Eveniment

Investitiile in industria auto depind din nou de garantiile de stat

Investitiile in industria auto depind din nou de garantiile de stat

In conditiile economice actuale la nivel european, Comisia Europeana a ingaduit acordarea acestor tipuri de ajutoare constructorilor auto europeni

14.12.2008, 18:12 18

Prim-ministrul Calin Popescu-Tariceanu a declarat ca un astfel de ajutor poate fi acordat celor doi constructori de automobile si a mentionat ca un sprijin similar ar putea fi acordat si pentru compania austriaca Voestalpine daca va decide sa construiasca combinatul siderurgic in Romania. Investitia Voestalpine a fost evaluata la cinci miliarde de euro.

Renault a solicitat garantia statului pentru obtinerea unui imprumut de 100 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, fondurile urmand sa fie utilizate pentru continuarea dezvoltarii proiectului Logan pe plan local. Pana in prezent investitiile Renault in Romania au ajuns la 1,4 miliarde de euro, iar pana in 2012 sunt programate sa atinga 2,2 miliarde de euro.
Pentru toate proiectele de investitii din domeniul auto care s-au incadrat in planul de dezvoltare locala/ regionala au fost acordate ajutoare de stat, iar pentru urmatorii cinci ani bugetul de sustinere a acestor investitii se ridica la 500 de milioane de euro.
"Renault are nevoie de aceste fonduri pentru investitia de la Titu, iar un credit obtinut de la BEI este mult mai avantajos decat de la alta institutie financiara, datorita dobanzii mai reduse. Investitiile vor continua chiar daca nu se obtine acest credit", au declarat surse din cadrul Automobile Dacia.
Proiectul Renault Technologie Roumanie (RTR), dezvoltat de constructorul francez in localitatea Titu, reprezinta un program de investitii de aproape 500 de milioane de euro derulat pe o perioada de 5 ani.
Renault a demarat in a doua jumatate a acestui an lucrarile la constructia centrului tehnic la Titu, urmand sa fie create mai multe facilitati pentru testarea noilor modele ce vor fi lansate in anii urmatori pe platforma Logan. RTR include si activitatea centrului de inginerie localizat in Bucuresti, iar in total angajeaza 2.300 de oameni, 680 fiind angajati in acest an. Potrivit reprezentantilor companiei RTR ar trebui sa ajunga la finalul anului viitor la 3.000 de angajati. Ford, care a preluat in martie uzina de la Craiova, a solicitat sprijinul statului pentru un imprumut similar celui al Renault, insa suma este de 400 mil. euro, bani ce vor fi directionati spre retehnologizarea fabricii din judetul Dolj, unde se vor asambla 300.000 de masini anual incepand cu 2012.
"Ford a cerut Guvernului Romaniei o scrisoare de garantie pentru obtinerea unui imprumut in valoare de 400 mil. euro de la BEI. Daca imprumutul va fi acordat, compania intentioneaza sa investeasca acesti bani in proiectul de la Craiova", au declarat oficiali ai Ford Romania. Potrivit declaratiilor lui John Fleming, presedinte si CEO al Ford Europa, criza financiara nu a afectat planurile Ford Europa in ceea ce priveste uzina de la Craiova. Ford Europa va produce incepand cu 2011 trei modele de autovehicule la Craiova.
Planul Ford Europa in ceea ce priveste modernizarea uzinei de la Craiova implica investitii de 675 mil. euro pana in 2012 si cheltuieli de pana la un miliard de euro in Romania.
Cererile de garantare a imprumuturilor de catre stat au fost considerate dupa integrarea in UE ajutoare de stat si neconforme cu legislatia europeana. In conditiile economice actuale la nivel european, Comisia Europeana a ingaduit acordarea acestor tipuri de ajutoare, constructori europeni de automobile din Germania si Franta primind deja fonduri de la guvern care sa scoata companiile din criza de lichiditati.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO