Eveniment

Consumul revine spectaculos în aprilie, cu cel mai puternic avans din ultimele zece luni

Consumul revine spectaculos în aprilie, cu cel mai...

Autor: Cristina Roşca

05.06.2015, 00:04 156

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a crescut în luna aprilie cu 7,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, acesta fiind cel mai puternic avans înregistrat din iunie 2014.

Creşterea în serie brută vine după ce în martie consumul a scăzut uşor, cu 0,2%, pentru prima dată în ultimul an şi jumătate. Avansul din aprilie a fost susţinut de vânzările de alimente, băuturi şi tutun (plus aproape 11%) şi de cele de carburanţi (+14%). La polul opus se află vânzările de electrocasnice, cosmetice, haine şi mobilă, care au fost cu puţin deasupra liniei, cu un plus de 0,3%.

În cazul vânzărilor de carburanţi creşterea record poate fi explicată de faptul că luna aprilie a anului trecut a fost o lună foarte slabă pentru consumul de astfel de produse, de la 1 aprilie 2014 fiind introdusă acciza de 7 cenţi. În cazul vânzărilor de alimente, jucătorii din piaţă afirmă că acestea au crescut în volum şi în valoare, ajutate de o disponibilitate mai mare a românilor de a cheltui. Mai mult, avansul poate fi pus pe seama expansiunii jucătorilor din comerţul modern, care au deschis peste 100 de magazine în această perioadă.

Cifrele anunţate de INS privind evoluţia cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul se calculează pornind de la un eşantion de 1.600 de companii – operatori economici care au ca activitate principală comerţul cu amănuntul, potrivit informaţiilor oferite anterior de INS.

Astfel, atât lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri, magazine mici alimentare, cât şi magazine de mobilă, bricolaj şi electro-IT furnizează lunar către INS cifra lor de afaceri. Ulterior, INS calculează cu ajutorul unui algoritm evoluţia cifrei de afaceri. Se ia în calcul cifra de afaceri deflatată, în condiţii comparabile, adică se elimină influenţa preţurilor. Totuşi, se ia în calcul expansiunea, care poate influenţa puternic rezultatul în contextul în care anual reţelele de hipermarketuri, supermarketuri, magazine de tip discount deschid 150-250 de magazine. Datorită cifrei de afaceri de sute de milioane de euro sau chiar peste 1 mld. euro, datele anunţate de aceste reţele sunt cele care influenţează cel mai puternic vânzările totale, mult mai mult decât cele comunicate de micile magazine care au avut cel mai mult de suferit în criză.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO