Eveniment

CSAT avertizează că privatizarea CFR Marfă ar putea avea implicaţii asupra siguranţei naţionale

CSAT avertizează că privatizarea CFR Marfă ar putea avea implicaţii asupra siguranţei naţionale

Foto Adrian Spirache

Secretariatul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) cere Minis­terului Transporturilor să poarte discuţii cu Consiliul Concurenţei cu privire la impli­caţiile pe care privatizarea CFR Marfă le-ar putea avea asupra siguranţei naţionale, în condiţiile în care compania de stat deţinea anul trecut o cotă de piaţă de circa 50%.

Nu de multe ori în ultimii 20 de ani CSAT a avut o opinie cu privire la priva­tizarea unei companii de stat. CFR Marfă, care a avut anul trecut afaceri de 237,4 milioane de euro, ar urma să fie privatizată în proporţie de cel mult 20%. Potrivit unui proiect de hotărâre de guvern, elaborat de Ministerul Transpor­turilor şi Infrastructurii, veniturile totale din activitatea de privatizare a unui pachet de cel mult 20% din acţiunile CFR Marfă, res­pectiv Tarom, ar putea aduce venituri de 52,5 mil. lei (12,5 mil. euro), de trei ori peste estimările iniţiale, în special din dividende, precum şi cheltuieli de şapte ori mai mari, respectiv 22,26 mil. lei (5,3 mil. euro), pe rapoarte de evaluare.

ele două companii aflate în subordinea Ministerului Trans­porturilor nu sunt singurele care se află pe lista celor care urmează a fi privatizate, ast­fel că şi pachete de câte 15% din Trans­elec­trica şi Transgaz vor fi propuse spre vânzare la bursă.

CFR Marfă a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 237,4 mil. euro, în scădere cu circa 5% faţă de anul 2009, în timp ce pierderea companiei s-a ridicat la 127 mil. euro în 2010, potrivit calculelor ZF. Datoriile CFR Marfă au depăşit rulajul total pe 2010, în condiţiile în care s-au situat la aproape 346 mil. euro.

Compania avea la finalul anului trecut 11.388 de angajaţi, însă CFR Marfă a anun­ţat că de la 1 iunie disponibilizează 3.000 de angajaţi. Compania avea anul trecut o cotă de piaţă de circa 50%, însă aceasta s-a aflat în declin continuu în ultimii ani.

Scăderea businessului CFR Marfă a fost cauzată şi de creşterea nu­mărului de operatori feroviari privaţi, care sunt în prezent circa 25.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO