Opinie Cristian Hostiuc, director editorial al ZF

„Este revoltător, faci 40 de minute de la Cluj la Bucureşti cu avionul, dar apoi ajungi să stai 20 de minute ca să plăteşti parcarea în Otopeni. Parcă totul este împotriva noastră“

27 mai 2018 Autor: Cristian Hostiuc

După ce că nu au făcut autostrăzile promise sau viteza pe calea ferată este ca în perioada interbelică, sunt zone în care trenurile merg cu 30-40 kilometri pe oră, birocraţia statului, care acum s-a instaurat cu şi mai mare forţă în companiile de stat, câştigă şi mai mult teren.

În aceste condiţii, orice progres în sectorul privat ajunge să fie anulat imediat, ceea ce contribuie şi mai mult la ura împotriva statului.

Unul dintre participanţii la conferinţa ZF Francize de la Cluj, de acum zece zile, este revoltat: „Faci 40 de minute de la Cluj la Bucureşti cu avionul, dar apoi ajungi să stai 20 de minute ca să plăteşti parcarea în Otopeni. Parcă totul este împotriva noastră”.

Parcă nimeni dintre cei care administrează companiile de stat sau serviciile de utilitate publică nu se gândeşte deloc la cei care plătesc taxe şi impozite.

În cazul Aeroportului Otopeni, una dintre cele mai profitabile companii deţinute de stat, veniturile vin din procentul aplicat la vânzarea biletelor.

Pe lângă haosul creat din nou cu taxiurile, modalitatea de plată a parcării din Otopeni înseamnă zeci de minute pierdute pentru cei care vin cu maşina şi o lasă în parcare.

Guvernarea PSD, sau mai precis ministrul finanţelor, Eugen Teodorovici, constată că birocraţia din instituţii este o frână în calea investiţiilor, în calea creşterii economice şi, într-un final, a dezvoltării României.

Este uimitor cum cei care au funcţii publice şi decenii întregi au lucrat la stat ajung să se plângă de birocraţia din care fac parte.

Companiile private, persoanele fizice plătesc din banii lor, obţinuţi din munca lor, taxe şi impozite, şi primesc la schimb întoarcerea României în trecut.

Orice idee ar pune pe masă, orice business ar face, orice piaţă externă ar cuceri, când se uită la stat, mai bine se lasă de business. Guvernul, PSD şi ALDE, cei care acum au puterea, au majorat salariile la stat, contribuind şi mai mult la această ruptură între sectorul privat şi cel de stat.

Deşi au plătit în fiecare an taxe şi impozite, companiile nu au primit autostrăzile promise electoral, nu au văzut vreo îmbunătăţire a sistemului de educaţie (aici nu discutăm despre facultăţile şi liceele de top, ci despre bază), sistemul de sănătate este crăpat, lumea fuge de el, iar peste toate acestea instituţiile de stat au devenit stat în stat.

Creşterea salariilor în sectorul de stat, cu două cifre (de la începutul anului până în aprilie, cheltuielile cu salarii la stat au crescut cu 20%), nu a însemnat servicii mai bune, ci dimpotrivă. Să lucrezi la stat a devenit o opţiune poate mai bună decât cea în care să lucrezi la multinaţionale.

În aceste condiţii, companiile private româneşti, care susţin grosul taxelor şi veniturilor la buget, ajung să nu mai aibă deloc opţiuni pentru a angaja forţă de muncă tânără. Mai mult decât atât, şi cei care au o vârstă mijlocie din companiile private caută din ce în ce mai mult să lucreze la stat, unde pot avea salarii mai mari, iar stres mult mai puţin.

Creşterea salariilor medicilor şi a sectorului medical în ansamblu nu a făcut să dispară plăţile informale, iar lumea devine din ce în ce mai furioasă. În sectorul medical privat tarifele au crescut, iar abonamentele care au un preţ redus nu înseamnă şi obţinerea unei programări atunci când ai nevoie.

În acest ritm, când birocraţia statului şi jugul fiscal se instalează peste tot, coroborat cu creşterea preţurilor serviciilor în sectorul privat, oamenii, în special cei care lucrează în sectorul privat, vor aduna frustrări din ce în cei mai mari, care la un moment dat se vor vedea, aşa cum se întâmplă acum în Occident.

 
Cuvinte cheie:
bucuresti
, otopeni
, cluj
, parcare
, avion
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide