Eveniment

Armata face rost de 1 mld. euro in plina criza. De ce cumparam avioane de lupta de la americani

Armata face rost de 1 mld. euro in plina criza. De ce cumparam avioane de lupta de la americani

FOTO: Reuters

24.03.2010, 23:12 651

CSAT a avizat marti cumpararea de catre armata romana a 24 deavioane de vanatoare multirol, model F16 (produs de companiaamericana Lockeed Martin), aflate in uz, lucru ce presupune ca elevor fi achizitionate nu de la firmele producatoare, ci de la ceicare le-au cumparat deja, armata americana, de pilda.

De altfel, contactati de Mediafax, reprezentantii Lockeed Martinau refuzat sa comenteze aceasta achizitie, precizand ca nu auaceasta competenta din moment ce va fi vorba despre un contractincheiat intre guvernele celor doua tari.

Detalii putine de la vanzator

Detaliile despre acest acord sunt putine, iar Lockeed Martin nua spus anul de fabricatie si nici numarul orelor de zbor efectuatede aceste avioane. Si cu atat mai putin pretul deachizitionare.

In lupta pentru dotarea armatei romane cu avioane de vanatoaremultirol s-au aflat, in ultimii ani, companii extrem de puternice -favorite la o eventuala licitatie fiind Lockeed Martin (cu modelulF-16 si, eventual, F-35), SAAB din Suedia (cu modelul Gripen),Dassault Aviation din Franta (cu modelul Rafaele) si concernuleuropean Eurofighter (cu modelul Typhone).

In vremea discutiilor pentru deschiderea licitatiei pentruavioanele multirol, presedintele Traian Basescu agrea avioaneleamericane, in vreme ce premierul de atunci, Popescu-Tariceanu, optapentru cele europene.

Insa, marti, CSAT a pus definitiv capat discutiei, afirmand caRomania nu are bani pentru achizitia de avioane noi, insa trebuiefacuta o miscare, pentru ca vechile avioane MIG-Lencer, cu careopereaza armata aerului ies definitiv din uz pana in anul 2012.

Suedezii de la SAAB a incercat si pe ultima suta de metri sacastige un astfel de contract, dupa ce s-a banuit ca Romaniarenunta la a achizitiona cele 42 de avioane de vanatoare noi. Pepiata, pretul mediu unui avion multirol nou este in jur de 80 demilioane de euro. Cel mai ieftin avion multirol nou este cel al luiRafaele, produs de Dessault, de 50 de milioane de euro bucata,potrivit datelor defence-aerospace.com. In urma cu cativa ani,Gripen, produs de SAAB, a pierdut competitia si pentru vanzareacatre Polonia a 48 de avioane multirol care a fost castigata tot deLockeed Martin.

"Decizie strategica"

Theodor Melescanu, fost ministru al apararii in cabinetulliberal pe vremea caruia se discuta intens despre reinnoirea floteiaeriene, spune ca ideea achzitionarii

F-16, chiar si vechi, poate avea legatura cu introducerea, pestescurta vreme, in dotarea NATO, a avioanelor F-35 ale lui LockeedMartin. Romania s-a gandit si ea, in trecut, sa achizitioneze unastfel de model, dar pretul unui astfel de avion este foarte mare,sare de 150 si 200 de milioane de dolari.

Avantajul este ca F-16 este compatibil cu F-35. F-16 se afla,preponderent, in dotarea NATO. Potrivit unor surse din MApN, citatede Mediafax, avioanele propriu-zise sunt oferite gratuit, insaRomaniei ii revine sarcina de a plati in jur de 900 de milioane dedolari pentru antrenarea pilotilor, mentenanta si upgradare, precumsi pentru adaptarea infrastructurii aeroportuare. O parteimportanta a acestei sume, respectiv peste 400 de milioane dedolari vor fi alocati pentru pregatirea pilotilor romani.

Pe de alta parte, Romania va mai trebui sa plateasca si pentruachizitionarea de armament care sa fie instalat pe avioane, sumatotala finala pentru achizitionarea de avioane F-16 putand ajungeastfel la 1,1 - 1,2 mld. dolari.

Melescanu admite ca decizia de achizitionare a F-16 poate fi unastrategica, avand in vedere parteneriatul strategic dintre SUA siRomania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO