Eveniment

Portul Constanţa: Traficul maritim a ajuns la 71 mil. tone de mărfuri anul trecut, plus 18%. Au tranzitat portul 14 mil. tone de cereale din Ucraina

Portul Constanţa: Traficul maritim a ajuns la 71 mil....

Autor: Mirabela Tiron

10.01.2024, 11:24 259

Traficul total de mărfuri în porturile maritime româneşti s-a ridicat anul trecut la peste 92,5 milioane tone, plus 22,5% faţă de 75,5 milioane tone în 2022, nivel record, potrivit oficialilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.

„Traficul maritim a crescut cu 18% faţă de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% faţă de anul anterior, ajungând la 22 milioane tone. Cerealele s-au menţinut în topul creşterilor de trafic, cu peste 50%, depăşind 36 milioane tone în 2023, faţă de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone”

Creşteri semnificative de trafic s-au înregistrat şi la seminţe uleioase, minereuri de fier, deşeuri de fier şi oţel, produse petroliere, articole diverse, îngrăşăminte, potrivit oficialilor.

Pe relaţia cu Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanţa au reprezentat peste 14 milioane tone.

„În ultimii ani, cantităţile de mărfuri care au trecut prin portul Constanţa au bătut record după record, trendul fiind susţinut prin investiţii în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenţilor economici din port şi pentru a le oferi condiţii de atragere a traficului de mărfuri”, au transmis oficialii Portului Constanţa.

Sunt planificate investiţii totale de 756,1 milioane euro în Portul Constanţa

„Dacă în şase ani, între 2016 şi august 2022, sub managementul a cinci directori generali, CN APM SA Constanţa a reuşit să atragă investiţii din fonduri europene de doar 42 milioane euro, a fost necesar să se accelereze atragerea de fonduri europene şi direcţionarea acestora în proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de mărfuri şi pentru noul rol pe care portul Constanţa îl are pentru Uniunea Europeană”.

Anul trecut s-au finalizat din fonduri europene în valoare de 27,7 milioane euro:

extinderea la patru benzi de circulaţie a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 mil. euro (cu TVA). S-au realizat un drum cu 4 benzi de circulaţie cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci şi două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulaţie de acces intrare sau ieşire pe la Poarta 10 bis. Modernizarea infrastructurii şi protecţia mediului în Portul Constanţa – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane euro, a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, cu o lungime de 130 metri şi crearea unei platforme cu o suprafaţă de 4.370 metri pătraţi, pentru echiparea cu diverse utilităţi necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente şi utilităţi pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalaţie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării şi tratării acestora. A fost îmbunătăţit accesul maritim în Portul Constanţa prin înnoirea şi modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare şi a şenalului navigabil şi a fost achiziţionată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncţională, pentru colectarea deşeurilor de la nave.

Anul acesta se vor finaliza 3 proiecte importante, finanţate cu fonduri europene prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, a căror valoare depăşeşte 43 milioane euro:

Modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa (23 milioane euro), extinderea cheurilor danelor 10 şi 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane euro), drum şi parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanţa (3,26 milioane euro).

Prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condiţiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanţa (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane euro.

Anul acesta vor începe lucrările la următoarele proiecte, cu o valoare totală de 476,1 milioane euro: extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 şi joncţiunea obiectivului “Pod rutier la Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 şi Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanţa (valoare estimată – 50 mil. euro); master plan de infrastructură rutieră - Reabilitarea, modernizarea şi extinderea infrastructurii rutiere          (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legătură) şi de acces în Portul Constanţa şi zona      Midia (estimare investiţie 122,6 milioane euro); modernizarea infrastructurii de distribuţie a energiei electrice în Portul Constanţa – Etapa a II-a (valoare estimată 95 milioane euro); extinderea şi modernizarea infrastructurii de apă şi a sistemului de canalizare – Etapa I (28 milioane euro); dragaje de investiţii în Portul Constanţa (zonele Constanţa, Midia şi Mangalia) - inclusiv lărgirea gurii de acces Midia (180,5 milioane euro).

Sunt în stadiu avansat de pregătire proiecte în valoare totală de 218 milioane euro (fără TVA):  dezvoltarea capacităţii feroviare în sectorul fluvio-maritim al Portului Constanţa – Etapa II (20 milioane euro), realizare cheuri în Portul Constanţa – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcţiilor de acostare şi sistematizarea teritoriului (estimare investiţie 162 milioane euro  – etapa I), realizarea unui parc fotovoltaic (11,3 milioane euro), parcare securizată cu facilităţi de staţionare, în vecinătatea accesului din A4 (18  milioane euro), realizare cheu între Dana 8 şi postul de acostare şi sistematizare teritoriu aferent (6,7 milioane euro), potrivit oficialilor portului Constanţa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO