Eveniment

Piata auto s-a intors la nivelul din 2003

Piata auto s-a intors la nivelul din 2003
07.12.2008, 19:36 33

In plus, este si pentru prima data cand si marcile de import inregistreaza scaderi la fel de puternice precum principalul constructor autohton, Dacia, de peste 50% si chiar de 70% in anumite cazuri. Un asemenea nivel al vanzarilor de masini noi a mai fost inregistrat in noiembrie 2003.

Daca in octombrie doar doua marci din top zece mai inregistrau cresteri, in noiembrie singurele marci din totalul celor 68 de branduri auto comercializate pe piata locala care au inregistrat cresteri au fost Nissan si Suzuki.
Nissan a inregistrat vanzari de 501 autovehicule, fata de 313 in aceeasi perioada a anului trecut, in timp ce Suzuki a atins un nivel de 204 unitati, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut.
La capitolul "stabilitate" cu vanzari egale fata de noiembrie 2007 sunt doar doua marci - Lada si Lancia. Lada si-a mentinut vanzarile in noiembrie la 7 unitati, in primele 11 luni inregistrand chiar o crestere de 15%, in timp ce Lancia si-a mentinut nivelul de 3 unitati.
Chiar si Mazda, care si-a triplat volumul in primele zece luni, a scazut cu aproape 20% in noiembrie, la 114 unitati, ceea ce a determinat compania sa-si reestimeze obiectivul pe anul in curs la 2.500 de masini, fata de 2.700 anterior.
In conditiile in care in noiembrie 2007 majoritatea importatorilor depasisera deja obiectivul stabilit pe anul respectiv, iar promotiile "de iarna" ofereau discounturi de numai cateva procente, anul acesta nici reducerile de peste 30% sau posibilitatea de achitare a numai jumatate din pretul masinii la achizitie si jumatate dupa un an nu au reusit sa opreasca piata auto de la cadere. De altfel, piata locala se aliniaza la "standardele europene", in condtiile in care in 2008 piete cu volume ridicate precum Spania sau Italia au inregistrat prabusiri de 20 si chiar 40%.
Ultima "recesiune" a pietei auto locale s-a produs intre anii 1998 si 2001, cand volumul vanzarilor de autovehicule a inregistrat o scadere de la 120.000 de unitati la 80.000 de unitati. "Aceeasi perioada de scaderi a fost si in 1998, dar fiecare perioada este intr-un fel unica. Atunci, in loc sa vindem 500 de autoturisme Mercedes-Benz, vindeam 430. Nu reprezenta o amenintare foarte mare. Acum, daca in loc sa faci 5.000 de unitati faci 3.500, exista o problema mult mai mare, in conditiile in care exista alte asteptari.
Exista o diferenta majora in atitudinea parteneriala. Atunci pentru fiecare producator Romania era o piata noua, care nu reprezenta aproape nimic din punct de vedere procentual. Era un parteneriat prin care ei sprijineau reprezentantul local. Acum fiecare marca are un volum ridicat si acum sunt toti dezvoltati", a declarat Marius Pitigoi, proprietarul Colina Motors, dealer Ford, care a detinut anterior functia de director general al TiriacAuto.
El a subliniat ca in ultimii cinci ani piata auto a crescut foarte puternic si in Europa avem mai multe exemple, precum Polonia, care in 2003-2004 a inregistrat o scadere puternica, care a determinat inchideri de dealeri, falimente, in timp ce importurile second-hand din Germania au atins cote maxime.
"Initial estimam o crestere de 8-10%. Pana in mai-iunie cresterea pietei a continuat in acelasi ritm ca in 2007, dar impunerea noilor norme de creditare a determinat stoparea cresterii", a subliniat Pitigoi.
Viorel Niculescu, directorul general al ATT, dealer Jaguar si Land Rover, care anterior a detinut functia de director general al Romcar, importatorul Ford in Romania, spune ca pe piata exista in acest moment o criza de lichiditate, cauzata intr-o masura si de blocarea pietei imobiliare. "Dealerii care vor reusi sa-si salveze pana in primavara businessul, vor avea perspective frumoase in industria auto. Avem in Romania un grad mic de motorizare, care automat va determina o crestere. In al doilea rand, infrastructura rutiera se va dezvolta foarte mult in urmatorii ani. A fost o crestere an de an din 2003 de 40-50%. Este normal sa existe o incetinire", a spus Niculescu.
In prezent majoritatea importatorilor si dealerilor se confrunta cu o crestere a stocurilor, care blocheaza lichiditatile companiilor.
In contextul in care trendul descendent continua si luna viitoare, piata totala de autovehicule nu va depasi anul acesta valoarea de 325.000 de autovehicule, fata de cea de 366.000 de unitati realizata anul trecut.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO