Eveniment

Ce cred liderii de companii despre economie, reinventarea afacerilor şi impactul AI: Lansarea raportului PwC România CEO Survey 2024, 19 Martie, LIVE pe ZF de la ora 18:30

Ce cred liderii de companii despre economie, reinventarea...

Autor: Ştefan Stan

18.03.2024, 13:01 337

Liderii companiilor din România se aşteaptă la o presiune mai mare în următorii trei ani din partea tehnologiei, inteligenţei artificiale, schimbărilor climatice şi a altor mega tendinţe care vor afecta economia globală, rezultă din raportul PwC CEO Survey 2024, care va fi lansat public pe 19 martie în cadrul unei conferinţe moderate de Cristian Hostiuc la care sunt invitaţi, alături de Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România: Mihaela Bîtu, CEO ING România, Bogdan Putinică, Country Manager, Microsoft România şi Adam Krason, CEO PwC CEE.

Pentru a înţelege mai bine ce va însemna această reinventare, cât de pregătiţi sunt executivii români să ia măsuri şi care sunt oportunităţile şi provocările, raportul PwC CEO Survey include şi o serie de interviuri pentru rubrica ”Inside the mind of the CEO” cu: Mihaela Bîtu, CEO ING Bank, Christina Verchere, CEO OMV Petrom, Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, Sergiu Manea, CEO BCR, Lăcramioara Diaconu Pinţea, Country Manager Romania, OX2, Adrian Ariciu, CEO METRO România, Ela Moraru, CEO Google Romania, Jovan Radosavljevic, GM Coca-Cola HBC Romania, Raffel Volker, CEO E.ON România şi Cătălin Radu, General Manager Bristol Myers Squibb. Interviurile integrale vor fi publicate în raport şi se află pe blogul PwC România aici.

Declaraţii din raportul PwC CEO Survey:

Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România

”Pe măsură ce inflaţia se temperează în toate statele şi volatilitatea macroeconomică nu mai este percepută ca un pericol iminent pentru afaceri, liderii de companii au devenit mai optimişti. Observăm că, acum, preocuparea principală este pentru viabilitatea afacerilor pe termen lung, mulţi fiind neîncrezători că actualul model va mai fi relevant pentru piaţă peste un deceniu. Noile tehnologii, schimbările climatice şi alţi factori forţează reinventarea companiilor”.

Christina Verchere, CEO OMV Petrom

”În ceea ce priveşte diminuarea deficitului de talente cu ajutorul AI – suntem abia la începutul acestei tehnologii, iar impactul său asupra multor aspecte ale vieţii profesionale şi personale este încă de văzut. În cadrul organizaţiei noastre, avem mai multe iniţiative în curs de desfăşurare care vizează explorarea oportunităţilor pe care GenAI le permite prin evaluarea potenţialului său de a transforma procesele noastre de afaceri, de a îmbunătăţi experienţele clienţilor noştri şi de a stimula inovaţia în toate departamentele. Avem în derulare prototipuri în ceea ce priveşte analiza predictivă, analiza sentimentelor, chatbots inteligenţi şi extragerea metadatelor.”

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania

”Pentru noi, reinventarea înseamnă că dorim să fim proactivi în ceea ce priveşte adaptarea la aşteptările clienţilor şi acţionarilor astfel încât să oferim cele mai bune produse pentru clienţi şi rezultate peste media pieţei pentru acţionari. Este necesar să anticipăm oportunităţile şi riscurile din piaţă, să capturăm valoarea din ele. Adică ne uităm cu un ochi la prezent şi cu un ochi la viitor, alocăm resursele ambivalent, urmărind ambele orizonturi. De-a lungul anilor, BT a marcat mai multe reinventări.”

Mihaela Bîtu, CEO ING România

”Este esenţial să construim un viitor mai bun şi sustenabil pentru generaţiile următoare, iar efortul fiecărei companii şi al fiecărei persoane contează. Nu avem luxul să mai privim practicile sustenabile, mai ales cele care vizează clima, ca pe un deziderat pe termen lung, ci trebuie să fie cap de listă pe agendele noastre în fiecare zi. Anul trecut a marcat pentru noi o creştere consistentă a volumului de finanţări care contribuie la tranziţia către o economie mai verde. Astfel, am mobilizat peste 1 miliard de euro prin finanţări sustenabile, ce includ atât acordarea de credite, cât şi intermedierea de emisiuni de obligaţiuni verzi”.

Sergiu Manea, CEO BCR

”Când vorbim despre AI, ca şi despre oricare altă tehnologie nouă – de la metavers la edge şi quantum computing, e necesar să ţinem cont de capitalul uman. Orice companie care vrea să facă performanţă şi orice societate care vizează bunăstarea, nu poate exista cu oameni lăsaţi în afara forţei de muncă. Ori Gen AI nu este o soluţie pentru deficitul de talente, care, de altfel, se poate acutiza dacă nu există o reformă generală a sistemului de educaţie şi dacă nu facem investiţii continue în calificare şi recalificare.”

Adrian Ariciu, CEO Metro

”Fără reinventare nu poţi rămâne competitiv. Pentru compania noastră, acest proces implică o reevaluare profundă a modului în care creăm valoare pentru clienţii noştri, angajaţii noştri şi societate în ansamblu. Reinventarea înseamnă să ne privim strategia de companie printr-o lentilă care anticipează viitorul, să identificăm cum pot mega-trend-urile să influenţeze şi să modeleze cererea în industria noastră şi să adaptăm proactiv modelul nostru de business pentru a rămâne relevanţi şi competitivi. Iar pentru noi, asta poate fi sumarizat într-un singur cuvânt: multicanal.”

Ela Moraru, Country Manager Google România

”Ultimii trei ani ne-au reconfirmat faptul că tehnologia joacă un rol vital în a facilita adaptarea, conexiunea şi productivitatea, menţinând economia în mişcare. Pentru a prospera în acest climat economic complex, afacerile trebuie să integreze în mod continuu modele de lucru inteligente şi instrumente digitale eficiente din punct de vedere al costurilor. Trebuie să fim vigilenţi cu privire la păstrarea unei viziuni strategice pe termen lung. Abordarea provocărilor urgente nu trebuie să ne împiedice să ne ocupăm de problemele fundamentale ale sustenabilităţii şi incluziunii – piloni ai construirii unui viitor mai puternic şi mai echitabil.”

Jovan Radosavljevic, GM Coca-Cola HBC Romania

”În calitate de membri ai industriei băuturilor, un sector care a fost afectat în ultimii doi ani de măsuri discriminatorii succesive, sperăm să avem un mediu mai previzibil, în special din punct de vedere fiscal, în acest an, dar şi în anii următori. Este un lucru de care toate industriile au nevoie, pentru a continua investiţiile care asigură creşterea. Creşterea cotei de TVA de la 9% la 19% pentru băuturile răcoritoare, implementată la începutul anului 2023, a produs o scădere de 10% a volumelor din sectorul nostru anul trecut. Începând cu 1 ianuarie 2024, ne confruntăm cu o taxă complet nouă, aplicată doar sectorului nostru - taxa pe zahăr pentru băuturile nealcoolice care va avea un impact suplimentar nu doar asupra activităţii noastre, ci şi asupra întregului lanţ valoric, afectând în principal micii comercianţi şi clienţii care se confruntă deja cu o putere de cumpărare diminuată.

Lăcramioara Diaconu Pinţea, Country Manager Romania, OX2

”Preocuparea, în opinia mea, ţine de întregul context, care rămâne complicat din punct de vedere macroeconomic, politic şi geopolitic. 2024 este un an super-electoral în România, cu patru rânduri de alegeri, ceea ce ar putea perturba unele aspecte care pentru noi, investitori în energie, sunt esenţiale. Mă refer aici la procesul de autorizare a proiectelor şi la felul în care planurile de business ale investitorilor privaţi se intersectează cu planurile autorităţilor. Costul finanţării rămâne ridicat, sunt elemente de incertitudine în zona contractelor pe termen lung – PPA, a mecanismului contractelor pentru diferenţă (CfD), a procesului de conectare la reţeaua naţională.”

Raffel Volker, CEO EON România

”Viitorul nu poate fi altfel decât sustenabil, verde şi digital. Proiectele noastre viitoare se vor fundamenta pe analiza atentă a nevoilor şi aşteptărilor clienţilor, a tendinţelor din piaţă şi a inovaţiilor din domeniul energetic. Referitor la cea mai mare preocupare, aceasta este legată de cadrul actual de reglementare a activităţii de distribuţie, care nu susţine investiţiile necesare în reţele. Reţelele ar trebui să fie prioritatea investiţională absolută în energie în acest moment. Noi vrem să investim în reţele şi mai mult decât sumele record pe care deja le-am investit în anii trecuţi.      ”

Cătălin Radu, GM Bristol Myers Squibb

”În ceea ce priveşte industria farmaceutică, îmbinarea tehnologiei cu tratamentele noastre medicamentoase poate contribui semnificativ la îmbunătăţirea calităţii acestora şi poate face diferenţa în supravieţuirea pacienţilor cu afecţiuni precum cancerul sau scleroza multiplă, sau în salvarea vieţii celor cu probleme cardiace. Tehnologia a făcut deja progrese notabile în descoperirea şi modelarea unor noi medicamente şi molecule cu potenţial curativ. Ceea ce în trecut necesita ani întregi de cercetare fundamentală poate fi acum realizat în perioade mult mai scurte, datorită utilizării platformelor tehnologice.”

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO