Unificarea orarului de vizite în toate spitalele decisă de Ministerul Sănătăţii în decembrie trecut aduce din nou în discuţie programul instituţiilor publice care este mai degrabă adecvat interesului funcţionarului decât al cetăţeanului. În mod normal, fiecare instituţie publică din orice oraş ar trebui să lucreze cu contribuabilii, cei care îi finanţează activitatea, în fiecare zi între 8.00 şi 16.00.
Zeci de instituţii care se ocupă de aceleaşi probleme au programe diferite, unele la ore "imposibile" astfel încât înainte de a şti un program trebuie să pierzi timp încercând să afli telefonic orarul la telefoane la care nu răspunde uneori nimeni sau chiar să faci un drum până la respectiva instituţie doar ca să te lămureşti asupra programului.
"Logic ar fi ca programul instituţiilor publice să fie acelaşi peste tot. (…) Atât se poate acum, dar trebuie luate cât mai repede nişte măsuri", admite deputatul Marian Almăjanu, preşedintele Comisiei de administraţie a Camerei Deputaţilor.
Programul de vizită în spitale a fost unificat - de la 15.00 la 20.00 de luni până vineri şi de la 10.00 la 20.00 sâmbăta şi duminica. Iar una din raţiuni a fost aceasta: mulţi nu puteau să meargă în vizită la un bolnav de la 14.00 la 16.00 (orarul de vizită al Spitalului Municipal Constanţa) sau de la 14.00 la 16.00 (cât era orarul de vizită la Spitalul Cantacuzino). Iar soluţia era: o "atenţie mică" dată portarului de la intrare, în afara programului.
Modificarea orarului de vizită în spitale este un pas aparent fără mare semnificaţie, dar de o mare importanţă dacă îl privim din alt unghi: este o parte din respectul pe care instituţiile îl datorează cetăţenilor.
În mai anul trecut, premierul Victor Ponta a recomandat instituţiilor statului să stabilească un orar al funcţionarilor de la ora 9.00 la 17.00, după ce, în februarie, fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu îl stabilise de la 8.00 la 16.00. Şi într-un caz şi în celălalt intenţia a fost de unificare a programului funcţionarilor astfel încât oamenii care intră în relaţie cu funcţionarii să ştie limpede între ce ore pot face asta.
Dar în relaţiile cu cetăţenii, timpul de lucru în multe instituţii - fie că este vorba de Direcţia de Paşapoarte sau de Direcţia de Evidenţă a Persoanelor - nu diferă doar de la o localitate la alta, ci şi de la un oficiu la altul aflat, de pildă, în acelaşi sector al Bucureştiului.
La Bucureşti cererile de paşaport se depun în acelaşi interval cu cel în care pot fi ridicate paşapoartele, dar nu acelaşi lucru se întâmplă la Bistriţa unde cererile sunt depuse dimineaţa, iar paşapoartele se ridică după-amiaza.
La administraţiile financiare, la direcţiile generale de evidenţă a persoanelor, la oficiile de stare civilă, la birourile de permise auto, orarele diferă nu doar de la o instituţie la alta, ci şi de la o zi la alta.
Programul cu publicul din administraţii financiare din Bucureşti este acelaşi, dar diferă de la o zi la alta. Dar dacă miercurea, de pildă, programul administraţiilor financiare din Bucureşti se prelungeşte până la 18,30, la Brăila vinerea este program scurt, până la 14.00, deşi nu există o depăşire de program în celelalte zile.
La direcţiile de evidenţă a persoanelor fiecare îşi stabileşte programul cum crede, dar nu există nicio explicaţie de ce cetăţenii care ţin de un oficiu de evidenţă a persoanelor ar fi mai avantajaţi de un program, iar cetăţenii "arondaţi" altui oficiu, de alt program, deşi ambele oficii se află în acelaşi sector al Bucureştiului.
Pe site-ul Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor, Municipiul Bucureşti, există orarul de lucru al tuturor oficiilor de evidenţă, cu menţiunea: "Acest program are rol informativ, nu ne asumăm răspunderea pentru eventualele modificări de care nu am fost înştiinţaţi".
Dacă direcţia nu şi-a asumă, cine şi-o asumă şi cine stabileşte orarele de program cu publicul?
"Fiecare îşi stabileşte programul", spune consilierul municipal al Consiliului Genaral al Muncipiului Bucureşti (CGMB), Mircea Raicu.
De ce?
"Pentru că au stăpâni diferiţi", afirmă Mihai Atănăsoaie, fostul prefect al Bucureştiului.
Direcţia Generală de Evidenţă a Persoanelor din Bucureşti este în subordinea CGMB. Direcţiile de sector ţin de consiliile de sectoare, în vreme ce direcţiile de paşapoarte şi eliberările de permise auto sunt subordonate prefecturilor. Aşa se ajunge ca la unele oficii de evidenţă a persoanelor, documentele se depun în aceleaşi intervale orare în care ele sunt şi eliberate, dar la altele documentele se depun la unele ore şi sunt ridicate la altele.
De exemplu, în sectorul 2 al Bucureştiului, într-o zi de luni documentele la oficiile de evidenţă ale populaţiei se depun între orele 9.00-13.00 şi 14.00 şi 19.00 şi se eliberează între 13.00 şi 14.00 şi 19.00 şi 20.00. Marţi orele se schimbă. În acelaşi timp, la toate oficiile de evidenţă din sectorul 3 documentele se depun şi se eliberează în acelaşi interval orar, cu excepţia zilei de joi când orele sunt altele.
La fel se întâmplă cu eliberările de permise auto. Pe această problemă prefectura Bucureşti are program de lucru cu publicul între 8.00 şi 19.30 (cu vinerea zi scurtă), dar la Prefectura Timiş orarul diferă de la o zi la alta - luni şi joi de la 8.30 la 18.00, marţi şi miercuri de la 8.30 la 15.30.
Povestea este identică la oficiile de stare civilă (care ţin direct de primării). La sectorul 1 din Bucureşti actele pentru eliberarea certificatelor de naştere se depun dimineaţa, iar documentele se eliberează după amiaza, dar pentru căsătorii actele se depun şi se eliberează în acelaşi interval orar.
La sectorul 2, programul cu publicul la oficiile de stare civilă este complet diferit faţă de sectorul 1 - toate actele care privesc starea civilă se depun dimineaţa, iar documentele sunt eliberate după-amiaza.
Nu ar fi normal însă ca, de vreme ce avem de-a face cu funcţionari - fie că sunt ei ai prefecturilor sau ai primăriilor - să existe acelaşi program astfel încât oamenii să ştie că există un singur şi acelaşi interval în care să interacţionezi cu funcţionarul, indiferent ce problemă ai avea?
Mihai Atănăsoaiei crede că, cel puţin pentru Bucureşti şi serviciile care ţin de primării, soluţia ar fi ca primarul general să vorbească cu primarii de sectoare şi să stabilească un program comun: "Mai ales că acum sunt din aceeaşi familie".
"Logic ar fi ca programul instituţiilor publice să fie acelaşi peste tot, programul să fie acelaşi peste tot, dar nu ştiu în ce măsură este posibil din punct de vedere tehnic. Atât se poate acum, dar trebuie luate cât mai repede nişte măsuri. Dar la acest moment atât pot să spun", afirmă, la rândul său, deputatul Marian Almăjanu, şeful Comisiei de administraţie a Camerei.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels