Petrolul intern nu contează. Fără taxe, carburanţii costă în România mai mult decât în ţări fără resurse, precum Austria sau Luxemburg, unde salariile sunt de 5-7 ori mai mari

21 ian 2016 Autor: Roxana Petrescu

Preţul fără taxe la carburanţi, adică partea care intră în buzunarele companiilor petroliere din România, este mai mare decât în economii vestice precum Austria, Germania, Ungaria sau Luxemburg, state care sunt dependente aproape în totalitate de importurile de petrol.

În România, mai bine de o treime din cerere este acoperită prin producţia locală, realizată aproape în întregime de Petrom, singurul producător autohton de petrol şi gaze.

Potrivit statisticilor europene valabile la data de 11.01.2016, un litru de benzină în România, fără taxe, era mai scump decât unul din Luxemburg, Belgia, Italia, Austria sau Germania şi costa 0,46 euro. Preţul final al unui litru de benzină era circa un euro, fiind chiar şi aşa mai scump decât acelaşi produs achiziţionat din benzinăriile din Austria, Ungaria, Cehia sau Polonia.

La motorină, lucrurile stau la fel. Astfel, un litru de motorină fără taxe costa pe 11.01.2016 circa 0,44 euro, în timp ce acelaşi produs costa în Austria 0,4 euro, în Germania 0,36 euro iar în Franţa, 0,36 euro. La final, cu toate taxele incluse, un litru de motorină în România costa 1,032 euro, mai mult decât în Germania (0,99 euro), Ungaria (0,98 euro), Austria (0,98 euro) sau Luxemburg (0,88 euro pe litru).

Preţul fără taxe al unui litru de motorină include toate costurile legate de obţinerea acestuia, achiziţia petrolului, costurile legate de procesare, transportul până la pompe, cheltuielile cu salariile angajaţilor şi desigur marja de profit pe care şi-o aplică fiecare companie petrolieră în parte.

Cel puţin pe partea de salarii, petroliştii din România au costuri mai mici cu forţa de muncă. Potrivit informaţiilor disponibile, salariul mediu net în România este sub pragul de 450 de euro, în timp ce în Austria media salarială este de peste 2.100 de euro. Un german câştigă lunar peste 2.600 de euro, iar în Luxemburg salariul mediu net este de peste 3.100 de euro.

Nici pe partea de aprovizionare a rafinăriilor costurile din România nu ar trebui să fie mai mari decât cele din Austria. Spre exemplu, Petrom procesează exclusiv petrolul din producţia proprie, ceea ce presupune costuri de transport de la câmpurile de extracţie la poarta rafinăriei mai reduse, în timp ce rafinăriile operate de Rompetrol sau de Lukoil primesc petrolul chiar de la grupurile-mamă.

Marjele pe care şi le aplică firmele petroliere la distribuţia produselor, de unde ar putea veni diferenţele, nu sunt publice. Din rapoartele publicate însă de OMV pe 2014, de exemplu, rezultă că la nivel de grup austriecii au lucrat la o marjă de 2%, în timp ce Petrom a avut o marjă a profitului de aproape 10%. În primele nouă luni ale anului trecut, profitul OMV aproape a dispărut, compania lucrând la o marjă aproape de zero, în timp ce Petrom, chiar dacă a pierdut aproape 60% din profit, a înregistrat o marjă de 7%.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 21.01.2016

 
Cuvinte cheie:
petrol
, motorina
, carburanti
, pret
, companii petroliere
, taxe
, costuri
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide