Eveniment

Cum supravietuiesc firmele in vreme de criza

Cum supravietuiesc firmele in vreme de criza
20.02.2009, 00:00 88

Criza tot mai profunda pe care o traverseaza acum economia face ca tot mai multe companii sa isi puna problema adoptarii celor mai bune masuri pentru a-si asigura lichiditatile care sa le permita supravietuirea.

"Pana acum, pentru manageri a fost mai important sa vada cum pot sa isi extinda afacerile, unde pot sa investeasca, astfel incat sa creasca intr-un ritm cat mai rapid, dar putini sunt cei care s-au gandit si la eficienta, la un mod rational de extindere. 'Cum sa fiu eficient' n-a prea fost o intrebare la ordinea zilei pana de curand", constata Bogdan Belciu, director general al filialei locale a companiei de consultanta AT Kearney, intr-un articol pentru www.businessmagazin.ro.
Luand in considerare dimensiunea problemei, Codrut Pascu, directorul biroului local al companiei de consultanta Roland Berger, apreciaza ca masurile pe care le iau acum managerii sunt de suprafata.
"Deocamdata se fac reglaje de finete: reduceri financiare, renuntarea la niste angajati, inchiderea unor operatiuni aflate in pierdere - lucruri care trebuia de mult facute, dar care in cele mai multe dintre cazuri nu vor fi suficiente." Previziunea lui Codrut Pascu pentru acest an este ca lucrurile vor merge din ce in ce mai prost si ca ar fi bine sa fie aplicat de la inceput un mix de masuri care sa asigure supravietuirea.
"Ciclul de scadere inca nu s-a incheiat: deocamdata s-a mers mult pe stocuri, care nici nu s-au vandut in totalitate, dar va urma momentul cand retailerii vor face comenzi mai mici catre producatori, iar producatorii vor face comenzi mai mici catre prelucratori, care vor face comenzi mai mici catre producatorii de materie prima, care la randul lor vor face comenzi mai mici catre transportatori si asa mai departe", estimeaza Codrut Pascu, care de fapt considera ca acum cercul vicios de anii trecuti, cand toata lumea isi facea bugetele bazandu-se pe o crestere continua, se va intoarce pe dos si oamenii vor exagera in sens contrar.
Managerii companiilor chestionati de BUSINESS Magazin recunosc ca resursa umana este prima vizata cand vine vorba de eficienta. Concedierile reprezinta de altfel subiectul cel mai delicat, pe care orice manager incearca sa il ascunda prin folosirea unor termeni ca optimizare sau eficientizare.
"Trebuie sa ne restructuram activitatile pe masura bugetului disponibil si sa nu cream iluzii si blocaje, iar asta implica si disponibilizari, fie ca ne place sau nu", crede Maria Grapini, directorul general al producatorului timisorean de textile Pasmatex.
Renegocierea contractelor cu furnizorii reprezinta o alta masura pe care managerii ar trebui sa o urmareasca, fiind posibila realizarea unor economii de costuri de pana la 10-15%, potrivit consultantului Bogdan Belciu.
In plus, consumabilele sau utilitatile ar putea aduce economii suplimentare, un exemplu in acest sens fiind Ion Soloman, proprietarul lantului de supermarketuri Ethos, care spune ca se gandeste de doua ori inainte sa mentina orarul de functionare non-stop pentru magazinele sale, asa cum o facea inainte.
Pe lista masurilor indicate pentru a asigura supravietuirea companiei pe timp de criza se afla si externalizarea activitatilor non-core (secundare), precum si atentia mai mare la modul cum este alocat bugetul de marketing.
Daniel Micu, managing partner la Trout & Partners Consulting Romania, atrage atentia ca aceia care continua sa investeasca in marketing in aceasta perioada devin mai puternici.
"Intr-o perioada de liniste, cand numai vocea ta se aude, e mult mai usor sa-ti transmiti mesajul catre cumparator. Este mult mai ieftin - si datorita costurilor de media care vor scadea, si datorita faptului ca nu mai ai nevoie de asa de multa frecventa, pentru ca e liniste pe categoria ta", explica Micu.
 
Cititi mai multe in revista BUSINESS Magazin
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO