Economia verde

Totul începe cu finisarea marginilor piesei de circuit, continuă cu îndepărtarea vopselei de pe piesă, cu lustruirea ei, asamblarea bijuteriei, aplicarea răşinii UV pentru protecţie şi rezistenţă, uscare, iar apoi rezultă un produs gata de purtat, cu preţuri cuprinse între 50 şi 500 de lei.

Pagina verde. Doi tineri recuperează deşeurile de la echipamente electronice şi le introduc în bijuterii şi accesorii unicat

17.01.2024, 18:00 Autor: Alina-Elena Vasiliu

♦ Au investit împreună trei ani din viaţa lor în Precious Circuit, dar şi peste 150.000 de euro în echipamente, întreţinere, materiale. Anul 2022 le-a adus o cifră de afaceri de 10.000 de euro şi un profit de 3.000 de euro. În acel an, printre altele, şi-au expus şi vândut produsele în cadrul Romanian Jewelry Week.

Daniela Rusu şi Andy-Emanuel Alenei sunt doi antreprenori care au văzut în deşeurile electronice potenţial pentru a dezvolta o nouă afacere, căreia i-au dat numele de Precious Circuit.

„A avut la bază un experiment artistic, un fel de «ce-ar fi dacă aş combina acest material cu celălalt?» sau «ce-ar fi dacă aş integra un material neuzual într-un concept perceput cu totul din altă perspectivă?». Aşa s-a născut Precious Circuit - prin alăturarea ideii de deşeu - asociat cu ceva indezirabil, murdar, urât - la ideea de bijuterie - ceva râvnit, pur şi frumos“, povestesc cei doi.

Prin acest experiment, scopul lor este să provoace oamenii să conştientizeze că chiar şi un simplu deşeu poate fi transformat în ceva preţios. Daniela are experienţă în marketing şi PR, fiind implicată în trecut în proiecte de business şi antreprenoriat, iar Andy este absolvent de Teatru şi Film, cochetând şi el cu lumea antreprenoriatului. Au investit împreună trei ani din viaţa lor în Precious Circuit, dar şi peste 150.000 de euro în echipamente, întreţinere, materiale. Anul 2022 le-a adus o cifră de afaceri de 10.000 de euro şi un profit de 3.000 de euro. În acel an, printre altele, şi-au expus şi vândut produsele în cadrul Romanian Jewelry Week.

„Pentru 2024, scopul este să lansăm noi colecţii de produse, să realizăm câteva colaborări de coproducţie şi să lucrăm la eficientizarea proceselor interne de producţie. Vrem să creăm workshopuri dedicate pentru companii şi chiar instituţii publice (şcoli, universităţi), în care să promovăm reciclarea creativă şi să demonstrăm cum se poate face. Vizăm inclusiv crearea de campanii de conştientizare împreună cu centre de colectare/ reciclare, ONG-uri sau companii.“

În plus, fondatorii Precious Circuit vor să-şi mărească echipa, să îmbunătăţească platformele de vânzare şi comunicare din mediul online şi să extindă activitatea de vânzare la nivel internaţional. Clienţii lor sunt atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, oameni pasionaţi de bijuterii şi accesorii aparte, oameni care vor să cumpere produse locale şi sustenabile, dar şi pasionaţi de IT sau din industrii conexe.

„În unele cazuri, companiile sunt interesate chiar de transformarea propriilor echipamente electronice vechi în produse unice care să le reprezinte compania lor şi să apropie angajaţii. Până în acest moment, am transformat telefoane, calculatoare şi instrumente de măsurare în bijuterii şi accesorii.“ Totul începe cu finisarea marginilor piesei de circuit, continuă cu îndepărtarea vopselei de pe piesă, cu lustruirea ei, asamblarea bijuteriei, aplicarea răşinii UV pentru protecţie şi rezistenţă, uscare, iar apoi rezultă un produs gata de purtat, cu preţuri cuprinse între 50 şi 500 de lei. 

Cei doi lucrează de obicei cu materie primă primită ca donaţie sau recuperată direct din natură, acolo unde, de fapt, nu ar trebui să ajungă deşeurile electrice.

„Suntem doar două persoane în echipă momentan, fapt ce ne limitează extrem de mult capacitatea de producţie şi uneori ne dă mari bătăi de cap chiar şi cu gestionarea, dar lucrăm la remedierea acestui aspect. Eficientizarea proceselor de producţie este încă în desfăşurare.“

Daniela Rusu şi Andy-Emanuel Alenei spun însă că sunt perseverenţi, chiar dacă nu e uşor să susţină o afacere pe cont propriu.

„Precious Circuit vine să demonstreze că putem transforma gunoaie sau obiecte percepute ca fiind inutile şi indezirabile în produse preţioase, cu o valoare sentimentală chiar. Conceptul de sustenabilitate şi bunele practici pe care le promovează devine din ce în ce mai popular şi printre clienţii noştri, deşi la început exista o reticenţă“, remarcă fondatorii Precious Circuit.

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank