Eveniment

In lipsa autostrazilor, camioanele se muta pe calea ferata

27.07.2009, 19:17 44

Ministerul Transporturilor relanseaza prin intermediul CFR Marfa garniturile de tren RO-LA care vor putea transporta pana la 21 de camioane de 40 de tone de la Bucuresti la Arad, reducand cu pana la 21 de tone emisiile de dioxid de carbon, in conditiile in care trenurile sunt electrice. Prima cursa de acest tip va avea loc maine. Ideea transportului feroviar al camioanelor a fost lansata in trecut de Ungaria, care nu permitea tranzitarea camioanelor decat cu trenul.

"Transportul camioanelor cu trenul de la Bucuresti la Arad va dura aproximativ 10-12 ore. Posibil mai mult de 12 ore in conditii de vara, cand se dilata sinele", a spus Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

In ceea ce priveste costurile de transport, acestea nu pot fi estimate, potrivit oficialilor FORT, dar conform unor surse din piata sunt de aproximativ 420 de euro pentru fiecare camion transportat si urmeaza sa scada sub 300 de euro daca programul va avea succes. Saptamanal vor fi programate doua trenuri, cu 40 de vagoane fiecare.

"Spre deosebire de transportul rutier, in cazul trenului se poate reduce mult mai bine durata transportului. In plus, costurile sunt mai mici", a subliniat Hagiu.

Potrivit oficialului FORT se doreste extinderea liniei de transport, de la Bucuresti-Arad in prima faza, la Constanta-Bucuresti Arad si in viitor se ia in calcul ruta Constanta-Austria.

"In cazul in care s-ar introduce platforme, transportul cu trenul pana la granita ar deveni rentabil inclusiv pentru autoturisme, eliminandu-se aproape integral riscul unui accident rutier pe acest traseu", a spus Augustin Hagiu.

Un camion de 40 de tone, incarcat, are un consum de aproximativ 40 de litri/100 km, iar distanta de 555 km de la Bucuresti la Arad presupune un cost total de peste 800 de lei, la care se adauga uzura camionului, taxa de drum plus costurile implicate de sofer.

Potrivit jucatorilor din piata transporturilor, noul program initiat de Ministerul Transporturilor mizeaza in special pe transportatorii internationali, in special cei turci.

Un singur camion emite pe distanta de la Bucuresti la Arad aproape o tona de dioxid de carbon, iar in conditile in care pe o garnitura pot fi transportate 21 de autotrenuri, se ajunge la o reducere de pana la 21 de tone de dioxid de carbon pe un singur transport.

Potrivit specialistilor din domeniu, un transport cu un camion de la Bucuresti la Arad dureaza aproximativ 12 ore - fara a lua in calcul conditiile meteo, la care se adauga cele 45 de minute de pauza obligatorie, la un interval de opt ore. In plus, dupa aceasta pauza, soferul mai are voie sa conduca alte patru ore, inainte sa ia pauza de sase ore. Astfel, transportul cu trenul ar decala pauza de sase ore.

Din traseul de 555 km de la Bucuresti la Arad, doar 120 km reprezinta autostrada A1 pana la Pitesti, dupa care traseul se continua pana la Sibiu pe Valea Oltului, dupa care spre Arad via Deva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO