Evenimente

onStrategy (#67) Amazon are o strategi pentru Shein şi Temu; Sfârşitul creşterii companiilor din domeniului luxului? OpenAI se duce la Hollywood după clienţi

onStrategy (#67) Amazon are o strategi pentru Shein şi...

Autor: Sorin Anagnoste

29.03.2024, 08:00 35

În fiecare săptămână, newsletterul #onStrategy îşi propune să aducă o perspectivă clară asupra unor dintre cele mai importante ştiri şi tendinţe din lumea afacerilor şi tehnologiei, focusat pe patru domenii cheie: Strategy, Artificial Intelligence, Data şi Things happen

Strategy

 

Amazon are o strategie pentru Shein şi Temu

Amazon îşi recalibrează strategia concurenţială pentru a face faţă ascensiunii Temu şi Shein, două platforme de comerţ electronic din China, care au depăşit recent rivali tradiţionali precum Walmart şi Target.

Cum?

1/ Temu, în special, a lansat o campanie publicitară agresivă, devenind cel mai important advertiser pe platformele Meta în 2023, arătându-şi ambiţia şi puterea financiară. Amazon răspunde prin dublarea punctelor sale forte: încrederea clienţilor şi livrarea rapidă. Compania lucrează la extinderea ofertelor sale de livrare în aceeaşi zi şi planifică campanii promoţionale care evidenţiază fiabilitatea şi timpii rapizi de livrare, urmărind să îşi menţină avantajul competitiv în aceste domenii cheie.

2/ Abordarea Amazon faţă de concurenţă nu este nouă; compania are o istorie îndelungată de contracarare agresivă a ameninţărilor venite atât din partea noilor veniţi, cât şi a jucătorilor consacraţi, adesea prin reduceri de preţuri, achiziţii sau prin replicarea strategiilor de succes. Cu toate acestea, Temu şi Shein reprezintă o provocare unică prin modelele lor de livrare mai lente, bazate pe expedierea directă din China, atrăgând clienţii dispuşi să schimbe timpul pentru preţuri mai mici. Amazon crede că reţeaua sa masivă de depozite, livrarea rapidă şi serviciile pentru clienţi o vor menţine în frunte. Cu toate acestea, pe măsură ce Temu îşi deschide piaţa pentru vânzătorii din SUA şi Europa, iar Shein pune accentul pe modelul său de producţie la cerere, Amazon ar putea fi nevoită să continue să inoveze pentru a-şi păstra poziţia de lider de piaţă.

3/ Mai mult, ascensiunea acestor companii chinezeşti pe piaţa americană subliniază natura globală a concurenţei în domeniul comerţului electronic, ceea ce obligă Amazon nu numai să inoveze pe piaţa sa naţională, ci şi să îşi analizeze strategia la scară globală. Pe măsură ce comportamentele consumatorilor evoluează, cu o deschidere tot mai mare faţă de timpi de aşteptare mai lungi pentru preţuri mai mici, răspunsul Amazon va fi crucial pentru a-şi menţine poziţia de lider în comerţul cu amănuntul online. LINK

 

Sfârşitul raliului de lux?

 

Sursa: LSEG, prelucrate de Financial Times

 

Sectorul luxului, cândva susţinut de un val de cheltuieli post-pandemice şi de tendinţele generale ale pieţei, se confruntă acum cu o realitate crudă, evidenţiată de recenta scădere a Gucci.

Kering, conglomeratul francez care deţine Gucci, a emis un avertisment privind vânzările, în care a prezis o scădere semnificativă a vânzărilor în primul trimestru, vânzările Gucci urmând să scadă cu aproape 20%.

Această scădere a provocat temeri în întregul sector al luxului, acţiunile LVMH, Richmont şi Dior fiind, de asemenea, afectate, pe fondul îngrijorărilor legate de încetinirea pieţei luxului în China. Cu toate acestea, este important să nu se atribuie în mod pripit această cădere tendinţelor mai largi ale pieţei sau unui declin al cheltuielilor de consum din China, care a dat dovadă de rezistenţă. În schimb, ar trebui să ne concentrăm asupra performanţelor individuale ale mărcii, unde dificultăţile Gucci par a fi mai degrabă rezultatul unor greşeli interne decât al presiunilor economice externe.

Actuala situaţie dificilă a Gucci subliniază o lecţie esenţială pentru industria luxului: impulsul mărcii este crucial, iar revitalizarea imaginii şi a vânzărilor unei mărci, în special pe o piaţă mai slabă, reprezintă o provocare formidabilă. Încercarea brandului de a face tranziţia estetică sub o nouă direcţie creativă nu a dat încă rezultate pozitive semnificative, după cum o demonstrează scăderea vânzărilor şi a atractivităţii magazinelor.

Această situaţie serveşte drept avertisment pentru alte mărci de lux, precum Burberry şi Ferragamo, subliniind importanţa strategiei individuale a mărcii care se bazează prea mult pe tendinţele din întregul sector. Pentru investitori, epoca în care se pariază pe scară largă pe traiectoria ascendentă a luxului pare să se fi încheiat, necesitând o abordare mai exigentă care să evalueze poziţia unică a fiecărei mărci şi potenţialul de creştere sau de redresare. LINK

 

WWDC 24 de la Apple: totul pe AI

Iată părerile mele:

 

1/ Acţiunile Apple au avut de suferit în ultimele luni: de la amenzile UE şi DMA, la cazul antitrust al DoJ şi la o scădere a vânzărilor în China. Acţiunile (ie. investitorii) nu au rămas indiferente şi au penalizat compania în consecinţă.

2/ Apple se pregăteşte pentru Worldwide Developers Conference (WWDC) 2024, programată în perioada 10-14 iunie, cu un accent deosebit pe inteligenţa artificială (AI), pe fondul unei anticipări generalizate în ceea ce priveşte strategia sa în spaţiul AI generativ, care evoluează rapid. În timp ce Apple a utilizat în mod istoric platforma WWDC pentru a prezenta în avans viitoarele actualizări de software şi pentru a dezvălui noi echipamente hardware, evenimentul din acest an este în special învăluit în speculaţii cu privire la ambiţiile gigantului tehnologic în materie de inteligenţă artificială. Rapoartele sugerează că Apple îşi antrenează intensiv modelele de inteligenţă artificială, că este posibil să colaboreze cu instituţii de presă pentru conţinut şi că are în vedere parteneriate cu entităţi majore de inteligenţă artificială precum Google, OpenAI, Anthropic sau Baidu din China. Există numeroase speculaţii cu privire la faptul că Apple ar putea permite integrarea profundă a funcţiilor AI de către diverşi dezvoltatori în ecosistemul său, o mişcare care ar marca o schimbare semnificativă faţă de abordarea sa tradiţională de a pune accentul pe învăţarea automată pe dispozitiv. Unele dintre aceste capabilităţi vor fi integrate în dispozitivele sale, astfel încât nu vor exista costuri de inferenţă.

3/ Dincolo de AI, se aşteaptă ca WWDC 2024 să urmeze tradiţia Apple de a anunţa actualizări la nivelul sistemelor sale de operare, inclusiv iOS, iPadOS, macOS şi watchOS, împreună cu potenţiale prezentări de hardware.

4/ Accentul pus pe inteligenţa artificială, alături de gama obişnuită de actualizări de produse şi software, poziţionează WWDC din acest an ca un moment potenţial crucial pentru Apple, care încearcă să îşi afirme măiestria în peisajul tehnologic competitiv, răspunzând în acelaşi timp aşteptărilor consumatorilor şi dezvoltatorilor în era inteligenţei artificiale generative. LINK

 

Artificial Intelligence

 

OpenAI caută clienţi... la Hollywood

1/ Într-o mişcare ambiţioasă de a se infiltra în industria cinematografică, OpenAI a organizat întâlniri cu actori cheie de la Hollywood, cu scopul de a promova parteneriate care să integreze inovatorul său generator video AI, Sora, în producţia de filme. Compania a adoptat o abordare metodică pentru a ajunge la Hollywood, iniţial cu COO Brad Lightcap, care a prezentat capacităţile Sora. Aceste demonstraţii au scos la iveală capacitatea Sora de a produce videoclipuri realiste pornind de la indicaţii textuale, captând atenţia atât a Hollywood-ului, cât şi a Silicon Valley chiar înainte de lansarea sa publică. Sora, încă în stadiu incipient şi inaccesibilă publicului larg, a fost pusă la dispoziţia unor personalităţi proeminente din industria cinematografică în mod selectiv, semnalând intrarea strategică a OpenAI în acest domeniu creativ.

2/ Prezenţa directorului general al OpenAI, Sam Altman, la evenimentele din Los Angeles din timpul weekend-ului de decernare a premiilor Oscar subliniază şi mai mult angajamentul companiei de a se implica în sectorul divertismentului. Acest angajament face parte din strategia mai amplă a OpenAI de implementare iterativă, menită să asigure progrese tehnologice sigure şi colaborative cu industria creativă.

3/ Cu toate acestea, integrarea inteligenţei artificiale la Hollywood este întâmpinată cu reacţii mixte. În timp ce unii din industrie văd potenţialul IA de a revoluţiona procesele de preproducţie şi postproducţie, există o reţinere considerabilă în ceea ce priveşte impactul acesteia asupra mijloacelor de trai ale creativilor, inclusiv ale ilustratorilor şi actorilor vocali. Îngrijorările au fost atât de semnificative încât au contribuit la greve ale scenariştilor şi actorilor care au cerut protecţii împotriva utilizării fără restricţii a tehnologiei IA. De atunci, negocierile au condus la unele măsuri de protecţie, reflectând abordarea prudentă a industriei în ceea ce priveşte adoptarea acestor inovaţii.

4/ Aventura OpenAI la Hollywood nu are loc în mod izolat; ea face parte dintr-un peisaj competitiv în care giganţi precum Meta şi Google au demonstrat deja capacităţi de transformare a textului în video, iar alte startup-uri de IA, precum Runway AI Inc., fac progrese semnificative. Runway, în special, a raportat o utilizare pe scară largă a serviciului său text-to-video în diverse scopuri de producţie, ceea ce indică o acceptare tot mai mare a instrumentelor de inteligenţă artificială în fluxurile de lucru creative. LINK

 

Things Happen

Primul implant (de succes) al Neuralink. LINK

Scenarii pentru tranziţia către inteligenţa generală artificială (articol tehnic). LINK

Experţii avertizează că vehiculele electrice fabricate în China ar putea fi folosite pentru a spiona sau chiar închise de la distanţă de către Beijing. LINK

Echipa de Formula 1 Williams foloseşte un fişier Excel pentru a urmări şi gestiona 20.000 de piese auto. LINK

BlackRock tocmai a depus o cerere la SEC pentru a lansa un fond de tokenizare. LINK

Data

 

PIB-ul României în 2023, ajustat la paritatea puterii de cumpărare

Câştigător: România. Pierzător: în principal Ungaria. LINK

Sursa: Eurostat

 

---

 

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

 
 

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO