Firmele care vor aplica sistemul TVA la încasare începând din 2013 sunt obligate să depună până joi, 25 octombrie, la Fisc, o notificare din care să rezulte că cifra de afaceri realizată în perioada 1 octombrie 2011 - 30 septembrie 2012 nu depăşeşte plafonul de 2,25 mil. lei (500.000 de euro, echivalent).
Cozile nu vor lipsi, cel mai probabil, de la Fisc având în vedere că formularul ce trebuie depus de firme a fost publicat în Monitorul Oficial în 16 octombrie, cu aproximativ o săptămână înainte de termenul final de depunere, iar îndeplinirea acestei obligaţii într-o manieră facilă, online, nu este posibilă. În plus, 25 octombrie este şi termenul de depunere a declaraţiilor fiscale pentru luna septembrie/trimestrul III din 2012, după cum amintesc consultanţii fiscali.
Persoanele înregistrate în scopuri de TVA trebuie să completeze şi să depună formularul "Notificare privind aplicarea/ încetarea aplicării sistemului TVA la încasare" (formularul 097) la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
"Necesitatea acestui formular este discutabilă ca si termenul ciudat de scurt pentru depunere care a fost prevăzut în OG nr. 15/2012, respectiv 25 octombrie 2012. Mai mult, deoarece Ordinul 1529/2012 a fost publicat doar cu câteva zile înainte de termenul de depunere, iar depunerea se face numai pe format de hârtie, au fost create toate condiţiile pentru noi cozi la administraţiile financiare (pe 25 octombrie au termen de depunere declaraţiile fiscale pentru luna septembrie/trimestrul III 2012). Deşi cred că a fost o scăpare a legiuitorului, o astfel de situaţie poate fi văzută de un observator mai cinic ca un ajutor indirect dat administraţiilor financiare pentru îndeplinirea planului la amenzi", consideră consultantul fiscal Emilian Duca, director general laTax&Business Solutions SRL.
Plata TVA către buget la încasarea contravalorii facturii, şi nu la emitere a fost solicitată frecvent de oamenii de afaceri, iar de-a lungul anilor au mai existat mai multe propuneri legislative de acest gen, care însă nu s-au concretizat până acum.
Măsura ar putea să ajute firmele care se confruntă cu o lipsă acută de lichidităţi. O astfel de măsură le-ar ajuta să direcţioneze resursele spre investiţii, iar banii s-ar întoarce în economie, impulsionând creşterea PIB pe termen mediu şi lung, după cum au arătat consultanţii fiscali.
Însă, există şi dezavantaje ale aplicării acestei măsuri, legate de timpul necesar adaptării sistemelor informatice ale firmelor şi costurile implicite sau administrarea efectivă a sistemului de TVA la încasare pentru companii, după cum au afirmat consultanţii fiscali.
În viziunea Ministerului Finanţelor introducerea sistemului de TVA la încasare ar urma să întărească disciplina financiară în sectorul privat, să reducă evaziunea fiscală şi să simplifice activitarea ANAF, eliberând personal spre alte activităţi - având în vedere că mai mult de jumătate din munca angajaţilor Fiscului vizează verificarea rambursărilor de TVA. Acest sistem se aplică numai tranzacţiilor desfăşurate între persoane juridice prin bancă.
În România erau la jumătatea anului 84.644 de firme care au contracte cu statul, din care 67.402 sunt firme mici şi mijlocii cu cifre de afaceri de sub 500.000 de euro, potrivit declaraţiilor oficialilor din Ministerul Finanţelor.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels