Eveniment

Exporturile Romaniei devin tot mai dependente de auto

Exporturile Romaniei devin tot mai dependente de auto
04.08.2009, 19:38 67

Pornirea uzinei Ford de la Craiova si reorientarea catre export a uzinei Dacia vor majora ponderea industriei auto locale de la 18% din totalul exporturilor tarii in prezent la 30% dupa 2012.

In primele patru luni ale anului, exportul de subansamble, piese si accesorii auto a fost de putin peste 1 miliard de euro, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica, in timp ce exportul de automobile pentru transportul persoanelor a fost de 468,5 mil. euro.

In raport cu aceeasi perioada a anului trecut, exportul de automobile a crescut cu 66%, iar cel de componente a scazut cu aproape 40%, potrivit declaratiilor oficialilor Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).

„Datele statistice pe aceasta perioada conduc, tinand cont de faptul ca totalul exportului s-a ridicat la 8,73 de miliarde de euro, la ponderi din totalul exportului Romaniei de 12% pentru subansamble, piese si accesorii si 5,4% pentru automobile, adica o pondere cumulata de 17,4%", a spus Constantin Stroe, presedintele ACAROM.

Comparativ cu Germania, cea mai puternica economie europeana, exporturile de autoturisme au reprezentat in ultimii trei ani in medie 0,4% din exporturile tarii, care au urcat de la 893 mld. euro in 2006 la 992 mld. euro in 2008.

In primul semestru al acestui an exporturile germane de autoturisme au inregistrat o scadere de 35% comparativ cu perioada similara a anului trecut, in timp ce productia de masini a suferit o contractie de 24%, la 2,4 milioane de unitati, potrivit datelor furnizate de ACAROM.

„Este posibil ca in 2012 industria auto locala sa detina o pondere de peste 30% din exporturi si 4% din PIB-ul tarii, daca evolutia economica nu va cunoaste sincope serioase", a spus Stroe.

In Ungaria, unde detin facilitati de productie Audi si Suzuki, in 2007 productia de autoturisme a fost de 290.235 de unitati, iar sectorul auto a contribuit cu 20% la exportul ungar, din care 11% a revenit autoturismelor.

La uzina Audi din Ungaria in primul semestru al acestui an s-au fabricat 17.169 de autoturisme, fata de 60.359 de unitati in intreg anul trecut. In aceeasi perioada la uzina de motoare a constructorului german productia a atins un nivel de 661.847 de motoare, fata de 1,9 milioane de unitati in intreg 2008. Anul acesta in ceea ce priveste exportul de automobile ponderea cea mai mare o va avea Dacia, urmata de Ford, ale carui exporturi vor fi, potrivit estimarilor ZF, undeva la 10.000 de unitati.

„Pentru 2009 estimarea mea personala pentru exporturile Dacia se plaseaza la aproximativ 230-235.000 de autovehicule usoare, din care 215-220.000 de autoturisme. Restul de circa 15.000 de unitati il reprezinta utilitarele. In aceasta valoare nu am luat in calcul si colectiile CKD", a subliniat Stroe.

In prezent Automobile Dacia exporta in aproximativ 70 de tari. Reteaua de distributie si servisare internationala este comuna cu cea a Renault in cele mai multe zone.

Pe de alta parte, exporturile de colectii CKD Logan de la Mioveni spre cele opt situri de productie mondiale unde se asambleaza Logan vor creste in continuare.

Din productia Ford de la Craiova, aproximativ 90% va fi destinata exportului pe pietele europene, care in 2012 ar reprezenta, potrivit calculelor ZF, 3,6 mld. euro si 10% din exporturile Romaniei. La capacitate maxima, afacerile in Romania ale constructorului american ar genera venituri de peste 4 mld. euro, care ar reprezenta 2,5% din PIB-ul tarii in 2012. Spre comparatie, afacerile Renault din Romania au atins un nivel de 2,8 mld. euro in 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO