Eveniment

Biletele la CFR ar trebui sa fie de trei ori mai scumpe pentru a scapa de subventii

Biletele la CFR ar trebui sa fie de trei ori mai scumpe pentru a scapa de subventii

Foto: Agerpres

13.01.2009, 18:54 28

Societatea CFR Calatori are nevoie in 2009 de circa un miliard de euro subventie de la bugetul de stat (4,1 miliarde de lei) pentru a acoperi diferenta dintre costuri si venituri, subventia estimata pentru 2009 fiind aproape dubla fata de 2008 cand s-a ridicat la 620 mil. euro (2,3 miliarde de lei), potrivit informatiilor publicate in Monitorul Oficial.

CFR Calatori estimeaza pentru 2009 o crestere a costurilor de 60%, pana la 3,3 miliarde de euro (5,4 miliarde de lei). Pentru 2010 si 2011 necesarul subventiei se ridica tot la peste un miliard de euro, potrivit aceleasi surse.
CFR Calatori primeste astfel cea mai mare subventie din partea statului, iar veniturile sale ar trebui sa fie cel putin de trei ori mai mari pentru a-si acoperi costurile. Astfel, desi compania a majorat pretul biletelor de mai multe ori in ultimii ani, in general cu pana in 10%, veniturile nu reusesc sa acopere cheltuielile.
Practic, pentru a se atinge acest echilibru pretul unui bilet ar trebui sa fie triplu, adica de la circa 70 de lei, cat costa un bilet la rapid de la Bucuresti la Suceava, la peste 200 de lei.
"Activitatea de transport de calatori e in general sustinuta de stat, nu numai in Romania, dar si in celelalte state. Este un serviciu public, deci va fi sustinut in continuare de stat, dar acest ajutor trebuie insotit de un plan de restructurare din partea companiei", a spus Liviu Voinea, directorul de cercetare al Grupului de Economie Aplicata.
CFR Calatori se angajeaza sa asigure servicii minime de confort pentru calatori, care includ o viteza medie de 35 km/h pentru personal, 45 de kilometri la ora pentru accelerat, 55 de kilometri la ora pentru rapid si 65 de kilometri la ora pentru Intercity.
Totodata, potrivit datelor facute publice in Monitorul Oficial de catre companie, pasagerii de al Intercity au dreptul sa fie serviti la cerere cu produse alimentare, sa li se anunte opririle si sa fie ajutati la urcarea si coborarea din vagon.
Pana la inceputul anilor '90 CFR era lider detasat la capitolul transport de calatori, pozitie pe care a pierdut-o in favoarea traficului rutier. Principalul motiv este intarzierea investitiilor nu atat in vagoane, cat in modernizarea caii ferate. Compania transporta circa 80 de milioane de pasageri anual si ruleaza afaceri de circa 600 de milioane de euro anual.
 
Ce promite CFR pentru calatori pe Intercity
 
  • viteza medie de 65 de kilometri la ora
  • servirea la cerere cu produse alimentare
  • anuntarea opririlor
  • personal care sa ajute calatorii la coborarea si urcarea din tren

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO