Eveniment

Elena Udrea spera sa aduca turismul macar unde a fost acum 20 de ani, pentru ca atunci a fost dezvoltata toata infrastructura

Elena Udrea spera sa aduca turismul macar unde a fost acum 20 de ani, pentru ca atunci a fost dezvoltata toata infrastructura

Elena Udrea, ministrul turismului: Toate aceste lucruri pe care incercam sa le facem de cinci luni cred ca vor putea duce turismul romanesc acolo unde era macar acum 20 de ani. Trebuie sa recunoastem ca toata infrastructura de turism, autostrazile, hotelurile, a fost dezvoltata acum 20 de ani.

14.05.2009, 18:56 45

 
Cele mai aprinse dezbateri au avut loc pe tema extinderii sezonului estival, ca solutie pentru a creste numarul de turisti romani care aleg vacante interne. In timp ce ministrul turismului Elena Udrea le-a cerut hotelierilor sa nu profite de bunavointa statului, explicand ca tichetele de vacanta sunt pentru dezvoltarea turismului si nu pentru a maximiza castigurile unor firme, operatorii din turism au replicat ca pentru ei turismul este o afacere, care nu poate supravietui fara o marja de rentabilitate.
Mai mult chiar, Udrea a precizat ca ministerul lucreaza la un proiect de lege prin care sa-i oblige pe hotelieri sa deschida unitatile de pe litoral mult mai devreme de 1 iulie cum se intampla in prezent. „Ma intreb de ce ar veni strainii pe litoralul romanesc daca hotelurile sunt inchise si totul e pustiu", a spus Udrea.
Ministrul a precizat chiar ca institutia pe care o conduce si-a facut treaba prin introducerea tichetelor de vacanta, insa astepta mai multa implicare din partea emitentilor, a agentiilor si a hotelierilor pentru a promova acest produs. „Ma asteptam sa vad mai multe campanii de promovare si de popularizare a tichetelor de vacanta, pentru ca angajatii sa inteleaga cum pot folosi produsul".
Pe de alta parte, Elena Udrea afirma ca in cele cinci luni de mandat a incercat sa identifice problemele turismului romanesc si sa gaseasca solutii. „Insa problemele grave pe care le stie toata lumea, precum infrastructura rutiera, nu ar trebui sa devina un impediment in dezvoltarea turismului", a ministrul turismului.
Ministrul a precizat ca nu poti sa astepti 20 de ani ca sa faci autostrazile, iar in timpul acesta sa „inchizi" Romania ca destinatie turistica. „Ne-am putea descurca mult mai bine decat ne descurcam in prezent in turismul romanesc, doar cu resursele pe care le avem. Cred ca in timpul de cand sunt eu in minister s-a vazut ca preocuparea pentru turismul romanesc este una evidenta, o preocupare care nu ne-a lasat sa dormim noaptea. Sper ca turismul romanesc sa ajunga sa fie primul in zona de sud-est a Europei, pornind de la resursele pe care le avem", a mentionat Udrea.
In mod paradoxal, strategia de a dezvolta turismul in Romania inseamna intoarcea in timp cu 20 de ani.
„Toate aceste lucruri pe care incercam sa le facem de cinci luni cred ca vor putea duce turismul romanesc acolo unde era macar acum 20 de ani. Trebuie sa recunoastem ca toata infrastructura de turism, autostrazile, hotelurile, a fost dezvoltata acum 20 de ani", a spus ministrul turismului.

Turismul scoate tara din criza
Udrea crede in faptul ca turismul poate sustine economia romaneasca in timp de criza.
„Cred ca merita efortul pe care-l face statul pentru introducerea tichetelor de vacanta. Cred in opinia celor care spun ca turismul poate sa sustina economia romaneasca in perioada de criza. Semnalele care s-au dat de Paste si de 1 Mai prin incasarile care s-au realizat sunt un argument clar ca turismul romanesc poate fi un contributor important la bugetul statului."
Noua estimare a ministrului turismului este ca pana in 2013 turismul ar putea genera 6,7% din produsul intern brut. In 2008, potrivit datelor INS, turismul a avut o contributie de 3,5% din PIB, adica 4,5 miliarde de euro. Potrivit unui raport al asociatiei World Travel & Tourism (WTTC) realizat in parteneriat cu Oxford Economics pe 181 de piete, Romania se afla pe penultimul loc in UE dupa contributia la formarea PIB. Datele aceleiasi surse arata ca in 2009 turismul din state precum Bulgaria, Ungaria sau Austria va aduce 10%, 6,3% si respectiv 13,7% din PIB-ul acestor tari. In timp ce Elena Udrea spune ca turismul ar putea aduce 6,7% din PIB pana in 2013, studiile realizate de WTTC indica acelasi nivel al contributiei, insa abia in 2019.
Legat de tichetele de vacanta, introduse anul acesta cu cinci zile inaintea sarbatorilor de Paste, Udrea spune ca deja au fost achizitionate 20.000 de tichete care urmeaza a fi contractate.
 „M-a surprins sa aflu ca in primele patru zile de cand au existat pe piata tichetele de vacanta au fost achizitionate in numar de cateva mii", a spus ea.
 
Cheque Dejeuner, tichete de 20 mil. euro
Cheque Dejeuner, una dintre cele mai mari companii emitente de tichete valorice de pe piata de profil, estimeaza ca va emite tichete de vacanta de 20 mil. euro pana la sfarsitul anului, adica 5-7% din cifra de afaceri estimata de companie.
„In functie de comenzile pe care le-am primit pana acum si in functie de previziunile pe care le-am facut impreuna cu clientii nostri, am ajuns la o estimare de 20 de milioane de euro. Am incheiat pana acum contracte si cu angajatori din domeniul privat, dar si cu angajatori din domeniul public. Pana in prezent, am incheiat in jur de 62 de contracte cu angajatorii, procentul celor bugetari fiind mai mic decat al celor din domeniul privat", spune Elena Pap, directorul general al Cheque Dejeuner, partener si speaker la evenimentul ZF.
Cea mai mare firma cu care Cheque Dejeuner a incheiat un contract are 300 de angajati, iar comisionul pe care il practica emitentul este negociabil, „acesta poate fi de 2 sau 3% sau mai mult".
„Pentru a reusi sa promovam acest produs este nevoie de investitii. A fost nevoie sa majoram capitalul social cu 1,8 milioane de euro, sa dezvoltam departamentul de productie si informatica, departamentul de marketing - pentru realizarea de campanii, si a fost nevoie sa suplimentam elementele de securitate pentru circulatia in siguranta a tichetelor", a spus directorul general al companiei. Potrivit unui sondaj realizat de companie, 20% din cei care au declarat ca nu au acordat prime de vacanta anul trecut doresc sa acorde tichete de vacanta.
Din totalul celor intervievati, 44% doresc sa acorde tichete de vacanta, 36% nu doresc, iar 20% nu s-au decis inca. Doar 18% din firme au prevazut in bugetul lor pe 2009 acordarea de prime, in timp ce 72% nu aveau in plan acest lucru, iar un procent de 10% nu s-a decis inca.
Minica Boaja, vicepresedinte al CNSLR Fratia, a spus ca in bugetul de calatorii realizat in octombrie anul trecut nu au fost incluse tichetele de vacanta, pentru ca nu se vorbea de ele la vremea aceea.
„Pana in toamna ar trebui sa ne pregatim pentu tichetele de vacanta. Speram ca pana la sfarsitul anului sa avem 100.000 de persoane ce vor primi tichete de vacanta, iar in urmatorii patru ani sa ajungem la un milion de persoane ce vor beneficia de tichete", a declarat el.
 
Agentiile nu vor comisioane impuse
Dragos Anastasiu, General Manager Touring Euroline si vicepresedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), a explicat ca „exista riscul ca legea tichetelor de vacanta sa ramana pe hartie", din cauza ca agentiile de turism nu sunt destul de motivate sa accepte plata cu tichetele de vacanta daca legea ar impune un comision de maxim de 10% (cum este prevazut in ordonanta de urgenta - n. red.), in timp ce comisionul perceput pentru pachetele de vacanta se ridica la 15% in momentul de fata.
„Angajatorii trebuie sa fie motivati, hotelurile trebuie sa fie motivate - ele sunt motivate oricum, dar o agentie de turism cu o rentabilitate de 0,2% si careia acum ii intervine un cost suplimentar nu va fi motivata. Ca legea sa fie operationala, nu trebuie sa existe limitari de comisioane aplicate discretionar. Implicarea statului, desigur, este benefica, apreciem efortul, dar limitarile nu fac decat ca legea sa nu fie operationala, sau ca legea sa fie incalcata. In momentul de fata se lucreaza cu un comision de 15%, dar costurile cresc prin introducerea unei noi verigi, astfel ca legea nu poate limita comisionul la 10%. Sunt de acord sa nu fie practicate comisioane nerealiste, de 30%, dar la un comision de 10% sunt agentii care spun ca nu primesc tichete de vacanta, pentru ca nu au cum sa le suporte financiar", a spus Dragos Anastasiu.
Reprezentantul ANAT a adaugat ca turismul romanesc nu este usor vandabil, in conditiile in care nu este ieftin spre comparatie cu ofertele altor tari, in conditiile in care sezonul este de doar doua luni.
„Cand sezonul este de doar doua luni, cand legile sunt asa cum sunt, cand nu se investeste in pregatire profesionala, turismul romanesc nu este usor vandabil, mai ales ca nu este nici ieftin in comparatie cu alte tari", spune Anastasiu.
 
Potential ridicat in Delta, dar degeaba
Cornel Gaina, actionar principal la complexul Cormoram din Delta Dunarii si al Asociatiei Delta Dunarii Turism, a spus ca numarul de turisti din Delta Dunarii s-a ridicat anul trecut la 150.000 de oameni, in timp ce in Delta Camargue din Franta (aproximativ 3% din Delta Dunarii) s-au inregistrat 1,2 milioane de turisti, iar in Delta Pau din Italia (aproximativ 3,5% din Delta Dunarii) numarul turistilor se ridica la 1,5 milioane.
„Delta Dunarii are acelasi potential nefructificat ca si restul tarii noastre", a spus el. Capacitatea de cazare totala in Delta Dunarii este de 20.000 de locuri in momentul de fata. „Circa 85% din veniturile noastre vin prin pachetele vandute cu ajutorul agentiilor de turism", a precizat Gaina.
Cornel Gaina a spus ca a semnat contracte cu emitentii de tichete de vacanta, insa pana acum nu a venit niciun turist prin aceste tichete.
„Gradul de ocupare al complexului a fost de 52% anul trecut, in scadere fata de anii anteriori cand ajungea chiar si la 75%. Numarul turistilor straini s-a ridicat la 12% din totalul turistilor", a spus Cornel Gaina, care detine 280 de locuri de cazare.
In opinia lui, introducerea tichetelor de vacanta va duce la cresterea circulatiei turistice, dar si la cresterea perioadei de exploatare in mod special a unitatilor turistice, din Delta Dunarii, de pe litoral, de la munte sau din statiunile balneare.
 
Avantaje fiscale prin tichete
Expertul fiscal Daniela Oprescu a explicat in cadrul evenimentului ZF ca atat angajatul, cat si angajatorul beneficiaza de avantaje fiscale la utilizarea tichetelor de vacanta.
Daca un angajat primeste o prima bruta de 3.600 de lei, venitul net din prima ar fi de 2.525, dat fiind sarcina fiscala de 30%. Daca insa un angajat primeste tichete de vacanta in valoare de 3.600 de lei, sarcina fiscala ar fi nula, iar contravaloarea venitului net ar fi tot de 3.600 de lei, a spus Daniela Oprescu, Tax Senior Manager, KPMG Romania.
„La angajator, tichetele de vacanta sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, iar la angajat tichetele sunt neimpozabile atat in sensul impozitului pe venit, cat si al contributiilor sociale. Impozitul cumuleaza 44%, angajat si angajator, iata unde este adevaratul cadou, atat pentru angajat, cat si pentru angajator. Ne laudam cu un loc trei la valoarea contributiilor sociale la nivel european, dupa Franta si Belgia", precizeaza Oprescu.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO