Eveniment

Compania de drumuri mai lucrează doar pe jumătate din şantierele de autostrăzi din ţară. Alte trei tronsoane aşteaptă primele buldozere

Compania de drumuri mai lucrează doar pe jumătate din...

Autor: Andreea Neferu

06.11.2013, 20:37 786

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din România, cu o lungime de circa 240 de kilometri şi un cost de aproape 1,7 miliarde de euro, au înaintat în medie cu circa 3,3% în perioada 1 septembrie – 1 octombrie, arată calculele ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Singurele şantiere pe care s-a mai lucrat în prima lună de toamnă au fost cele care ar urma să fie inaugurate până la finalul anului sau cel mai târziu în prima parte a anului viitor. Acestea au avut ritmuri de creştere chiar de peste 10%, în contextul în care CNADNR se pregăteşte să le finalizeze în maximum două luni.

Şantierul care a înregistrat cel mai puternic ritm de construcţie în luna septembrie este lotul al doilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, construit de firma românească Straco Grup, controlată de Alexandru şi Traian Horpos, şi de italienii de la Studio Corona. Şantierul a înaintat în prima lună de toamnă cu circa 11,5%, în prezent situându-se la un stadiu de execuţie de 80,9%. Tronsonul, pe care CNADNR va plăti aproape 90 de milioane de euro, ar fi trebuit să fie gata în aprilie anul acesta, însă graficul de execuţie a fost decalat, iar ultimele promisiuni ale companiei de drumuri indică faptul că până la finalul anului se va putea circula pe această şosea.

Şi loturile unu şi patru ale autostrăzii Orăştie-Sibiu ar urma să fie deschise circulaţiei până la finalul anului. Dacă primul lot, construit de austriecii de la Strabag pentru circa 131 de milioane de euro, a înaintat cu 6,5% în luna septembrie, fiind gata în proporţie de 88,4% în prezent, pe cel de-al patrulea lot ritmul de construcţie a fost de 4,4%, italienii de la Astaldi şi firma românească Euro Construct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) finalizând circa 82,9% din autostradă. Contractul pentru construcţia celui de-al patrulea lot din autostrada Orăştie-Sibiu se ridică la circa 115 milioane de euro.

Un avans de 8,8% a înregistrat şi primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, care la începutul lunii octombrie era finalizat în proporţie de 95,6%, potrivit datelor transmise de CNADNR. Autostrada, construită de consorţiul italian Tirrena Scavi – Societa Italiana per Condotte D’Acqua - Cossi Costruzioni pentru suma de162 de milioane de euro, avea ca termen iniţial de finalizare luna aprilie a acestui an, însă ar urma să fie gata până în decembrie, potrivit CNADNR.

Pe de altă parte, lotul al treilea al autostrăzii Orăştie-Sibiu, unde lucrează italienii de la Impregilo, va fi gata anul viitor, cel mai probabil în perioada aprilie-iunie. Tronsonul trebuia să fie gata încă de acum mai bine de jumătate de an, însă în prezent este finalizat în proporţie de aproape 73%, în contextul în care au existat alunecări de teren. Valoarea contractului de construcţie pentru această autostradă este de circa 144 de milioane de euro.

La polul opus, pe celelalte cinci şantiere de autostrăzi monitorizate de ZF lucrările nu au avansat cu nici măcar un centimetru în perioada 1 septembrie – 1 octombrie. Două dintre contractele pentru construcţia de autostrăzi sunt reziliate (lotul al doilea din Nădlac-Arad, respectiv Suplacu de Barcău-Borş), unul abia ce a fost atribuit (primul lot din Nădlac-Arad), iar în cazul celorlalte două proiecte banii sunt insuficienţi pentru continuarea lucrărilor (tronsonul Şoseaua Petricani-Centura Capitalei din autostrada Bucureşti-Ploieşti, respectiv varianta de ocolire a municipiului Constanţa), potrivit informaţiilor ZF.  În următoarea perioadă ar trebui însă să pornească lucrările pe alte trei şantiere de autostrăzi din vestul ţării. CNADNR a semnat în urmă cu aproape trei săptămâni contractele de construcţie pentru al doilea şi al treilea lot din autostrada Lugoj-Deva, după ce în iulie a semnat contractul pentru al patrulea lot din aceeaşi autostradă, dar lucrările nu au început încă. Astfel, contractul pentru lotul al doilea (28,6 kilometri) a fost semnat de compania de drumuri cu italienii de la Secol pentru suma de 128 de milioane de euro, în timp ce contractul pentru construcţia celui de-al treilea lot (21,2 kilometri) a fost semnat cu firmele Teloxim (controlată de Theodor Berna), Comsa (Spania), Aldesa Construcciones (Spania) şi Arcadis Eurometudes (Olanda), pentru suma de 132 de milioane de euro. Pe lotul al patrulea al autostrăzii Lugoj-Deva (22,1 kilometri) ar urma să lucreze firmele Tehnostrade şi Spedition UMB (controlate de Dorinel Umbrărescu), în urma unui contract de 95 de milioane de euro.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.11.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO