Eveniment

Blidar: Aruncati vagoanele vechi! Guvernul: Ce sa facem cu vagoane noi daca n-au pe unde sa circule?

Blidar: Aruncati vagoanele vechi! Guvernul: Ce sa facem cu vagoane noi daca n-au pe unde sa circule?
06.10.2009, 23:30 114

Traficul de calatori a scazut in Romania cu 36% in ultimii sapteani, in comparatie cu traficul din celelalte state membre ale UE,unde s-a inregistrat o crestere medie de 6,6%, potrivit uneiestimari prezentate de reprezentantii Comisiei Europene cu ocaziaevenimentului Zilele Feroviare, organizat de Asociatia IndustrieiFeroviare.

"Starea infrastructurii feroviare din Romania este una din celemai putin dezvoltate din Europa. Ar trebui sa se lucreze mai multla imbunatatirea infrastructurii feroviare, se impune o strategieviabila pentru dezvoltarea transportului pe calea ferata. Diferentadintre transportul feroviar si cel rutier afecteaza bunul mers altransporturilor, iar Romania nu sta bine la capitolul acces pecalea ferata, unde taxele sunt foarte mari in comparatie cu mediaeuropeana", a declarat Enrico Grillo Pasquarelli, director detransport terestru in cadrul Directoratului General pentru Energiesi Transport al Comisiei Europene, prezent la eveniment.

10.500 km de cale ferata operationali

Desi avem 10.500 km operationali de cale ferata, dintr-un totalde 17.700 km, investitiile din acest sector au reprezentat inultimii ani doar un sfert din cele pentru sectorul rutier. Maimult, dupa anii '90 numarul vagoanelor utilizate a scazut de cinciori, pana la 1.500-1.600 de vagoane operationale.

CFR Calatori intentioneaza sa modernizeze in urmatorii patru ani150 de vagoane, valoarea estimativa a contractului fiind de 78,1mil. euro, fara TVA. Astfel, operatorul va organiza o licitatieprin care va incheia un acord-cadru pentru modernizarea vagoanelor,primul dintre acestea urmand sa fie repartizat la 31 decembrie.

"In loc sa repare si sa modernizeze 1.000 de vagoane vechi, maibine CFR le duce la fier vechi si isi cumpara vagoane noi, care auo durata de viata de 40 de ani si nu de 8-12 ani cum are un vagonvechi modernizat", a declarat Valer Blidar, proprietarul AstraVagoane Calatori, cu afaceri de 65 mil. euro anul trecut, care aadaugat ca anul acesta afacerile companiei vor scadea, inconditiile in care s-a confruntat cu probleme la export, ramanandcu vagoane pe stoc. Blidar a anuntat ca incepand cu anul viitorplanuieste sa intre pe piata productiei de tramvaie, partenerii cucare se afla in discutii fiind Siemens si Bombardier.

Constantin Axinia, subsecretarul de stat in MinisterulTransporturilor si Infrastructurii, a declarat, in replica lapropunerea lui Blidar, ca un astfel de proiect nu se poate aplicainca, prioritatea ministerului fiind modernizarea si dezvoltareainfrastucturii.

"Ce sa facem cu vagoane noi daca acestea nu au pe unde sacircule? Prioritatea ramane infrastructura, dar oricum, cu 100 devagoane duse la fier vechi vom putea cumpara doar doua vagoane noi,ceea ce inseamna o gaura mare de material rulant", a spus Axinia.Subsecretarul de stat a mai precizat ca infrastructura feroviaraare nevoie de bani si ca ministrul transporturilor, Radu Berceanu,a vorbit cu ministrul finantelor, Gheorghe Pogea, ca sa aloce anulviitor 3,5% din PIB pentru infrastructura feroviara si materialulrulant.

Anul acesta bugetul alocat pentru CFR Infrastructura se ridicala 1,2 mld. lei (295 mil. euro), suma care include si fondurilenerambursabile de la ISPA. Spre comparatie, bugetul alocatdezvoltarii infrastructurii rutiere se ridica anul acesta la 1,2miliarde de euro.

Ministerul Transporturilor a anuntat recent ca intentioneaza sadisponibilizeze aproximativ 11.000 de angajati de la caile ferate,cei mai multi de la CFR Calatori si CFR Marfa.

BANCA FEROVIARA SE DESCHIDE PE 12 decembrie

Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane, supranumit "baronulvagoanelor", spune ca Banca Comerciala Feroviara va fi deschisaoficial pe 12 noiembrie.

In prezent, banca are un sediu central si o sucursala inBucuresti, doua sucursale in Arad si o sucursala in Baia Mare,investitia in aceste sedii, care cumuleaza o suprafata de 3.310metri patrati, ridicandu-se la 6,5 milioane de euro. In acestesucursale au fost angajati pana in prezent 60 - 70 de oameni, dupacum apreciaza Blidar, iar in urmatorii doi ani se va ajunge la 150- 200 de angajati. "Ne-am angajat ca in urmatorii trei ani sa avemsucursale in cele opt orase resedinte de regionale, pentru anulviitor fiind vizate orasele Craiova si Cluj. Banca va aveasucursale si in alte tari din Europa, deja analizam cateva oraseeuropene", a spus Blidar.

El a adaugat ca timp de cinci ani actionarii nu vor ridicadividende si vor fi facute majorari de capital. Banca ComercialaFeroviara, detinuta de Valer Blidar (90,5% din capital) siAtelierele CFR Grivita (9,5%), care are un capital social initialde 45 mil. lei, a primit autorizatia de functionare de la BNR, dupace a obtinut in februarie autorizarea de constituire, iar in bazaacesteia a fost inregistrata pe 10 martie la Registrul Comertului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO