Eveniment

România, vazută prin ochii preşedintelui Volkswagen: Nimeni nu ştie în Europa cine sunteţi!

Carl Hahn, preşedintele de onoare al Volkswagen: Aveţi o problemă majoră. Nimeni nu ştie în Europa cine este România

Autor: Iulian Anghel

19.10.2011, 00:05 17136

Carl Hahn, preşedintele de onoare al Volkswagen, în al cărui mandat de preşedinte executiv grupul s-a transformat într-un gigant, al treilea la nivel mondial şi primul în Europa, susţine că România are un potenţial major, dar o problemă înfiorătoare: nimeni nu ştie în Europa şi în lume cine este România.

Aflat ieri la Bucureşti la o dezbatere organizată de Comitetul Naţional de Dezvoltare (CND - un grup de specialişti din toate domeniile care încearcă să găsească un răspuns coerent multiplelor sfidări privind dezvoltarea viitoare a României post-criză, grup iniţiat de preşedintele Senatului, Mircea Geoană), Hahn, unul dintre cei mai influenţi oameni din businessul german, a susţinut că România ar putea avansa spectaculos cu un know-how adecvat, dar că ceea ce a făcut până acum, în industria IT, de pildă, este complet necunoscut nu doar în lume, ci chiar şi în Europa.

În industria componentelor auto, germanii vin cu investiţii de 170 mil. euro

"Văd o singură problemă: nimeni nu ştie în Europa şi în lume de România. România este un factor inexistent. Evoluţiile pe care le-aţi avut aici - o uriaşă industrie în IT sunt lucruri pe care nimeni nu le ştie în Europa."

În discuţia de ieri care a atacat tema "reindustrializării României", Hahn a admis că lumea se află într-o criză profundă, dar a apărat capitalismul şi economia de piaţă. Hahn spune: "Punem în discuţie capitalismul şi economia de piaţă, dar nu ştiu să existe un sistem mai bun", dar admite: "Poţi omorî un om într-un spital, dar poţi să-l şi vindeci.", pentru a trage concluzia: "Oamenii nu au o educaţie pentru a înţelege lumea de astăzi sau pe cea de mâine, de acea le este frică".

În această frică ce domină lumea, în acest joc, unde se află România în opinia lui Hahn?

Aflată între Europa, Asia şi Orient, România are multe oportunităţi datorită atuurilor sale geografice şi geopolitice, dar trebuie să ştie să le folosească. Cum? Hahn a povestit că, în urmă cu trei luni, a fost în România, a mers cu trenul şi şi-a dat seama de imensul potenţial agricol ("eu privesc agricultura ca pe o industrie") al ţării care, spune el, ar trebui să poată să rivalizeze cu regiunile sudice ale Spaniei şi Italiei. O altă poveste: "Am fost într-o universitate americană în care se predau cursuri MBA. Ei învăţau chineza şi nu demodata germană. Timpul s-a schimbat, trebuie să mergi după ceea ce va deveni model". Şi, în sfârşit, o ultimă poveste, dar relevantă, despre decizia grupului german al cărui preşedinte de omoare este de a alege Ungaria ca loc major de investiţii, ţară unde se produc acum motoarele Volkswagen, dar care, ea însăşi, nu produsese până atunci motoare.

"Am selectat în 1990 şi am ajuns la concluzia că Ungaria este bună pentru noi. Am primit un sprijin excelent, costul de investiţii era redus, mâna de lucru bună plus că am primit 50% reduceri de impozite. I-am format pe muncitori la faţa locului, le-am adus tot ce avea mai bun ca industrie. Acum produc unele dintre cele mai bune motoare din lume."

Ce poţi învăţa de aici? "Vedeţi ce puteţi face când aveţi know-how-ul adecvat? Veţi produce la cel mai înalt nivel de calitate."

Ce alte segmente ale industriei mai pot fi atacate de România? Hahn crede că industria IT, dar pe partea de software. Bun povestitor, Hahn exemplifică cu propriile-i istorii de viaţă. Grupul a dezvoltat în Taşkent - care nu avea infrastructură, "ci doar munţi şi universităţi" - un curs de software cu profesori germani pentru studenţii şi profesorii locali. Software este un business bun pentru că nu ai nevoie de infrastructură (specialişti locali sunt), pentru că poţi exporta printr-un singur clic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO