Eveniment

Aeroportul Suceava, gata în 25 octombrie, afirmă constructorul

Aeroportul Suceava, gata în 25 octombrie, afirmă...

Autor: Tibi Bujdei

22.06.2015, 00:00 1343

Situaţia investiţiei de la Aeroportul Suceava a fost discutată, vineri, la solicitarea preşedintelui PNL Suceava, deputatul Alexandru Băişanu, cu conducerea CJ Suceava, a Aeroportului Suceava şi a firmei care execută lucrarea, în prezenţa mai multor parlamentari PNL şi PSD, dar şi a preşedintelui CJ Botoşani, Gheorghe Sorescu, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Într-un material informativ pus la dispoziţia participanţilor de firma Tehnic Asist, se arată că termenul de 1 august pentru finalizare anunţat de preşedintele CJ Suceava, Cătălin Nechifor, nu se bazează pe situaţia din teren, existând probleme de natură tehnică pentru care nu au fost finalizate procedurile, dar şi probleme privind decontarea lucrărilor.

Astfel, constructorul semnalează câteva probleme legate de infiltraţii de apă, de construcţia unor conducte pentru scurgerea apelor pluviale, de poziţionarea PAPI şi recunoaşte că sunt întârzieri la uzina electrică, dar subliniază că a început finisajele interioare la noul turn de control.

În ceea ce priveşte finanţarea, Tehnic Asist arată că beneficiarul se prevalează de termenul de plată de 90 de zile din contract, dar în acelaşi timp, prin contract, firma a angajat un cash-flow de 22,1 milioane de lei care este atins în două luni, iar beneficiarul are la dispoziţie însă 90 de zile pentru plată, ceea ce determină blocaj financiar.

"Declarativ, termenul de finalizare 1 august s-a bazat că aceste plăţi vor fi la 30 de zile", susţine Tehnic Asist, care menţionează că CJ Suceava nu a semnat un act adiţional, iar Ministerul Transporturilor nu face plăţi la 30 de zile către aeroport.

"În realitate, restul de lucrări este de 52,1 milioane de lei, la care se adună suma nedecontată, de 23,7 milioane de lei, cash-flow angajat este de 22,1 milioane de lei", se arată în informare, în care se menţionează că ar trebui ca termenul de plată să fie la maximum 45 de zile de la facturare.

Managerul proiectului a declarat că termenul de finalizare a aeroportului cu toate echipamentele este 25 octombrie şi că principala problemă este "finanţarea şchioapă", arătând că sunt restanţe pentru lucrări executate la 90 de zile de 11 milioane de lei.

Directorul Aeroportului Suceava, Ion Măriuţa, a declarat însă că niciodată nu a fost atins pragul maxim al disponibilului de 22,1 milioane de lei şi susţine că, din suma de 23,7 milioane de lei datorată, suma de decontat este de 9 milioane de lei, care este în termen.

Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, a arătat că firma constructoare va trebui să încheie lucrările la data de 31 iulie, potrivit contractului, urmând ca apoi să se finalizeze instalarea tuturor echipamentelor.

El a explicat că Romatsa a început montarea echipamentelor şi că s-a montat sistemul de navigaţie omnidirecţional, VOR, şi că a fost devansată data de instalare a sistemului de asistare la aterizare, ILS.

Totodată, Nechifor a arătat că autorităţile sucevene discută cu mai mulţi operatori aerieni care să opereze de pe Suceava, cu over-night, între care Tarom pentru cursă internă, un operator low-cost pentru curse spre Spania, dar că au fost solicitate discuţii şi cu alţi operatori low-cost pentru alte destinaţii.

El a menţionat că se poartă în acelaşi timp discuţii cu un operator cargo, dar şi varianta de a opera cu alte companii cu avioane pe scurt şi mediu curier.

Preşedintele CJ Suceava a mai anunţat că se finalizează şi lucrările la heliport, autorizat pentru SMURD, care au fost finanţate din fondurile CJ Suceava.

Deputatul PNL Alexandru Băişanu a explicat că a solicitat această întâlnire pentru a se vedea de ce nu se pot finaliza lucrările în 18 luni de la începerea lucrărilor.

El a spus că în judeţele Suceava şi Botoşani sunt 18.000 de copii care au părinţii plecaţi la muncă în străinătate şi că aceştia ar putea veni mai des să-şi vadă copiii dacă aeroportul sucevean va fi funcţional.

Totodată, Băişanu a explicat că investiţia este necesară şi pentru investitorii din cele două judeţe.

"E absolut necesar să dăm drumul cât mai repede aeroportului”, a spus Băişanu.

Aeroportul Suceava a fost închis pentru modernizare începând din 13 ianuarie 2014, lucrările fiind realizate cu o investiţie de 105 milioane de lei, din fonduri europene.

Lucrările de modernizare la aeroport sunt realizate prin trei proiecte, unul finanţat de Romatsa, care instalează aparatura de control şi trafic aerian, unul de modernizare a pistei şi a sistemului de balizaj, finanţat de Uniunea Europeană, şi un proiect de modernizare a aerogării, cu fondurile Consiliului Judeţean.

Prin proiectul cu finanţare europeană asigurat prin POS-Transporturi se modernizează pista de rulare, balizajul, se construieşte un nou turn de control şi se pregăteşte terenul în vederea amplasării sistemului de navigaţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO