Eveniment

Peste 2 milioane de români nu-şi mai pot vinde de astăzi maşina. Noua taxă de poluare a intrat în vigoare

Peste 2 milioane de români nu-şi mai pot vinde de astăzi maşina. Noua taxă de poluare a intrat în vigoare

Peste 2 milioane de români nu-şi mai pot vinde de astăzi maşina. Noua taxă de poluare a intrat în vigoare

Autor: Bogdan Alecu

16.01.2012, 00:08 31058

Noua taxă de poluare a intrat de vineri în vigoare, la o lună de când legea a fost votată în Parlament de către Camera Deputaţilor. Conform acesteia, cei care doresc să achiziţioneze un automobil la mâna a doua înmatriculat în România înainte de 1 ianuarie 2007 sunt de acum obligaţi prin lege să achite noua taxă la reînmatricularea maşinii pe numele lor.

La finele lunii decembrie mii de români care au cumpărat un autoturism înmatriculat în România înainte de 1 ianuarie 2007 s-au înghesuit în unităţile Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din întreaga ţară pentru a-şi înscrie automobilul şi a evita practic noua taxă despre care toată lumea credea că va intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2012.

Odată cu intrarea în vigoare a noii taxe au apărut în prim-plan şi cazuri mai puţin obişnuite, cum este cel al maşinilor în leasing pentru care contractul a fost încheiat înainte de 1 ianuarie 2007 sau cel al maşinilor pentru care s-a recuperat în instanţă taxa.

Se plăteşte taxă şi pentru maşinile luate în leasing

"Dacă cineva a încheiat un contract de leasing pentru un automobil în decembrie 2006, iar acum contractul a ajuns la final şi vrea să transcrie maşina pe numele său, va trebui să achite noua taxă de poluare potrivit noii legi", a declarat avocatul Marius Coltuc, de la casa de avocatură Coltuc. Astfel, dacă cineva îşi va transcrie maşina pe numele său, pe lângă valoarea reziduală a maşinii, în cazul în care aceasta există, se va plăti şi noua taxă de poluare.

Vestea bună vine în cazul celor care şi-au recuperat în instanţă taxa anterioară - aceştia şi-au recuperat banii şi nu sunt obligaţi acum să o achite din nou.

"În cazul în care cineva a obţinut în instanţă returnarea taxei de poluare după iulie 2008, persoana respectivă va putea vinde auto­mobilul fără ca noul proprietar să fie obligat la plata noii taxe de poluare", a subliniat Coltuc.

La fel ca şi în anii anteriori, casele de avocatură se pregătesc deja să conteste în instanţă şi noua taxă de poluare, mai ales că în condiţiile actuale nu se urmăreşte neapărat reducerea poluării, dar se reuşeşte blocarea tranzacţiilor cu maşinile mai vechi de 2005 şi înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007.

"Noua taxă de poluare poate fi contestată în justiţie ca şi variantele anterioare. Deja avem noi cazuri şi vrem să mergem inclusiv la Curtea Europeană de Justiţie. Ca şi variantele anterioare, această taxă nu respectă principiul «poluatorul plăteşte», funcţionează ca un impozit şi nu reduce deloc poluarea", a spus avocatul Marius Coltuc.

Potrivit noii legi, obligaţia de plată a taxei intervine acum şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul României anterior datei de 1 ianuarie 2007.

Cine poate cere restituiri

Obligaţia de plată a taxei intervine şi în cazul autovehiculului înmatriculat pentru prima dată, în România, după 1 ianuarie 2007, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii: 1. Pentru el nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule; 2. Face obiectul primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, după intrarea în vigoare a prezentei legi. La revânzarea unei maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 în ţară cumpărătorul va plăti taxa. Restituiri pot cere cei care au plătit taxa auto între iulie 2008 şi momentul prezent în cazul în care au plătit o taxă mai mare decât reiese din calculele pe noua lege.

În România sunt înmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, dintre care 1,8 milioane au fost înmatriculate de la 1 ianuarie 2007 şi până la finele anului trecut şi pentru care s-a achitat o taxă de poluare şi implicit care în continuare pot fi tranzacţionate pe piaţa internă fără ca noul cumpărător să fie obligat să achite viitoarea taxă de poluare. Astfel, celelalte 2,5 milioane de maşini devin practic nevandabile în condiţiile în care noua taxă, chiar şi micşorată faţă de cea de anul trecut, reprezintă cel puţin jumătate din valoarea maşinii.

Pe site-urile specializate în tranzacţii cu maşini second-hand aproximativ 19.000 de autoturisme sunt mai vechi de 1 ianuarie 2007, din care 30-40% au fost înmatriculate în România înainte de această dată, diferenţa fiind reprezentată de maşini importate la mâna a doua după această dată. Astfel, după ce va intra în vigoare această taxă de poluare cele aproape 7.000-8.000 de maşini vor deveni nevandabile.

Taxa, mai mare decât preţul maşinii

Printre maşinile care nu vor mai putea fi achiziţionate practic la mâna a doua se numără şi SUV-urile Aro - spre exemplu pentru un Aro 240 din 2000 cu motor diesel Peugeot de 2,4 litri se va plăti o taxă de poluare de aproape 5.700 de euro, în condiţiile în care preţul maşinii la mâna a doua era de aproximativ 2.000 de euro. Pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent. În cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, în cazul în care valoarea maşinii este de 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii. Cele mai mari taxe ar fi plătite pentru maşinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz în care taxa urcă spre 30.000 de euro. Astfel, în majoritatea cazurilor maşinilor înmatriculate înainte de 2007 mai rentabilă devine casarea automobilului în vederea obţinerii unui tichet "Rabla" decât vânzarea efectivă.

Guvernul estimează că plăţile totale către proprietarii de maşini care vor solicita restituirea unor diferenţe din taxa auto nu vor depăşi 200 de milioane de lei, potrivit ministrului mediului Laszlo Borbely, citat de Mediafax.

Executivul discută impunerea taxei auto la prima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de 1 iulie 2008, cu un cuantum redus cu 30%, şi restituirea unei diferenţe din banii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro în lipsa noilor reglementări.

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule prevede o re­du­cere a taxei de poluare cu până la 25%, dând posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, proprietarii de maşini să poată solicita restituirea sumelor reprezentând dife­renţa de taxă plătită.

Conform normelor de aplicare, pro­prietarii de maşini care consideră că taxa auto plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din noul sistem de calcul pot cere statului restituirea diferenţei. Procedura se află însă sub influenţa Codului de Procedură Fiscală, care stabileşte că suma de restituit va fi redusă prin compensare cu eventuale datorii fiscale neachitate de aceştia.

Acelaşi sistem de compensare, pre­văzut de Codul de Procedură Fiscală, va fi valabil şi la restituirea valorii reziduale a taxei, când autovehiculul este scos din parcul auto naţional, se arată în proiectul normelor privind aplicarea noului sistem al taxei de poluare auto.

Prin noul sistem de calcul al taxei auto, Guvernul mizează pe o balanţă financiară pozitivă a Fondului pentru Mediu, prognozând o creştere cu 336 milioane lei a veniturilor, prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi înstrăinate după data intrării în vigoare a noii legi, şi o scădere de doar 240 milioane lei a sumelor de încasat, ca efect al reducerea valorii taxei. Prin compararea celor două valori, Guvernul estimează că diminuarea valorii taxei nu va avea un impact negativ asupra bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu, aceasta fiind acoperită din venituri preconizate să fie încasate.

Pentru ce maşini nu trebuie plătită taxa de poluare

  • Automobilele încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale în vigoare.

  • Automobilele acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii non-profit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.

  • Automobilele confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

  • Destinate competiţiilor sportive, definite conform prevederilor legale în vigoare.

  • Automobilele Euro 6, cu motoare electrice sau sisteme de propulsie hibride.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO