Eveniment

Finanţele: TVA şi cota unică nu se modifică în 2011. Consultanţii cer norme la Codul fiscal din decembrie

Finanţele: TVA şi cota unică nu se modifică în 2011. Consultanţii cer norme la Codul fiscal din decembrie

Autor: Claudia Medrega

03.02.2011, 23:50 1891

Aceasta este una dintre concluziile la care au ajunsconsultanţii fiscali prezenţi la conferinţa ZF "Modificări deurgenţă ale Codului fiscal. Care va fi impactul pentru mediul debusiness?".

Guvernul a modificat anul trecut Codul fiscal printr-o ordonanţăde urgenţă "mamut" care a fost publicată în 30 decembrie. Actulnormativ se întinde pe aproape 30 de pagini şi are peste 100 dearticole prin care modifică legislaţia anterioară.

Normele metodologice pentru modificările aduse Codului fiscal lasfârşitul anului trecut nu au fost încă finalizate, deşi termenul aexpirat, iar până în prezent Ministerul Finanţelor nu a publicatspre dezbatere publică niciun proiect. Teoretic, Finanţele autermen 30 de zile pentru elaborarea normelor metodologice pentrutoate modificările aduse Codului fiscal. Însă nu este prima datăcând apar întârzieri.

Dan Lazăr, secretar de stat în Ministerul Finanţelor responsabilcu politica fiscală, a promis că normele de aplicare a prevederilorprivind veniturile nedeclarate vor fi finalizate până la sfârşitullunii februarie. El a amintit că normele pentru declaraţia unică aufost gata într-o săptămână după apariţia legislaţiei.

Una dintre problemele care ar putea să apară în cazul taxăriiveniturilor nedeclarate este generarea unor costuri de colectareridicate pentru Fisc, nejustificate de valoarea probabilă aveniturilor aduse la buget, existând şanse mari de eroare şi chiarabuz al autorităţilor fiscale, potrivit lui Dan Schwartz, managingpartner al Scot & Company Consulting.

Fără modificări de taxe

Finanţele nu au în plan modificarea cotei unice sau a TVA pentruacest an, după cum a dat asigurări Lazăr.

Criza economică ce a dus la micşorarea drastică a veniturilor labuget a determinat statul să modifice brutal legislaţia fiscală în2010, iar cel mai mare impact asupra mediului de business l-a avutmajorarea TVA de la 19% la 24%.

"Anul trecut am fost nevoiţi să luăm o măsură rapidă şi sigură,iar aceasta a fost majorarea TVA. Acum se vorbeşte despre reducereaacestei taxe. Suntem pe principiul menţinerii stabilităţii laprincipalele impozite, iar o reducere a TVA acum nu este beneficăşi nu va conduce şi la o scădere a preţurilor", a spus Lazăr.

Printre modificările bine-venite care au fost aduse legislaţieifiscale, consultanţii au amintit introducerea în Cod şi areglementărilor privind contribuţiile sociale, care contribuie laconsolidarea legislaţiei fiscale. De asemenea, a fost adusă îndiscuţie plafonarea bazei de calcul a contribuţiilorindividuale.

Dragoş Doroş, partener al NNDKP Consultanţă Fiscală, a spus cădeclaraţia unică pentru contribuţii sociale şi impozitul pe veniteste cel mai important pas la nivelul contribuabililor, măsurafiind binevenită.

În ceea ce priveşte revenirea la regimul special de taxare amicroîntreprinderilor, Mihaela Mitroi, partener al PwC, a menţionatcă este corelat cu iniţiativele europene în domeniu, fiind necesarpentru încurajarea companiilor mici. O îmbunătăţire a legislaţieiadusă în discuţie a fost excluderea microîntreprinderilor care auactivităţi de consultanţă şi management.

Revenirea la regimul special de taxare a microîntreprinderilor afost decisă după ce s-a renunţat la impozitul minim, în condiţiileîn care impozitul forfetar era prea greu de gestionat.

Promisiuni de simplificare în plan fiscal

Reprezentantul Ministerului Finanţelor a enumerat câtevaintenţii de simplificare a cadrului fiscal, cum ar fi reducereanumărului de taxe parafiscale la sub 100 până la încheiereamandatului Guvernului. "La începutul guvernării erau 491 de taxeparafiscale. Acum avem 263 şi acest proces de reducere va continua.Ne dorim ca până la sfârşitul guvernării să nu depăşim 100 de taxeparafiscale."

Reprezentanţii Finanţelor vor avea, pe 10 februarie, o primăîntâlnire cu membrii Colegiului Fiscal, unul dintre motiveleprincipale fiind republicarea Codului fiscal pentru creştereatransparenţei şi predictibilităţii.

De asemenea, un alt pas în direcţia simplificării fiscale estelimitarea numărului de documente depuse de firmele mici şicreşterea perioadei în care trebuie depuse declaraţiile privindplata impozitelor şi a contribuţiilor sociale. "Intenţionăm sălimităm numărul de documente şi situaţii contabile pe care firmelemici trebuie să le depună. Nu este normal să aplicăm aceleaşistandarde de contabilitate şi pentru companiile mari, şi pentrucele mici. Acest proces de simplificare pe care ni-l dorim înperioada următoare prevede şi reducerea periodicităţii de depunerea declaraţiilor."

Mihaela Mitroi, partner consultanţă fiscală PwC, Dragoş Doroş,partener NNDKP Consultanţă Fiscală şi Dan Schwartz, managingpartner Scot&Company Consulting au dialogat ieri cu Dan Lazăr,secretar de stat în Ministerul Finanţelor şi Dragoş Bogdan,vicepreşedinte ANAF, la conferinţa ZF "Modificări de urgenţă aleCodului Fiscal. Care va fi impactul pentru mediul debusiness?".

Dan Lazăr, secretar de stat în MinisterulFinanţelor

Ministerul Finanţelor nu intenţionează să modifice Codul fiscal.Nu este planificată schimbarea TVA sau a cotei unice;
Ministerul vrea să limiteze numărul de documente depuse de firmelemici şi să reducă periodicitatea de depunere;
Colegiul Fiscal a fost constituit, prima întâlnire fiind programatăpentru 10 februarie;
Revenirea la impozitarea veniturilor microîntreprinderilor a fostcea mai bună soluţie; legislaţia a fost îmbunătăţită;
În circa o săptămână ar putea fi luată la nivel european deciziacare va permite României aplicarea taxării inverse lacereale;
Trecerea la declaraţia unică pentru contribuţii sociale şiimpozitul pe venit a venit după cinci ani de muncă la MFP;
Normele de aplicare a ordonanţei privind veniturile nedeclarate,gata până la sfârşitul lunii.

Dragoş Bogdan, vicepreşedinte al ANAF

Experţii FMI şi CE ne-au acordat asistenţă pentru realizareanormelor privind veniturile nedeclarate; vrem ca normele să fie câtmai clare şi bine aplicate încă de la început. Prioritatea suntpersoanele fizice care au venituri mari;
Am făcut un calendar de pregătire profesională a persoanelor carevor lucra în departamentul special ce se va ocupa de verificareasituaţiilor fiscale personale a celor cu veniturinedeclarate;
Preţul carburanţilor a crescut în medie anul trecut cu 20%, în timpce cheltuielile companiilor au rămas relativ constante. Amconstatat că această creştere de preţ nu s-a datorat poveriifiscale, aşa cum s-a acreditat ideea;
La 1 ianuarie 2010 ponderea taxelor şi impozitelor era de 51% înpreţul unui litru de carburant şi a scăzut la 49% până la fineleanului.

Mihaela Mitroi, partner consultanţă fiscală laPwC

Dacă intenţionăm să introducem taxe, trebuie să vedem şi ce facalte ţări. Problema este ca noi să introducem taxe pe care alţii leelimină;
Atenţie la impozitarea moştenirilor şi a donaţiilor;
În alte ţări se discută circa un an de zile până se aprobă o măsurăfiscală;
Regimul fiscal al microîntreprinderilor este corelat cuiniţiativele europene în domeniu; este necesară încurajareaîntreprinderilor mici;
Taxa pe avere a fost introdusă în 1970, dar are câteva probleme.Acum mai este folosită doar în cinci ţări europene.

Dragoş Doroş, partener al NNDKP ConsultanţăFiscală

Trăim un moment în care toate ţările au luat măsuri nepopulare,şi chiar antipatice în unele cazuri, de majorare afiscalităţii;
Creşterea TVA nu s-a realizat doar în România, ci şi în alteţări;
Declaraţia unică este cel mai important pas la nivelulcontribuabililor; măsura este bună şi binevenită;
CAS a fost plafonat la 5 salarii medii pe economie; într-o lumeideală şi un final glorios vor fi plafonate toate contribuţiilesociale;
În cazul impozitării veniturilor nedeclarate avem aceeaşi dilemăclasică: vrem măsuri pe termen lung sau lovim în puncte foarteconcentrate;
Problema cea mai mare ţine de implementarea legislaţiei şi lipsarodajului.

Monalisa Ungureanu, CFO al MedLife

Mă bucur că ne aşteptăm la o oarecare stabilitate în plan fiscalîn acest an;
Impredictibilitatea fiscală este o constrângere majoră;
Ne dorim flexibilitate, transparenţă, poate consolidare fiscală;poate reuşim consolidare fiscală şi în planul impozitului peprofit;
Modelul de business devine complex, iar planificarea fiscalăobligatorie;
Inspectorii fiscali sunt destul de bine pregătiţi;
Este importantă conformarea cu reglementările, adaptarea avansată.Este nevoie de o cultură de reglementare.

Dan Schwartz, managing partner al Scot & CompanyConsulting

Numărul mare şi frecvenţa modificărilor legislaţiei fiscale apus mediul de afaceri în dificultate atunci când a fost necesarăbugetarea anului 2011;
Neclaritatea şi ambiguitatea unora dintre prevederile nou introduseîn 2010 necesită adoptarea în regim de urgenţă a unor norme deaplicare;
Stabilitatea şi predictibilitatea legislaţiei fiscale au devenit...idealuri din ce în ce mai greu de atins;
Un posibil motiv al renunţării în primă instanţă la impozitareaveniturilor microîntreprinderilor a fost limitarea evaziuniifiscale;
Taxarea veniturilor nedeclarate poate genera costuri de colectareridicate pentru Fisc, nejustificate de valoarea probabilă aveniturilor aduse la buget; există şanse mari de eroare şi chiarabuz al autorităţilor fiscale.
Firmele cu cifre de afaceri mai mici de 50.000 de euro ar trebui săfie scutite de impozit pe profit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO