Eveniment

A început forajul la magistrala de metrou Drumul Taberei – Eroilor, cel mai mare proiect al Capitalei de după revoluţie

Ieri dimineaţă a fost pus în funcţiune unul dintre cele două utilaje gigant, „Tunnel Boring Machine (TBM)“, care vor săpa galeriile Magistralei 5.. GALERIE FOTO

Ieri dimineaţă a fost pus în funcţiune unul dintre cele două utilaje gigant, „Tunnel Boring Machine (TBM)“, care vor săpa galeriile Magistralei 5.. GALERIE FOTO

Autor: Mirabela Tiron

25.09.2013, 21:24 2598

„În trei ani aici va fi staţia dumneavoastră de metrou“, acesta era ieri mesajul de pe un afiş lipit de gardul ce delimitează spaţiul concret al străzii de şantierul viitoarei staţii de metrou Academia Militară. Viitoarea staţie va face parte din Magistrala 5 Metrou, una dintre cele mai importante investiţii din ultimii 20 de ani, o construcţie ce va costa 1,5 mld. euro pe calculele de acum. Pe şantier se vedeau ieri câţiva zeci de muncitori şi tot felul de utilaje şi aici, după ani şi zile de incertitudini, a fost trasat un nou hotar.

Ieri dimineaţă a fost pus în funcţiune unul dintre cele două utilaje gigant, „Tunnel Boring Machine (TBM)“, care vor săpa galeriile, utilaje aduse anul trecut şi botezate de naşii lor Sfânta muceniţă Varvara şi Sfânta muceniţă Filofteia. Utilajul pus ieri în funcţiune va lucra nonstop la execuţia tunelului de metrou de la Linia 5 Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Râul Doamnei-Eroilor. Acest echipament, cu o lungime de 100 de metri, format dintr-o freză şi mai mulţi cilindri hidraulici ce permit avansul scutului, va excava tunelul şi va realiza montajul „cămăşuielii“ (prefa­bricate denumite bolţari). Scutul poate săpa cu o viteză maximă de 30 de metri pe zi, însă va fi folosit la o viteză de 15-20 de metri pe zi, potrivit oficialilor Metrorex.

„Proiectul a început prost pentru că nu a fost gândit clar ca finanţare şi ca timp. Fostul guvern a alocat 10 milioane euro, noi trebuie să alocăm restul până la 1,5 miliarde“, a declarat premierul Victor Ponta, prezent ieri, alături de Ramona Mănescu, ministrul transporturilor, pe şantierul Academia Militară.

În prima jumătate a anului 2015 va fi gata structura staţiilor şi a tunelelor. Vor urma lucrările de montare a căii de rulare, cele de automatizări şi finisajele, potrivit Metrorex.

„În al doilea semestru al anului 2016 va fi dat în folosinţă tronsonul Râul Doamnei-Eroilor. Anul acesta avem bani pentru construcţia metroului, circa 500 de milioane de lei  (113 mil. euro) au fost alocaţi“, a spus Aurel Radu, directorul general al Metrorex. Între 800 şi 1.000 de angajaţi vor lucra pentru acest proiect, a mai precizat el.

Finanţarea investiţiei se face din fonduri de la stat, prin Ministerul Transporturilor, credite de la Banca Europeană de Investiţii garantate de stat şi fonduri europene în cadrul Programului Operaţional Sectorial-Transport. Tronsonul de metrou, care  urmează să aibă o lungime totală de  şase kilometri, va avea zece staţii, Eroilor, Academia Militară, Orizont, Favorit, Tudor Vladimirescu, Parcul Drumul Taberei, Romancierilor, Valea Ialomiţei, Valea Argeşului, Râul Doamnei.

Pentru acest tronson, Metrorex a sem­nat un contract cu firmele constructoare Astaldi (Italia), FCC Construccion (Spa­nia), Delta ACM 93 (România) şi AB Construct (România), valoarea lucrărilor ridicându-se la 215 milioane de euro fără TVA, adică un cost de cira 34,6 milioane de euro pe kilometru.

„De  un an şi jumătate aştept să înceapă lucrările la metrou, am venit pe şantier odată cu utilajele“, a spus un angajat al fir­mei Astaldi. Până când vor avansa lucrările de construcţie la aceste linii de metrou, tra­ficul din zonă se va desfăşura greoi, dat fiind că a fost deviat pentru facilitarea imple­mentării acestui proiect. În continuare dă bătăi de cap locuitorilor cartierului Drumul Taberei construcţia magistralei 5 de metrou.

„Încerc să evit pe cât posibil zona şan­tierului, dar şi pe celelalte artere din apro­piere cum ar fi bulevardul Timişoara se creea­ză ambuteiaje şi traficul este îngreunat foarte mult de lucrările la metrou. Este inaccep­tabil să fie paralizată zona atât de mult timp fără ca lucrările să avanseze“, a spus Adrian C., care locuieşte în apropiere de Valea Ialomiţei, cartierul Drumul Ta­berei.

Premierul a susţinut că îi pare rău pentru locuitorii cartierului Drumul Taberei (peste 300.000 de persoane), dar aceste probleme de trafic apar şi în alte ţări atunci când se construiesc linii de metrou. Şi a adăugat cu ironie premierul: măcar la Bucureşti se face minerit – cu trimitere la complicata afacere Roşia Montană.

În timp ce Ponta se pregătea să plece de pe şantier, câţiva sindicalişti de la metrou, sindicalişti care se pregătesc de grevă, i-au ieşit în cale. „Vrem să vă prezentăm situaţia corectă, nu aveţi toate datele“, se auzea din rândul celor câţiva sindicalişti, care au solicitat să fie primiţi la guvern pentru a discuta despre salarii. În urmă cu câteva zile, sindicaliştii de la metrou ameninţau cu greva.

Anterior acestei întâlniri, în tunel, Ramona Mănescu, ministrul transportu­rilor, spunea: „Am încercat să discutăm cu sindicatul Metrorex pentru a vedea care sunt problemele şi în ce mod putem să îi ajutăm. (...) Sunt optimistă că acea grevă nu va avea loc. Nu îmi doresc nici eu şi nimeni din guvern să blocăm toată circulaţia şi tot transportul public din Bucureşti“.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO