Eveniment

Statul a cheltuit 800.000 de euro pe o strategie de 200 de pagini pentru dezvoltarea sectorului IMM

05.08.2010, 23:52 38

În plină criză economică, în care statul este acuzat cărisipeşte banii publici şi este nevoit să mărească TVA şi să reducăsalariile bugetarilor, Ministerul Economiei a găsit peste 800.000de euro pentru elaborarea unei strategii pentru dezvoltareasectorului IMM, care s-a concretizat într-un studiu de 200 depagini şi o serie de întâlniri şi mese rotunde, inclusiv înstrăinătate.

Ce conţine studiul? O înşiruire de măsuri, acţiuni şisubacţiuni, foarte generale, de tipul: "Furnizarea de informaţii şiasistenţă legată de programe şi oportunităţi de finanţare" sau"Susţinerea dezvoltării de proiecte de cooperare transnaţionalăsectorială", rupte de activitatea de zi cu zi a companiilor mici şimijlocii din România, care se confruntă acum cu scăderea vânzărilorşi majorarea taxelor. Reprezentanţii IMM-urilor spun că nici nu auauzit de un astfel de studiu şi că oricum se putea face benevol, nucu atâţia bani.

Proiectul a fost elaborat de consorţiul format din firmele deconsultanţă KPMG România şi Finas Consulting, care a câştigatlicitaţia pentru elaborarea acestei strategii la sfârşitul anului2009, în urma unei licitaţii publice restrânse accelerate. Valoareaproiectului este de 3,4 mil. lei, fără TVA (820.000 de euro), dincare 15% sunt fonduri naţionale, respectiv peste 530.000 de lei(130.000 de euro), iar diferenţa o reprezintă finanţareaeuropeană.

Cum explică KPMG banii cheltuiţi pe un astfel de studiu, încondiţiile în care cu 800.000 de euro se pot plăti 70 de oamenifull time timp de un an, opt ore pe zi, cu un salariu de 500 deeuro net pe lună. Ce a fost produs cu aceşti bani?

"Proiectul a inclus mai multe etape: evaluarea strategiei pentruIMM din perioada 2004-2008, au fost realizate şapte studii şimicrostudii, a fost elaborată partea introductivă a strategiei,apoi s-a elaborat documentul strategic, planul de acţiuni, s-auelaborat indicatorii pentru a vedea impactul acestor măsuriidentificate, document la care încă mai avem de lucrat, iarulterior va fi realizată o evaluare a strategiei", spune FlorinBănăţeanu, directorul departamentului de consultanţă pentru fondurieuropene şi sectorul public din cadrul KPMG.

Practic, cei peste 800.000 de euro au fost cheltuiţi pentruanalizarea situaţiei actuale a IMM-urilor, realizarea de studii şimicrostudii care au rezultat în urma realizării a 16 dezbateripublice la nivel naţional unde au fost chestionaţi 450 dereprezentanţi ai sectorului IMM, care au fost selecţionaţi dinbazele de date ale oficiilor teritoriale pentru IMM-uri.

De asemenea, în cadrul proiectului au fost realizate două vizitede schimb de experienţă în Franţa şi în Ungaria şi trei sesiuni deinstruire pentru salariaţii ministerului de resort, elaborarea şitipărirea materialelor suport pentru aceste cursuri.

Suma de bani cheltuită de minister pentru elaborarea acesteistrategii nu se justifică, consideră reprezentanţii IMM-urilor.

"Nu am auzit de această strategie, cu toate că sunt o persoanăcare se informează. Este o sumă foarte mare de bani care s-acheltuit pentru elaborarea ei şi consider că nu se justificăcheltuirea acestei sume de bani, chiar dacă sunt bani europeni",spune Dragoş Săbărean, managing partner al firmei Glassworks, careare nouă angajaţi şi care de peste opt ani produce mobilier dinsticlă sau din materiale combinate pentru piaţa locală.

La un calcul simplu, el spune că cei 800.000 de euro investiţide minister reprezintă cheltuielile pe care firma lui le are înzece ani. "În cel mai bun an, firma mea a înregistrat afaceri de600.000 de euro. Practic cei peste 800.000 de euro, cât aureprezentat cheltuielile pentru elaborarea acestei strategii, suntcheltuielile pe care le are firma mea în 120 de luni. Este acelaşilucru ca şi la brandul de ţară. Nu există o instituţie care săanalizeze cum au fost cheltuite aceste sume pentru proiectele deacest fel."

Este nevoie de un astfel de proiect, spune Dragoş Săbărean,"însă acesta ar trebui comunicat firmelor şi de asemenea ar trebuiprecizate din timp măsuri concrete care vor fi luate pentruîmbunătăţirea mediului de afaceri, măsuri cu impact rapid care săsprijine firmele. În prezent nu văd că ar exista o strategie, măcaro direcţie dată pentru IMM-uri.

Opinia sa este împărtăşită şi de Mihai Ionescu, preşedinteleAsociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor, care spunecă strategia ar fi putut fi realizată gratis printr-un parteneriatpublic-privat în colaborare cu patronatele.

"S-au cheltuit 800.000 de euro, din care 15% sunt bani de labugetul de stat, pentru o strategie care ar fi putut fi realizatăgratis, în parteneriat public-privat. De exemplu, noi am făcutstrategia de export fără bani. Se toacă bani de la bugetul de statşi nu ştiu în ce măsură sunt reprezentative aceste măsuri obţinuteîn urma proiectului. Noi tocăm banii pe strategii, când am puteasă-i utilizăm în alte scopuri care să ajute firmele concret."

El spune că strategia aceasta "este un rău necesar. Din păcatenu au fost atrase toate sectoarele în elaborarea strategiei, nu aufost consultate camerele de comerţ sau Consiliul Naţional alÎntreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR - n.red.). Este practic o muncă dublă care s-a realizat pentru că înurmă cu o lună a fost lansată «Carta albă a IMM-urilor», publicatăde CNIPMMR, unde partener este şi Agenţia pentru ImplementareaProiectelor şi Programelor pentru IMM-uri (care se află însubordinea Ministerului Economiei - n.r) şi care oferă soluţii şipropuneri pentru sectorul IMM. Practic sunt două lucrări cu aceeaşitemă. Cred că va fi o cale lungă de la realizarea acestei strategiişi până la implementarea ei.

Strategia a fost publicată spre dezbatere ieri pe site-ulMinisterului Economiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO