Economie circulară

Supliment Sistemul Garanţie-Returnare. Radiografia Sistemului Garanţie-Returnare în informaţii-cheie: cum funcţionează, ce trebuie să facem, care este scopul?

12.12.2023, 00:05 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Sistemul Garanţie-Returnare s-a dovedit de succes în alte state în care a fost deja implementat, atingând performanţe de colectare de 80-90% în mai multe ţări europene ♦ Ţintele sunt ambiţioase şi pentru România, scopul fiind realizarea unei rate de colectare de 90% din ambalajele de băuturi în al treilea an de funcţionare a SGR.

Lansarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) în România, care a avut loc pe 30 noiembrie 2023, schimbă regulile în ceea ce priveşte achiziţia băuturilor şi gestionarea ambalajelor în care vin acestea. Sub titulatura „Hora Reciclării“, numele dat campaniei de comunicare lansate de administratorul sistemului, RetuRO, proiectul a demarat cu speranţe mari. „De multe ori în ultimii ani mi-am imaginat cum va fi să introduc primul PET într-un aparat şi să obţin un voucher la schimb. Am făcut asta în alte ţări şi am crezut mereu că şi România poate face asta. SGR este o moştenire pe care o lăsăm copiilor noştri. Este ca un copil pe care, în primul an, îl vom învăţa să meargă, probabil că la început va mai şchiopăta, dar vom reuşi“, a spus ministrul mediului, Mircea Fechet, la evenimentul care a marcat lansarea SGR în România, pe 30 noiembrie.

Ministrul a subliniat că România generează 6 milioane de tone de deşeuri anual, iar gradul de colectare separată nu depăşeşte 12-13%.

„Ne batem pe ultimul sau penultimul loc din Uniunea Europeană la acest capitol. Odată cu Sistemul Garanţie-Returnare însă, ne propunem o ţintă de reciclare de 80% pentru 2025, iar începând cu 2026 speranţa noastră este ca SGR să genereze o rată de colectare de peste 90%, cu ajutorul celor 80.000 de magazine din România unde vom putea aduce aceste ambalaje“, a mai spus Mircea Fechet.

Concret, după implementarea Sistemului Garanţie-Returnare, orice cumpărător va plăti o garanţie de 50 de bani atunci când va achiziţiona o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant.

Ulterior, după golire, el poate merge cu recipientul în orice magazin care vinde băuturi în ambalaje de unică folosinţă din plastic, sticlă sau metal sau la orice alt punct de returnare, îl poate returna şi va primi astfel valoarea garanţiei plătite. În acest scop, nu este nevoie de prezentarea bonului fiscal, ambalajele băuturilor urmând să fie inscripţionate cu un cod care garantează înscrierea lor în SGR. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri inclusiv.

„De multe ori în ultimii ani mi-am imaginat cum va fi să introduc primul PET într-un aparat şi să obţin un voucher la schimb. Am făcut asta în alte ţări şi am crezut mereu că şi România poate face asta.“   Mircea Fechet, ministrul Mediului

 

Sistemul Garanţie-Returnare s-a dovedit de succes în alte state în care a fost deja implementat, atingând performanţe de colectare de 80-90% în mai multe ţări europene. Ţintele sunt ambiţioase şi pentru România, scopul fiind realizarea unei rate de colectare de 90% din ambalajele de băuturi în al treilea an de funcţionare a sistemului.

SGR va funcţiona cu 17 centre logistice, distribuite în toată ţara. În vederea operaţionalizării acestora şi a dotării cu echipamentele necesare, RetuRO a obţinut o finanţare în valoare de 426 de milioane de lei de la ING Bank, care a devenit astfel unicul finanţator al SGR. Din cele 17 centre, în care vor lucra în total 500 de angajaţi, şase vor fi de mari dimensiuni, iar unsprezece mai mici.

Ambalajele inscripţionate cu simbolul „Ambalaj cu garanţie“ vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni, în funcţie de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piaţă. Astfel, cumpărătorii trebuie să caute cu atenţie marcajul „Ambalaj cu garanţie“, pentru că doar acestea vor fi acceptate în punctele de returnare SGR. Restul de ambalaje, non-SGR, nu vor fi acceptate, nefiind marcate cu logoul ce atestă că sunt purtătoare de garanţie. Ambalajele non-SGR vor putea fi însă returnate, în continuare, prin metoda de colectare selectivă clasică, utilizată şi până acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, în punctele de colectare tradiţionale.

La returnare, recipientele trebuie să fie golite, nu curate în sensul de a fi spălate. Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea şi există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate atunci când sunt scanate şi cântărite. Desigur, există o marjă de greutate, dar este recomandat ca ambalajele de băuturi să fie golite complet, pentru a fi siguri de recuperarea garanţiei. Eticheta trebuie să fie vizibilă şi intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR şi codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanţie şi nu pot fi preluate prin Sistemul Garanţie-Returnare.