Primele estimări ale mediului de business pentru 2017. Motoarele consumului s-au oprit în ianuarie. Frigul a bătut scăderea TVA. „Februarie este sub aşteptări (...). Dacă nu se rezolvă această situaţie (politică, n.red.) toate businessurile vor fi afectate.“

8 feb 2017 Autori: Cristina Rosca , Mădălina Panaete

Prima lună din 2017 a fost sub aş­tep­tări pentru jucătorii din comerţ şi imobiliare, care pun evoluţia slabă a consumului pe seama frigului şi a zăpezilor care au tăiat apetitul de consum al românilor. Ei nu se arată însă prea optimişti nici pentru februarie, o lună marcată din nou de ger, dar şi de protestele începute săptămână trecută şi care continuă. Tensiunile din politică, spun ei, ar putea să îşi pună amprenta asupra businessului.

„Dacă anul trecut am avut un context fa­vo­rabil, în care consumul a crescut de la scăderea ta­xelor, de la îmbunătăţirea senti­men­tului de con­sum, anul acesta nu a început foarte bine, ianuarie este o lună slabă din mai multe motive. Şi de la scăderea sentimentului faţă de consum, dar şi de la zăpădă - au fost drumuri blocate, oameni în casă, costuri de întreţinere mai mari şi atunci banii din portofel se duc în altă di­recţie“, explică Iulian Stanciu, CEO al grupului eMAG, cel mai mare magazin online local, cu operaţiuni şi în Bulgaria, Ungaria şi Polonia.

La începutul acestui an TVA la bunuri ali­mentare a scăzut din nou, de la 20% la 19%, ceea ce s-ar traduce într-o reducere de preţ de 1% la raft dacă scăderea s-ar vedea în totalitate în preţ.

Executivii din comerţ şi analiştii spun însă că acestă măsură de relaxare fiscală nu va avea un impact la fel de mare în consum. Nici măcar majorările salariale din 2017 nu îi făceau pe aceştia să parieze pe un ritm de creştere al consumului similar cu cel din 2016, când Institutul Naţional de Statistică a anunţat un plus de 13,5%. Acesta a fost cel mai bun ritm de creştere de după 2008. Chiar şi în acest an, ultimul de boom economic, ritmul de creştere era de sub 10%.

De altfel, 2016 a început în forţă încă din ianuarie, cu un plus de peste 15%, potrivit INS, deşi prin tradiţie prima lună din an este slabă pentru consum în general. Companiile spun că 2017 este mai slab decât ianuarie 2016, vânzările fiind chiar sub estimări.

„Ianuarie a început într-un ritm mult mai calm decât aceeaşi lună din 2016. Nu avem încă cifrele, dar noi am avut o creştere în ianuarie faţă de perioada similară de anul trecut. Totuşi, creşterea a fost mult mai mică decât cea înregistrată în ianuarie 2016 versus ianuarie 2015. Românii au avut o vervă în a consuma în 2016, iar în acest an cred că acest lucru se va tempera. Eu unul cred că nu vom mai avea aceleaşi creşteri de anul trecut“, a spus Adrian Mihai, acţionar al FAN Courier, liderul pieţei de curierat. Compania a avut anul trecut o creştere a cifrei de afaceri de 29% faţă de anul precedent, până la 515 mil. lei. Adrian Mihai crede că anul acesta compania va avea un ritm de creştere a cifrei de afaceri mai redus comparativ cu anul trecul. El estima un avans de 10-15% în acest an.

Pe de altă parte, ianuarie a adus şi viscol şi temperaturi scăzute astfel încât livrările companiile au fost îngreunate. De exemplu, jucătorii din industria cărnii spun că din cauza nămeţilor nu au mai putut ajunge la clienţi.

„Ianuarie din acest an a fost o lună mai bună decât aceeaşi lună din 2016, dar nu am atins creşterile pe care ni le-am propus. Însă acest lucru a fost determinat de vreme, care nu ne-a permis să ajungem la toţi clienţii, am avut maşini blocate pe trasee. Din punctul de vedere al performanţelor financiare, cred că este un început de an foarte bun“, a declarat Radu Ti­miş, preşedintele procesatorului de carne Cris-Tim. Şi Neculai Apostol, fon­datorul procesatorului de carne Kosarom, spunea la începutul anului că livrarea produselor a fost îngreunată de viscolul care a paralizat întreaga ţară.

Şi în comerţul modern, o piaţă de circa 10-11 mld. euro, zăpada şi-a spus cuvântul, nu doar prin faptul că a îngreunat livrările către magazine dar şi prin faptul că românii au mers mai puţin la cumpărături. „Vremea proastă în Bucureşti şi în ţară, dar totodată pentru pentru schi şi alte sporturi de iarnă, a făcut ca vânzările de electrocasnice să nu aibă o lună bună în ianuarie. Noi am crescut cu 14% în prima lună din 2017 după ce în aceeaşi perioadă a anului trecut aveam un avans de 80%. Ianuarie a fost pentru noi sub aşteptări şi sub ceea ce ne bugetasem“, spune şi Loredana Butnaru, românca ce conduce operaţiunile locale ale producătorului german de electrocasnice Miele. Afirmaţiile ei vin în contextul în care 2016 a fost un an foarte bun pentru vânzările de profil, susţinute atât de reducerea TVA la aceste produse, dar şi de creşterea puterii de cumpărare. „Lucrurile nu se arată prea bune nici în februarie, deşi în mod normal din a doua săptămână ar trebui să înceapă să se mişte lucrurile. Protestele şi tensiunile politice ar putea tăia însă apetitul românilor pentru shopping“, adaugă ea.

De aceeaşi părere este şi Radu Timiş care afirmă însă că luna februarie a adus o contractare a consumului din cauza instabilităţii politice.

„Februarie este sub aşteptări, nu înţelegem de ce, dar presupun că toată această stare de instabilitate, de impredictibilitate a făcut să scadă puţin consumul. Nu suntem însă ca vânzări sub anul trecut, ceea ce este important. În mod sigur dacă nu se rezolvă această situaţie toate businessurile vor fi afectate. O perioadă de timp rezultatele vor fi în scădere“, consideră antreprenorul. Radu Timiş afirmă că anul nu este „pierdut“ şi că oricând se poate reveni la normal.

Românii nu sunt doar atenţi la cheltuielile curente sau la investiţii în bunuri de folosinţă îndelungată, prudenţa putând fi observată şi la investiţii importante cum este cazul achiziţiei unei locuinţe. Achiziţia unei case este o investiţie pe termen lung, astfel că prudenţa este cu atât mai mare. ìIanuarie 2017 a fost, într-adevăr, o lună mai slabă la nivel de tranzacţii imobiliare rezidenţiale faţă de ianuarie anul trecut. După un an 2016 foarte bun, începutul acestui an a pornit cu mai multă precauţie. în condiţiile în care s-au anunţat din nou foarte multe dezvoltări de ansambluri rezidenţiale, anul acesta va fi o piaţă a clientului, acesta acordând mai mult timp de căutare. Totodată, instabilitatea pieţei de creditare prin Programul Prima Casă sau reglementările fiscale, au contribuit la fel de mult la scăderea tranzacţionărilor de la începului acestui an“, spune Daniel Tudor, CEO-ul companiei de consultanţă imobiliară The Concept.

De exemplu, programul Prima Casă a fost în plină desfăşurare în ianuarie 2016 spre deosebire de ianuarie 2017. Să nu uităm că şi iarna grea de la începutul acestui an a fost o condiţie destul de importantă pentru desfăşurarea tuturor activităţilor, adaugă el.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.02.2017

 
Read this article in english on www.ZFenglish.com
Cuvinte cheie:
Primele estimări ale mediului de business pentru 2017. Motoarele consumului s-au oprit în ianuarie. Frigul a bătut scăderea TVA. „Februarie este sub aşteptări (...). Dacă nu se rezolvă această situaţie (politică
, n.red.) toate businessurile vor fi afectate.“
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide