi, ceea ce a reprezentat o creştere de 70% faţă de anul 2021, potrivit unui studiu recent realizat de Roland Berger, iar dintre acestea, 75% au fost vehicule electrice.

În principalele pieţe europene, potrivit aceluiaşi studiu, vehiculele electrice au reprezentat un procent record de 21% din noile înmatriculări în 2022. România a depăşit pentru prima dată anul trecut pieţe europene precum Italia şi Spania, cu un procent de circa 12%, dar încă se află în urma multor ţări din Europa de Vest în ceea ce priveşte adopţia mobilităţii electrice.

„România este undeva la mijloc, în faţa Cehiei, a Greciei sau chiar a Italiei, când vine vorba de adopţia maşinilor electrice. Chiar dacă am crezut cu toţii că România nu stă deloc bine la acest capitol, adevărul este că o face. Nu preţul autovehiculului electric contează, ci tot ceea ce se întâmplă în spatele acestei tranziţii şi faptul că românii se obişnuiesc cu maşinile electrice“, a mai adăugat Diamantis Economou.

Anul trecut, în România s-a înregistrat o creştere majoră a locaţiilor rapide şi ultrarapide de încărcare pentru maşinile electrice şi hibride plug-in, iar astăzi, la nivel naţional, există 1.350 de locaţii cu staţii  de încărcare, în creştere cu aproape 60% faţă de 2021, potrivit studiului Roland Berger. Circa 30% dintre staţiile noi sunt amplasate în zona spaţiilor de retail din ţară.

Deşi numărul lor creşte, sunt încă prea puţine locaţii cu multiple staţii, care să permită încărcarea autoturismelor într-un timp cât mai scurt. Majoritatea locaţiilor continuă să opereze o singură staţie, se arată în studiu, doar 25% având două sau mai multe staţii.

Compania de leasing operaţional Business Lease susţine tranziţia către electromobilitate prin includerea treptată în flota sa a vehiculelor electrice. În prezent, compania deţine o flotă de circa 4.500 de maşini, iar pentru anul acesta estimează o creştere de circa 13% a flotei totale, respectiv de 11% pentru 2024.

„Maşinile electrice reprezintă momentan doar 3% din totalul flotei. Ne propunem să creştem odată cu piaţa. Clienţii noştri au început să solicite tot mai multe oferte pentru maşini electrice, să îşi cumpere, iar oamenii se obişnuiesc cu ideea de a conduce maşini electrice“, a adăugat Oana Iancu, director comercial al Business Lease.

Compania de leasing operaţional a intrat pe piaţa locală la finalul anului 2014, când a preluat Fleet Management Services, firmă care se ocupa doar de partea de administrare de flotă, fără partea de finanţare. Business Lease a inclus şi partea de finanţare şi a dezvoltat serviciul de leasing operaţional complet.

Business Lease se adresează doar companiilor, iar cei mai mulţi clienţi vin din zona de FMCG şi servicii, precum şi farma, gas and oil sau construcţii. Cele mai cerute modele de maşini sunt Dacia, Volkswagen şi Ford.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank