Eveniment

Micii intreprinzatori catre Guvern: Dati drumul banilor primiti de la UE

Micii intreprinzatori catre Guvern: Dati drumul banilor primiti de la UE

Omul de afaceri Octavian Radu (stanga), patronul grupului RTC, a impartasit din experienta sa in conferinta de ieri a intreprinzatorilor. Radu a taiat din salarii si a inchis din magazine pentru a se adapta pietei din 2009

28.05.2009, 18:21 80

Oamenii de afaceri prezenti ieri la evenimentul "Afacerile mici si mijlocii in vartejul crizei. Cine si cum va supravietui?", realizat de Ziarul Financiar in parteneriat cu Accor Services si BAS/BERD Romania, au cerut socoteala reprezentantilor Ministerului pentru IMM, Comert si Mediul de Afaceri pentru modul in care se deruleaza programele de accesare de fonduri europene.

Reprezentantii intreprinderilor mici si mijlocii spun ca principalul impediment este perioada foarte lunga de evaluare a dosarelor. Unii dintre ei spun ca nu au primit nici pana acum un raspuns din partea ministerului pentru cererile pe care le-au depus inca din 2008, iar altii care au fost declarati castigatori nu au primit banii.
Guvernul are in conturi 2 miliarde de euro primiti de la Uniunea Europeana pentru finantari pentru diverse axe prioritare, dar frica de a nu fi anchetati pentru eventuale erori ii face pe cei din structurile de aprobare a finantarilor sa lungeasca luni de zile selectia, aprobarea si virarea banilor catre intreprinzatori.
"Am aplicat anul trecut pentru un proiect in valoare de 50.000 de euro pentru achizitionarea de calculatoare si software din fonduri europene. Nu am primit un raspuns nici pana in prezent, si dupa trei luni, pentru ca aveam nevoie sa devenim operativi, am facut achizitiile din fonduri proprii", spune Marius Stefan, general manager al firmei de inchirieri auto Autonom.
Iar experienta sa nu este unica. "Am demarat o cerere pe partea de fonduri nationale, iar dupa cinci luni de intocmire a documentelor ni s-a spus ca fondurile pentru care am aplicat nu se mai acorda", a declarat Eugen Ilea, directorul comercial al firmei de publicitate Oxygen.
Totusi, antreprenorii care au trecut prin experiente neplacute in trecut spun ca nu vor renunta sa incerce sa acceseze in viitor astfel de fonduri.
"Vom continua sa incercam, pentru ca speram ca lucrurile se vor indrepta. Deocamdata problema este timpul foarte mare de evaluare a dosarelor", a adaugat Ilea.
Mariana Spranceana, consilier in Ministerul pentru IMM, Comert si Mediul de Afaceri, spune insa ca au fost operate o serie de modificari legislative constand in principal tocmai in reducerea perioadei de evaluare a cererilor, de la trei la doua etape.
Ea a subliniat, in acelasi timp, ca problemele intampinate de antreprenori se datoreaza si faptului ca Ministerul pentru IMM-uri nu dispune de personal suficient, dar ca deficientele ar putea fi remediate odata cu noile modificari legislative.
Spranceana a precizat, de asemenea, ca in 2009 fondurile europene pentru investitii de care pot beneficia IMM-urile sunt in cuantum de circa 180 mil. euro, dublu fata de anul trecut.
Dincolo de accesare de fonduri europene, IMM-urile au la dispozitie si alte modalitati de a obtine finantare nerambursabila.
Companiile care au intre 9 si 500 de angajati pot obtine finantare nerambursabila de pana la 10.000 de euro pentru consultanta prin "Programul de finantare a consultantei in afaceri BAS Romania", un program finantat de Ministerul Finantelor din Austria si implementat de BERD (Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare).
O companie poate obtine in cadrul acestui program finantare nerambursabila pentru un proiect de consultanta constand in: dezvoltarea planului de afaceri, restructurarea sau reorganizarea companiei, implementarea sistemelor informatice de management, de monitorizare sau financiare, studii de fezabilitate, studii de marketing sau implementarea sistemelor de management al calitatii.
"Programul BAS, de sprijinire a consultantei in afaceri, a cofinantat din 2006 incoace 188 de proiecte, sumele alocate ridicandu-se la 650.000 de euro", a declarat Daniela Marin, director national BAS Romania. "Criza a determinat firmele sa se orienteze catre consultanta, iar de la inceputul anului am primit mai multe cereri de cofinantare decat in perioada similara din 2008.".
Pentru astfel de proiecte, BAS Romania ofera finantare nerambursabila de pana la 50%, dar nu mai mult de 10.000 de euro, a unui proiect de consultanta. Beneficiarii programului sunt numai firmele private cu capital majoritar romanesc care activeaza pe piata de cel putin doi ani.
Intreprinderile mici si mijlocii vor putea aplica pentru o noua serie de fonduri europene aferente anului 2009 si destinate investitiilor, incepand cu data de 8 iunie, cand vor putea sa se inscrie online pe site-ul ministerului, mimmctpl.ro. Spre exemplu, firmele vor putea sa ia bani pentru achizitionarea de echipamente pentru productie, realizarea de la zero a unei hale de productie, achizitionarea de brevete sau software, modernizarea intreprinderii sau achizitionarea unei linii de productie. Apelul de proiecte va fi deschis in cadrul axei 1 - Un sistem de productie inovativ si ecoeficient, a Programului Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice (POS CCE), respectiv pentru investitii mari, intre 1.075.001-6.450.000 lei, si pentru investitii mici, in cuantum de pana la 1.075.000 lei.
Pentru investitiile mari, depunerea dosarelor se va putea face pana la data de 10 august, in timp ce pentru investitiile mici, inchiderea apelului de proiecte se va face in momentul in care se va depasi dublul bugetului alocat pentru acest an.
Principalele documente pe care trebuie sa le contina dosarul initial sunt cererea de finantare, declaratia de eligibilitate, declaratia de angajament, declaratie pe propria raspundere, declaratia privind incadrarea intreprinderii in categoria IMM si un plan de afaceri. Certificatele fiscale, garantiile, actele de proprietate si restul documentelor justificative sunt solicitate in etapa de semnare a contractului, dupa ce proiectul trece de etapa de evaluare si selectie.
Potrivit estimarilor existente, anul acesta procentul de absorbtie al fondurilor europene destinate IMM-urilor va fi de 7%. Banii nu vor ajunge insa la oricine. "Banii nerambursabili sunt luati de catre cei care detin lichiditati si au profitabilitate, pentru ca intreprinzatorii isi investesc propriile fonduri si ulterior isi primesc banii inapoi", a declarat Cosmin Dragoi, managing partner al M27 Ced Invest care este reprezentantul in Romania al grupului M27 din Austria pentru accesarea fondurilor europene ce are reprezentante internationala in 12 tari ale UE.
Pentru ca IMM-urile sa depaseasca mai usor actuala perioada de criza. "Costurile salariale sunt printre primele vizate in perioade de criza, iar prin intermediul tichetelor angajatorii pot face economii de pana la 50% fata de sumele echivalente in numerar", a declarat Dragos Bunescu, directorul comercial al Accor Services, cel mai mare emitent de tichete de masa si tichete cadou de pe piata locala.
Tichetul de masa este cel mai popular in randul angajatorilor, insa cel de vacanta este cel mai eficient din punctul de vedere al reducerii costurilor, a precizat Bunescu.
Nu exista o reteta universala pentru ca IMM-urile sa poata iesi din actuala criza, s-au aratat de acord participantii la reuniunea de ieri a ZF.
"Nu exista o reteta universala pentru IMM-uri dat fiind faptul ca aici sunt incadrate de la magazinul din colt pana la firme cu zeci de angajati afaceri de cateva milioane euro", a declarat Cristina Hlinschi, director al firmei de consultanta Sense Marketing. "Singurul lucru comun in ceea ce priveste aceste firme este flexibilitatea si capacitatea mare de adaptare", a precizat insa ea.
Un lucru negativ observat de Hlinschi este ca majoritatea intreprinzatorilor nu au niciun fel de experienta anterioara legata de posturi de conducere sau de profesii tehnice. Mai mult, spune ea, in aceasta perioada de criza "multi dintre acestia sunt tentati sa mearga prea jos cu pretul, ceea ce le afecteaza afacerile atat pe termen scurt, cat si pe termen lung".
Este nevoie de o strategie coerenta, iar adoptarea unei strategii inseamna renuntarea la toate celelalte strategii. Disciplina si constanta sunt retete care pot servi in orice situatie, a mai spus directorul Sense Marketing, care spune ca firmele ar trebui sa fie foarte atente la modul in care cheltuiesc fiecare ban, dar si la cel in care isi promoveaza serviciile.
La nivelul anului 2007, in Romania existau 431.000 de microintreprinderi, 47.000 de intreprinderi mici si 9.500 de intreprinderi mijlocii, dintre care peste 368.000 in sectorul serviciilor.
Probleme cu care se confrunta firmele mici se resimt insa si la nivelul liderilor de piata. "Toate firmele mele sufera foarte mult in criza. (...) Diverta a scazut sub 40% fata de nivelul de anul trecut", a declarat Octavian Radu, presedintele RTC Holding.
"Am redus salariul (cheltuielile cu salariile - n.r.) cu pana la 38% la Diverta, prin scaderea salariilor si prin reduceri de personal. Nu stiu daca vom mai supravietui sase luni, dar in cele sase luni care au trecut mi-am dat seama ca avem o capacitate foarte mare de adaptare", a afirmat Radu. El adauga faptul ca "din schimbarile de acum se pot naste firme. Criza este o oportunitate, dar nu-i loveste pe toti. Schimbarea, pentru 1 din 100, are si ceva bun".
Presedintele RTC a apreciat, in acelasi timp, ca firmele romanesti trebuie sa investeasca in productivitate si ca ritmul de crestere al salariilor ar trebui diminuat fata de anii anteriori. "In anii anteriori nu puteam sa nu marim salariile in conditiile in care Romania se golea de oameni."
 
 
Topul dificultatilor
  • Companiile nu au bani de achizitii si nici timp sa astepte decontarea
  • Durata foarte mare (3-4 luni) de la semnarea contractului pana la primirea banilor
  • Afacerile de la zero nu sunt finantate deca ca extindere a activitatii
  • Cheltuielile eligibile sunt greu de identificat
  • Perioada lunga de evaluare
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO