Eveniment

Legendarul Zubin Mehta şi Israel Philarmonic Orchestra încasează 400.000 de euro pe două concerte

Legendarul Zubin Mehta şi Israel Philarmonic Orchestra încasează 400.000 de euro pe două concerte

Autor: Voican Razvan, Adelina Mihai

19.09.2011, 00:00 868

Israel Philarmonic Orchestra, care concertează astăzi şi mâine la Sala Palatului sub bagheta deja legendarului Zubin Mehta, este cea mai scumpă participare la cea de-a douăzecea ediţie a Festivalului Internaţional George Enescu, primind împreună cu dirijorul un onorariu de circa 400.000 de euro, afirmă surse din domeniu. La calibrul lui Mehta, suma ar putea fi împărţită în două.

Pe locul al doilea într-un clasament neoficial al onorariilor la Enescu se situează orchestra germană Staatskapelle Berlin, avându-l ca dirijor şi solist la pian pe celebrul Daniel Barenboim şi care a susţinut două concerte săptămâna trecută la Bucureşti.

În fine, podiumul este încheiat de Wiener Philharmoniker, sub bagheta lui Franz Welsermost. Surse de pe piaţă afirmă că onorariul unei mari orchestre cu blazon internaţional porneşte de la 200.000 de euro şi se definitivează prin negocieri în funcţie de cota de piaţă şi de statutul evenimentului la care este invitată.

Cu un buget de 32,7 mil. lei (7,8 mil. euro), la care se adaugă sponsorizări de câte 200.000 de euro de la partenerii principali UniCredit şi Enel, Festivalul Enescu este cel mai mare eveniment cultural internaţional organizat în România. Desfăşurat în perioada 1 - 25 septembrie la Bucureşti, Enescu a adus pe scenele din Bucureşti şi alte nume celebre ale muzicii simfonice precum dirijorii Antonio Pappano, Horia Andreescu, Guenady Rojdestvensky, soliştii Han-Na Chang, Denis Matsuev, Dan Grigore, Vadim Repin şi orchestrele London Symphony Orchestra, Academia Santa Cecilia di Roma, The Mariinsky Theatre Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestra Naţională Radio.

În pofida brandului prestigios, a eforturilor organizatorice ale Artexim, condusă de Mihai Constatinescu - directorul festivalului, şi a girului dat de directorul artistic Ioan Holender, fost director al Operei de Stat din Viena, Festivalul Enescu suferă din cauză că Bucureştiul nu are o sală de concerte la standarde internaţionale. În 20 de ani, Sala Palatului, aflată în administrarea RAPPS, nu a ajuns să treacă printr-o modernizare serioasă, unele orchestre invitate la Enescu refuzând participarea din cauza condiţiilor improprii, potrivit unor surse din domeniu. Pe lângă deficienţele de acustică, sala nu dispune, de exemplu, de un sistem de ventilaţie adecvat, ceea ce provoacă disconfort atât soliştilor, cât şi publicului. Într-una din seri un sponsor a oferit apă plată şi evantaie pentru a atenua acest neajuns.

Chiar dacă este foarte dificil de făcut clasificări internaţionale ale evenimentelor de gen - fie după încasări, fie după număr de participanţi, Festivalul Enescu este considerat în presa internaţională un rival direct al Festivalului de la Salzburg, chiar dacă acela este axat mai degrabă pe canto, nu pe muzică simfonică. Oricum, Enescu este recunoscut drept una dintre cele mai importante construcţii de acest tip din Europa. Festivalul beneficiază de acoperire internaţională prin CNN, Euronews şi Deutsche Welle.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO