Eveniment

Berceanu: Capitalei nu-i mai trebuie niciun aeroport in nicio alta parte. Aeroportul de la Adunatii Copaceni nu exista nici macar pe hartie

Berceanu: Capitalei nu-i mai trebuie niciun aeroport in nicio alta parte

Radu Berceanu, ministrul transporturilor: Spre deosebire de alti ministri, eu vin din aviatie si consider ca Bucurestiului nu-i mai trebuie un alt aeroport in nicio alta parte. Asa-zisul aeroport de la Adunatii Copaceni nu exista nici macar pe hartie, nu exista nimic.

08.03.2009, 22:36 39

Berceanu, care a studiat la Facultatea de Aeronave si este maestru al sportului la aeromodele, spune ca Bucurestiul nu mai are nevoie de alte aeroporturi decat cele existente si ca acestea trebuie administrate mai eficient. Anul trecut, fostul ministru al transporturilor Ludovic Orban anunta ca va incepe demersurile pentru construirea unui aeroport in sudul Capitalei, cel mai probabil in localitatea Adunatii Copaceni.
"Spre deosebire de alti ministri, eu vin din aviatie si consider ca Bucurestiului nu-i mai trebuie un alt aeroport in nicio alta parte. Asa-zisul aeroport de la Adunatii Copaceni nu exista nici macar pe hartie, nu exista nimic. Trebuie doar sa se administreze foarte bine cele doua aeroporturi pe care le avem in prezent", spune Berceanu.
Cabinetul Tariceanu a aprobat efectuarea unui studiu de fezabilitate pentru constructia in sudul Bucurestiului a celui de-al treilea aeroport. Printre zonele nominalizate de autoritati in ultimii ani pentru realizarea noului aeroport s-au numarat comunele Berceni si Adunatii Copaceni, judetul Giurgiu.
Ideea de a comasa cele doua aeroporturi intr-o singura companie a fost prezentata de Berceanu si in timpul mandatului din 2006-2007, avand drept model sistemul din Paris. "Eu am prezentat in guvernul Tariceanu 1 ideea de a realiza Compania de Aeroporturi Bucuresti. La Paris sunt sapte aeroporturi si toate fac parte dintr-o singura companie, noi avem doua, dar fiecare are alta conducere si isi fac concurenta intre ele. Aceasta situatie conduce la micsorarea preturilor si a taxelor platite, iar statul pierde bani", explica ministrul. In situatia actuala, Aeroportul Baneasa scade preturile pentru a atrage niste operatori low-cost, iar Aeroportul Otopeni reduce tarifele pentru a atrage la randul lui operatori low-cost. "La Baneasa ar trebui sa fie very high cost nu low-cost, pentru ca este foarte aproape de centru", spune Berceanu. Ministrul nu va inchide Aeroportul Baneasa, asa cum a anuntat anul trecut fostul prim-ministru Calin Popescu-Tariceanu, care afirma ca aeroportul ar trebui transformat intr-unul pentru calatoriile de business pentru ca se afla in mijlocul Capitalei si reprezinta un pericol de poluare fonica. "Peste tot in lume se fac aeroporturi, numai la noi vor sa le inchida. Chiar si la Londra este un aeroport foarte aproape de centru si nu s-a gandit nimeni sa-l inchida", spune Berceanu.
In cazul in care se va lua o decizie pentru constructia unui nou aeroport pentru cursele low-cost, Berceanu propune modernizarea aeroportului militar deja existent langa Urziceni. "Exista un aeroport militar la Urziceni care are o pista foarte solida, care ar trebui reabilitata in eventualitatea in care va fi nevoie de un aeroport low-cost, pentru ca are si un acces bun, daca vrem taxe mici. Nu ducem taxele la avioane, ci avioanele la taxe. Este vreun low-cost care aterizeaza pe Heathrow? Low-costurile aterizeaza pe Luton, care este la 100 de mile de Londra", afirma ministrul .
Aeroportul Otopeni, care a inregistrat anul trecut un trafic de 5 milioane de pasageri, va derula in perioada 2009-2010 un program de investitii de circa 85 mil. euro. Investitiile vor fi realizate din fonduri proprii si din credite bancare, aceasta etapa urmand sa incheie programul de modernizare inceput in anii '90. Din 2011, aeroportul va intra intr-o alta etapa de dezvoltare, care va atrage intr-o prima faza o investitie de circa 450 mil. euro, urmand sa fie finalizat in 2013-2014.
Aeroportul Baneasa a inregistrat, in 2008, un numar record al traficului, de circa 1,8 milioane de pasageri, fiind cel mai ridicat din 1923, cand a fost infiintat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO