Economia verde

Pagina verde. Cum merge reciclarea în industria auto? Mihaly Lieb, Autonet: „În producţia şi importul de maşini şi piese auto, România e la un nivel comparabil cu alte ţări. Atelierele de reparaţii însă trebuie să îmbunătăţească practicile de reciclare“

14.02.2024, 18:30 Autor: Alina-Elena Vasiliu

 Grupul Partslife a lansat în 2023 o platformă – Ecoservice – prin care comunică direct cu colectori şi reciclatori specializaţi, astfel încât predarea echipamentelor să se facă în mod eficient.

Gestionarea volumului mare de deşeuri este una dintre provocările de natură recentă ale industriei auto, iar cel mai mare deficit se vede în rândul atelierelor de reparaţii auto, unde încă este nevoie de educare şi îndrumare pentru ca deşeurile să fie colectate corect şi trimise la reciclare.

„O piesă nouă înlocuieşte de obicei una uzată, care devine astfel deşeu. Întrebarea-cheie este cum putem reutiliza piesa uzată sau cum o reciclăm. În ajutor vin fabricile de piese auto, care contribuie la acest proces prin remanufacturarea pieselor, adică repararea şi reintro­ducerea acestora în sistemul comercial“, explică Mihaly Lieb, fondatorul furnizorului de piese auto Autonet, parte a grupului elveţian Swiss Automotive Group. El este totodată fondator al OIREP-ului Partslife România.

„Reciclarea este o practică în creştere în industria automotive locală, care se împarte în mai multe sectoare – importatorii şi distribuitorii de automobile noi şi second-hand, importatorii şi distribuitorii de piese auto şi atelierele de reparaţii. În fiecare dintre aceste sectoare se aplică proceduri de reciclare şi reuti­lizare.“

Pentru autovehicule, con­form normelor de producţie, există un procent stabilit de material reciclat ce trebuie respectat. Şi în cazul importato­rilor şi al distribuitorilor de piese auto, dar şi în rândul atelierelor auto se remarcă o tendinţă tot mai accentuată spre introducerea de piese remanufacturate. Ce nu poate fi reutilizat se colectează separat pentru reciclare.

În acest context, grupul Partslife a lansat în 2023 o platformă – Ecoservice – prin care comunică direct cu colectori şi reciclatori specializaţi, astfel încât predarea echipamentelor să se facă în mod eficient. Deşi focusul este pe domeniul auto, platforma se adresează şi altor industrii. Specializarea grupului Partslife este însă legată de unul dintre acţionari, Partslife GmbH, care operează în Germania din 1995 şi este specializat exclusiv în sectorul auto.

„Particularitatea domeniului auto este legată de cerinţele legale şi în cele mai multe cazuri un service va trebui să contracteze diferiţi operatori specializaţi pentru preluarea diferitelor tipuri de deşeuri. Am intervenit aici prin Ecoservice şi aplicaţia Partslife Order OnLine (POOL), prin care service-urile auto pot comanda preluarea deşeurilor de către companii specializate, administrarea documentelor fiind realizată tot digital. La nivel internaţional, aplicaţia POOL este folosită de peste 10.000 de ateliere de reparaţii auto partenere“, mai spune Mihaly Lieb.

În industria producătoare şi importatoare de autovehicule, precum şi în producţia şi importul de piese auto, adaugă el, România este la un nivel comparabil cu alte state europene. În cazul atelierelor de reparaţii auto însă, situaţia este diferită.

„Acest tip de businessuri trebuie să se alinieze treptat şi să îmbunătăţească practicile de reciclare. Altfel, nu vom putea asigura o abordare completă şi eficientă a gestionării deşeurilor în întreaga industrie automotive din România.“

Este astfel nevoie de instruirea angajaţilor în privinţa sortării eficiente a deşeurilor pe tipuri, înţelegerea importanţei acestui proces şi a valorii adăugate pe care o poate aduce. O componentă care ar sprijini acest demers este îndrumarea din partea autorităţilor, care ar facilita implementarea eficientă şi o conformare mai bună pe normele de colectare şi reciclare în atelierele auto.

„O mare diferenţă între România şi alte state europene este un cuvânt care lipseşte din retorica autorităţilor, şi anume ´îndrumareaª. În prezent se pune un accent destul de mare pe control şi sancţiuni, însă lipseşte un suport adecvat şi îndrumare pentru entităţile mici, cum ar fi atelierele de reparaţii auto, care au un număr redus de angajaţi. Companiile mari din industrie dispun de specialişti dedicaţi pentru implementarea practicilor de reciclare, dar atelierele mici încă se confruntă cu lipsa resurselor şi a cunoştinţelor necesare pentru a naviga eficient în aceste procese.“

În industria automotive, abordarea companiilor faţă de investiţiile în domeniul mediului, al colectării şi al reciclării este influenţată de perspectiva privind beneficiile pe termen mediu şi lung. Totuşi, în cadrul fiecărui sector al industriei auto, există exemple concrete de investiţii în sustenabilitate.

„Sunt deja fabrici şi depozite conectate la parcuri solare, ambalajele reutilizabile le înlocuiesc treptat pe cele de unică folosinţă şi vedem cum se face tranziţia către distribuţia cu vehicule cu emisii reduse, inclusiv cu autoutilitare electrice. Reiau şi exemplul remanufacturării pieselor auto, o practică eficientă adoptată de industrie.“

Problema gestionării deşeurilor din automotive se suprapune peste o altă provocare, cea care constă în interdicţia vânzării de autovehicule cu motoare cu ardere internă pe teritoriul european începând cu anul 2035. Astfel, sunt favorizate vehiculele electrice, ca parte a unei iniţiative mai ample pentru reducerea emisiilor de carbon şi promovare a sustenabilităţii.

Partslife oferă consultanţă de mediu în ţări europene ca Olanda, Danemarca, Austria şi Ungaria. Extinderea în România, care a avut loc în paralel cu cea în Polonia, îi permite grupului să furnizeze servicii OIREP şi consultanţă de mediu la nivel regional.

„Am avut un progres bun în 2023, nu neapărat în termeni de cifră de afaceri, ci mai ales în ceea ce priveşte eficienţa şi calitatea procesului de colectare şi reciclare a deşeurilor. (...) În acţionariatul Partslife Germania sunt peste 50 de companii din industria auto, unite în acest scop de reducere a impactului industriei auto asupra mediului, alături de care am studiat în ultimii zece ani posibilitatea licenţierii OIREP-ului Partslife în România. Dar acest lucru nu a fost posibil până la momentul alinierii legislaţiei locale cu cea a Uniunii, iar momentul potrivit a fost în 2022.“

Următoarea subsidiară Partslife ar urma să fie deschisă în Croaţia, în cursul anului 2024.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank