Economia verde

Pagina verde. MyEcoBox, un ONG fondat de francezul Lestat Monroe, dezvoltă în România campanii pentru reciclarea a 32 de categorii de deşeuri pentru care nu există containere dedicate

07.03.2024, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu
♦ MyEcoBox se concentrează cu precădere pe deşeurile nereciclabile în mod obişnuit, adică pentru care nu există containere dedicate, precum capsulele de cafea, şi are în vedere categorii noi, printre care cosmeticele, jucăriile, cardurile de plastic, articolele de îngrijire dentară şi produsele de optică.

MyEcoBox, o organizaţie nonguverna­mentală care creionează campanii pentru promovarea colectării corespunzătoare şi a reciclării deşeurilor, vrea să mobilizeze cât mai multe businessuri de mari dimensiuni în demersurile pentru facilitarea reciclării, cu scopul de a evita aruncarea gunoiului la depozitele de deşeuri.

ONG-ul se concentrează cu precădere pe deşeurile nereciclabile în mod obişnuit, adică pentru care nu există containere dedicate, precum capsulele de cafea, şi are în vedere categorii noi, printre care cosmeticele, jucăriile, cardurile de plastic, articolele de îngrijire dentară şi produsele de optică.

„Generăm, colectiv, o cantitate enormă de deşeuri prin intermediul produselor de larg consum şi există o lipsă a eforturilor de reciclare“, este constatarea lui Lestat Monroe, cetăţeanul francez care a pus bazele acestui proiect în România. Experienţa lui în ultimele domenii s-a petrecut în diferite sectoare de business, inclusiv printing, comerţ online şi imobiliare, oferind totodată servicii de consultanţă investitorilor din Europa de Est şi Orientul Mijlociu. Este, de asemenea, membru al consiliului de administraţie al Camerei de Comerţ a Diversităţii Române - prima organizaţie de afaceri de acest fel din lume, creată pentru a promova diversitatea în toate domeniile afacerilor.

MyEcoBox a fost fondată în 2020, odată cu demararea unei campanii pentru colectarea măştilor medicale, în contextul pandemiei de COVID-19. ONG-ul a contribuit astfel la colectarea a mai multe tone de măşti de unică folosinţă la nivel naţional, în acel moment prin intermediul magazinelor Kaufland.

Una dintre cele mai recente campanii derulate de MyEcoBox vizează reciclarea capsulelor şi a pungilor de cafea, ceai, ciocolată şi lapte.

„În 2024, MyEcoBox îşi propune să îşi extindă şi mai mult programele de reciclare gratuite şi parteneriatele cu afaceri, mărci şi comercianţi, concentrându-se pe creşterea accesibilităţii şi conştientizării în jurul practicilor durabile de gestionare a deşeurilor. Ne propunem să lansăm noi iniţiative menite să abordeze fluxuri specifice de deşeuri greu de reciclat, cum ar fi cosmeticele şi produsele de înfrumuseţare, jucăriile de plastic, îmbrăcămintea şi încălţămintea, cardurile de plastic, articolele de papetărie şi şcolare, cele de îngrijire dentară şi produsele de optică.“

Lestat Monroe a pornit de la premisa că businessurile sunt cele care au cea mai mare responsabilitate de a recicla, deoarece ele încasează banii din produsele pe care le pun pe piaţă. Finanţarea MyEcoBox vine din sponsorizări şi din diferite granturi la care organizaţia aplică.

MyEcoBox are două publicuri-ţintă. În primul rând, consumatorii interesaţi de mediu, care prioritizează sustenabilitatea în deciziile lor de cumpărare, iar în al doilea rând – companiile de bunuri de larg consum, comercianţii cu amănuntul şi producătorii.

„Aceştia joacă un rol central în producţia şi distribuţia de bunuri de consum, având astfel un impact semnificativ asupra generării deşeurilor şi a sustenabilităţii mediului“, mai spune Lestat Monroe.

MyEcoBox creează diverse programe de reciclare, adaptate la 32 de tipuri de deşeuri greu de reciclat, care în mod obişnuit nu sunt acceptate de companiile municipale de gestionare a deşeurilor. Consumatorii pot recicla articolele dificil de reciclat gratuit prin aceste programe, iar deşeurile sunt colectate de partenerii care se implică şi apoi refolosite în materiale prime noi şi/sau în electricitate, închizând astfel circuitul de deşeuri.

„De asemenea, soluţiile MyEcoBox sunt disponibile pentru achiziţionare în magazinul nostru online. Consumatorii (Companiile – n. red.) pot alege din 32 de tipuri de deşeuri dificil de reciclat. Fiecare cutie are un preţ de 373 de lei. Aceste soluţii permit reciclarea articolelor care nu pot fi procesate de administraţia locală. Se poate recicla aproape orice tip de deşeu, fie că sunt capsule de cafea de acasă, pixuri de la şcoală, mănuşi de plastic sau produse complexe de înfrumuseţare.“

Costul unei soluţii MyEcoBox include producţia cutiei, transportul de la şi către adresa clientului şi cheltuielile asociate cu sortarea, curăţarea, procesarea şi reciclarea cutiei şi a conţinutului său.

„Una dintre cele mai mari provocări cu care ne confruntăm este complexitatea gestionării deşeurilor şi schimbarea comportamentului consumatorilor. Infrastructura de reciclare la nivel naţional variază în mod semnificativ pe întreg teritoriul, iar educarea consumatorilor despre practicile corecte de reciclare poate fi dificilă“, mai spune Lestat Monroe.

 

 

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea

Raiffeisen Bank