Eveniment

onStrategy (#45) Cei 7 magnifici: Apple, Microsoft, Nvidia, Amazon, Alphabet (Google), Meta şi Tesla - partea a III-a

onStrategy (#45) Cei 7 magnifici: Apple, Microsoft,...

Autor: Sorin Anagnoste

27.10.2023, 10:00 220

În fiecare săptămână, newsletterul #onStrategy îşi propune să aducă o perspectivă clară asupra unor dintre cele mai importante ştiri şi tendinţe din lumea afacerilor şi tehnologiei, focusat pe patru domenii cheie: Strategy, Artificial Intelligence, Data şi Things happen

Strategy

Google

Google face progrese în lumea inteligenţei artificiale (AI) şi a modelelor lingvistice mari – large language models (LLM). Practic, ei au inventat transformatorul, care stă la baza LLM-urilor. De asemenea, în urmă cu câţiva ani, au introdus modelul lor lingvistic pentru aplicaţii de dialog (LaMDA), marcând un progres notabil în domeniul inteligenţei artificiale conversaţionale. Recent, gigantul tehnologic a dezvăluit cel mai nou proiect al său, numit Bard, un instrument de inteligenţă artificială conversaţională bazat pe LaMDA. Acest instrument inovator este conceput pentru a răspunde la o gamă largă de întrebări, de la detalii despre telescoapele spaţiale până la informaţii despre cei mai buni jucători de fotbal.

În plus, Google se laudă cu abilităţi superioare de generare de imagini, depăşind Dall-E şi alţii. Cu toate acestea, acestea rămân doar afirmaţii, deoarece nu au apărut produse tangibile.

Moştenirea Google în ceea ce priveşte îmbunătăţirea căutărilor bazate pe inteligenţă artificială este evidentă prin modelele sale revoluţionare, cum ar fi BERT şi cel mai avansat MUM. Sursele indică faptul că Google este pe punctul de a lansa noi funcţii de inteligenţă artificială în căutare pentru a simplifica şi condensa informaţiile complexe, îmbunătăţind experienţa utilizatorului. Pe lângă propriile produse, Google pare dornică să încurajeze un ecosistem mai larg de inteligenţă artificială. Aceştia sunt pregătiţi să introducă dezvoltatorii în API-ul lor Generative Language, sugerând un plan ambiţios de a cultiva o gamă de instrumente şi aplicaţii bazate pe AI. Această iniţiativă este susţinută de colaborări cu entităţi tehnologice notabile, precum Cohere, C3.ai şi parteneriatul anunţat cu Anthropic.

În domeniul căutării, IA generativă ar putea însemna o potenţială perturbare, mai degrabă decât o simplă îmbunătăţire. Iniţial, inovaţiile disruptive ar putea să nu corespundă standardelor existente, ceea ce ar putea duce la ignorarea lor de către operatorii tradiţionali convinşi de superioritatea produsului lor. Cu toate acestea, pericolul constă în evoluţia instrumentului perturbator, în special atunci când produsul existent devine greoi, în paralel cu direcţia în care pare să se îndrepte Google Search.

 

Tesla

Morgan Stanley (MS) anticipează că valoarea Tesla ar putea creşte cu 500 de miliarde de dolari datorită supercomputerului său Dojo. MS consideră că Dojo ar putea debloca diverse oportunităţi de venituri, în special prin implementarea pe scară mai largă a robotaxi-urilor şi a serviciilor software. Potenţialul Dojo pentru Tesla a fost comparat cu impactul transformator al Amazon Web Services asupra profitabilităţii Amazon. Dojo, pe care Tesla îl dezvoltă de aproximativ cinci ani, are ca scop principal antrenarea sistemelor de inteligenţă artificială pentru sarcini complexe, inclusiv îmbunătăţirea sistemului Autopilot al Tesla şi lansarea iniţiativelor sale de "Full Self-Driving". Analiştii preconizează că Dojo ar putea accesa pieţe dincolo de vânzările de maşini. La aflarea acestei ştiri, capitalizarea de piaţă a Tesla a crescut mai mult decât dimensiunea capitalizării totale de piaţă a BMW. O nebunie!

În plus, Tesla lucrează la un robot umanoid de uz general pentru sarcini banale sau nesigure şi angajează specialişti în acest scop. De asemenea, se concentrează asupra cipurilor de inteligenţă artificială pentru vehiculele lor, perfecţionând reţelele neuronale pentru o mai bună percepţie şi control al vehiculelor şi creând instrumente pentru evaluarea eficientă a acestor sisteme.

 

Planul lui Netflix de a creşte preţurile

Netflix a majorat preţurile în SUA la planurile sale fără reclame, dar a păstrat acelaşi preţ pentru planul cu reclame. (având în vedere inflaţia, opţiunea cu reclame s-a ieftinit de fapt).

Deci, da - nivelul publicitar poate scădea la zero, aşa cum s-a argumentat aici. LINK

 

NVIDIA atacă Intel cu propriile cipuri

În colaborare cu ARM, NVIDIA vrea să dea lovitura finală lui Intel după cea din serverele de date. De ce? O parte din creşterea actuală va fi compensată de celelalte companii care îşi dezvoltă propriile cipuri de inteligenţă artificială (de ex. de la Meta la Amazon şi până la Microsoft), iar în prezent, piaţa PC-urilor încă suferă din cauza limitărilor Intel. S-ar putea să asistăm la ultimul deceniu a ceea ce ştim că a fost Intel. LINK

 

Artificial Intelligence

 

Moody's începe să lase Inteligenţa Artificială să ajute la analiza financiară

De ce? Pentru că: eficienţă, acurateţe şi consecvenţă, scalabilitate, perspective îmbunătăţite, dezvoltarea de produse şi servicii inovatoare, învăţare şi îmbunătăţire continuă şi, bineînţeles, costuri.  LINK

Concluzii din interviul acordat de Sam Altman, CEO al OpenAI, şi Mira Murati, CTO al OpenAI

1/ IA va fi asemănătoare cu oamenii, dar nu va fi umană

2/ IA va perturba munca mai repede decât am crezut

3/ IA va avea nevoie de mai puţine date pentru a deveni la fel de inteligentă ca şi oamenii. LINK

 

Inteligenţa Artificială a identificat persoanele cu diabet de tip 2 doar după modul în care vorbesc. LINK

 

Things Happen

Creştinii sud-coreeni apelează la inteligenţa artificială pentru... rugăciune. În Coreea de Sud, creştinismul este cea mai mare religie. LINK

Şeful Porsche Design spune că EV-urile chinezeşti sunt din ce mai atractive din punctul de vedere al design-ului. LINK

Google va fabrica smartphone-urile Pixel în India anul viitor. LINK

Cum brandurile de lux şi TikTok ar putea salva Royal Opera House. LINK

 

Data

Piaţa chineză a vehiculelor electrice se îndreaptă spre consolidare. LINK

Sursa: FT.com, Wind

 

Aproape 70% dintre potenţialii cumpărători ar cumpăra o casă bântuită dacă aceasta le-ar îndeplini toate cerinţele. LINK

---

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO