Ziarul Financiar scoate autostrăzile la raport: Încă 11 km asfaltaţi pe A3, Bucureşti-Ploieşti, în trei săptămâni. Vezi aici cine nu şi-a făcut treaba

12 sep 2011 Autor: Bogdan Alecu

La trei săptămâni de la ultima vizită a ZF pe şantierul autostrăzii A3 Bucureşti - Ploieşti încă 11 km au fost as­faltaţi, de această dată pe tronsonul din apropierea Capitalei.

Dacă pe 17 septembrie erau aproape gata doar 10 km din autostradă, acum dintr-un total de 62 km sunt asfaltaţi 21 km pe tronsoanele firmelor UMB Spedition şi consorţiului Pizzarotti şi Tirena Scavi, pe sectorul dintre km 48 şi 62 şi Centura Capitalei şi nodul rutier de la Moara Vlăsiei.

În prezent consorţiul italian lucrează numai pe tronsonul dintre Centura Capitalei şi Moara Vlăsiei, cu o lungime de 13 km, situat între kilometrii 6,5 şi 19,5 ai autostrăzii A3 între Bucureşti şi Ploieşti. Primul tronson de 6,5 km al autostrăzii va fi terminat în octombrie anul viitor în condiţiile în care acesta traversează comuna Voluntari şi terenurile din Pipera care nu au fost încă expropriate.

Singurele tronsoane pe care încă nu s-a turnat niciun metru de asfalt sunt cele de care sunt direct responsabile firmele Euroconstruct Trading '98 şi PA&CO Int. între kilometrii 19,5 şi 48.

Pe de altă parte, dacă în urmă cu o lună la podul dintre comunele Lipia şi Gruiu aflat pe tronsonul lui Euroconstruct nu se putea observa prea multă activitate, săptă­­mâna trecută numărul camioane­lor care transportau materiale de construcţii a crescut semnificativ.

Cu toate că pe primul tronson al autostrăzii lucrările încep să se apropie de final, nesincronizarea cu alte com­panii de stat precum Transelectrica a dus la blocarea lucrărilor la km 13. Acolo firele de înaltă tensiune se află în cel mai jos punct la o înălţime de opt metri faţă de sol, fapt ce nu permite intrarea maşinilor de turnat asfalt, acestea fiind suficient de înalte pentru a exista riscul formării unui arc electric.

În prezent pe tronsonul Centura Capitalei - Moara Vlăsiei cu o lungime de 19,5 kilometri lucrările sunt finalizate în proporţie de peste 90%, în condiţiile în care asfaltul este turnat pe aproape întreaga porţiune pe ambele sensuri, toate podurile sunt construite şi se lucrează la finisări şi la instalarea para­peţilor.

Primul pod peste autostradă care a fost finalizat este cel care face legătura între Ştefăneştii de Jos şi comuna Otopeni, construit pe drumul judeţean 100 şi de pe care se poate vedea porţiunea asfaltată din A3. Ca şi porţiunea de la Ploieşti din A3, şi cea dinspre Bucureşti se termină tot în Şoseaua de Centură.

Nici de această dată legătura nu se va realiza printr-un nod rutier, în condiţiile în care terenul de pe cealaltă parte a autostrăzii nu este expropriat şi implicit podul nu poate fi terminat pe partea cealaltă. Astfel, accesul şi ieşirea pe şi de pe A3 se va putea face numai pe sensul dinspre Ştefăneşti spre DN1.
Primul pod peste autostradă care a fost finalizat este cel care face legătura între Ştefăneştii de Jos şi comuna Otopeni.

Cei care vin dinspre DN1 vor putea urca pe autostradă fie prin Ştefăneşti, fie întorcând pe Şoseaua de Centură pe nodul de la Ştefăneştii de Jos. La Ploieşti, A3 se termină tot în centura oraşului, dar într-un sens giratoriu, cu toate că şi acolo se face legătura între autostradă şi o şosea de centură construită în regim de autostradă.

Unul dintre şefii de şantier de la tronsonul Bucureşti-Moara Vlăsiei recunoştea că cel mai mult a im­pul­sio­nat lucrările premierul Emil Boc, odată cu anunţarea noului termen cu privire la construcţia autostrăzii.

La finele lunii august, atunci când preşedintele Traian Băsescu a vizitat şantierul autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, el a calificat drept "o misiune im­posibilă" finalizarea acesteia până la finele anului, în condiţiile în care la acea vreme doar 10 km erau asfaltaţi.

La scurt timp după această vizită şi consorţiul italian a asfaltat 11 km, pe care deja se lucra la instalarea de pa­nouri laterale, lucrările pe acest tronson fiind finalizate în proporţie de peste 90%. Dacă şi firmele Euro­construct Trading 98 şi PA&CO In­ternational, controlate de "regii asfaltului" Dan Besciu şi Costel Căşuneanu, vor res­pecta termenele, cu toate că nu au as­faltat încă nicio porţiune din tron­soanele atribuite, în decembrie bucu­reş­tenii vor putea pleca la munte direct pe autostrada A3 până la Ploieşti, conti­nuând pe Centura de Vest a Ploieştiului, construită în regim de autostradă.

În ultimele săptămâni vizitele pe şantierul A3 au devenit o obişnuinţă pentru înalţii oficiali care speră să-i determine astfel pe constructori să accelereze ritmul lucrărilor, mai ales în condiţiile în care anul viitor este unul electoral. Vizita preşedintelui a avut loc la aproape o lună după ce premierul Emil Boc şi ministrul transporturilor Anca Boagiu au mers pe autostrada Bucureşti Ploieşti, arătându-se nemul­ţumiţi de ritmul lucrărilor.

Costul per kilometru pe tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti, construit de consorţiul format din "regii asfaltului" Dan Besciu (Euroconstruct Trading 98), Costel Căşuneanu (PA&CO In­ternational) şi Dorinel Umbrărescu (Spedition UMB), este de 5,6 mil. euro, în timp ce pe tronsonul realizat de italienii de la Pizzarotti şi Tirena Scavi se ridică la 9,4 mil. euro.

Autostrada Bucureşti-Ploieşti are o importanţă majoră, în condiţiile în care ar prelua traficul de pe cea mai aglomerată şosea a ţării DN1, dar şi traficul greu de pe DN1A, care vor continua drumul pe Centura de Est a Ploieştiului, încă nereabilitată şi mai departe spre Braşov prin Cheia. La ieşirea din Bucureşti către DN1 circulă aproximativ 53.000 de vehicule, în timp ce la intrarea în Ploieşti ajung circa 39.000, potrivit datelor CNADNR.

Consorţiul Pizzarotti şi Tirena Scavi au "apăsa pedala de acceleraţie" - 90% din tronsonul dintre Centură şi Moara Vlăsiei este asfaltat

Autostrada Bucureşti-Ploieşti în cifre

  • Kilometri asfaltaţi: 21 km

Tronson: Moara Vlăsiei - Ploieşti

  • Lungime: 42,5 km
  • Constructori: Spedition UMB, PA&CO International, Euroconstruct Trading '98, Com-Axa
  • Valoarea estimată a proiectului: 238 mil. euro
  • Cost/kilometru: 5,6 mil. euro
  • Lucrări de artă: 11 poduri, 17 pasaje, 48 de podeţe, 2 noduri rutiere
  • Termen de începere: iunie 2007
  • Termen de finalizare: decembrie 2011
  • Stadiul lucrării: 54%

Tronson: Bucureşti-Moara Vlăsiei

  • Lungime: 19,5 km
  • Constructori: JV Pizzarotti, Tirena Scavi
  • Valoarea estimată a proiectului: 183,6 mil. euro
  • Cost/kilometru: 9,4 mil. euro
  • Lucrări de artă: 6 poduri, 5 pasaje, 16 podeţe, 3 noduri rutiere
  • Termen de începere: mai 2008
  • Termen estimat de finalizare: octombrie 2012
  • Stadiul lucrării: 54%

Sursa: CNADNR

1. Cum se prezenta autostrada la data de 17 august

  • Erau asfaltaţi 10 km pe tronsonul între km 48 şi 62, de care este responsabilă firma UMB Spedition, controlată de Dorinel Umbrărescu.
  • Niciun alt kilometru nu fusese asfaltat.
  • Se lucra pe toate tronsoanele la fundaţia autostrăzii.
  • Începe construcţia nodului rutier de la Moara Vlăsiei.

2. Cum se prezenta autostrada la data de 8 septembrie

  • Pizzarotti şi Tirena Scavi au asfaltat încă 11 km din A3.
  • Începe construcţia tronsonului dintre A3 şi Centura Capitalei.
  • Se lucrează la finisarea celor 11 km asfaltaţi şi se instalează panouri de protecţie.
  • S-a finalizat podul care traversează A3 şi leagă Otopeni de Ştefăneşti.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.09.2011

 
Cuvinte cheie:
Autostrăzi
, asfalt
, kilometri
, A3
, Moara Vlăsiei
Vizualizari:
Printeaza
Momentan sunt 4 comentarii Comenteaza si tu
Comentarii (4):
Dan - 12 septembrie 2011, 16:36

poate ar trebui sa monitorizati si modul in care sunt executate lucrarile.
fac referire la ce se intampla pe "autostrada soarelui". desi relativ noua e plina de afundari/ridicari ale asfaltului, in special la capetele de pod dar si in plin camp.
exista clauze de penalizare pentru proiectare/executie? le aplica cineva?
alt exemplu e paza. o gramada de masini pe autostrada (pe care banuiesc ca le platim) dar au fost furate toate placutele reflectorizante de pe margine.

alex - 12 septembrie 2011, 15:53

Da, felicitari pentru articol si pentru astfel de actiuni de follow-up cat mai exacte si profesioniste !

Andrei - 12 septembrie 2011, 13:45

Articolul este bun si bine documentat. Totusi constructorilor li se cam falfaie nu au nicio presiune in plus. Panglica se va taia inainte de alegeri pe aceasta ausostrada ciopartita. Care va fi aproape gata ca orice lucru romanesc.

Sli - 12 septembrie 2011, 11:26

Foarte bun articol. Ar trebui toti ziaristii care se ocupa de infrastructura sa faca vizite din astea pe teren.Imi pare bine ca se mai fac asemenea articole in Romania ca sa informeze lumea si totodata sa fie presiune pe constructori.

Campurile marcate cu rosu nu sunt valide!

Comentariul a fost adaugat si va aparea dupa ce va fi moderat!

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!

zf.ro
Închide