Info

Adrian Lăcătuş, PepsiCo: “În ultimii ani am anunţat investiţii de 140 mil. dolari, iar România s-a transformat într-un hub regional”

ADVERTORIAL

Adrian Lăcătuş, PepsiCo: “În ultimii ani am...

Autor: Publicitate

11.12.2023, 09:00 928

Sub conducerea lui Adrian Lăcătuş, PepsiCo a anunţat investiţii în România de 140 de milioane de dolari, iar ţara noastră a devenit un important hub regional, deservind 17 ţari. După aproape cinci ani în care a accelerat creşterea în regiunea East Balkans, care include România, Bulgaria şi Republica Moldova din poziţia de General Manager PepsiCo, Adrian Lăcătuş a preluat recent un nou rol la nivel regional unde va fi responsabil pentru îmbunătăţirea eficienţei investiţiilor comerciale PepsiCo în Europa.

Puteţi împărtăşi câteva momente cheie din experienţa dvs. în industria FMCG înainte de a prelua noul rol regional la PepsiCo?

Cu o experienţă de 18 ani în industria FMCG, am început într-un sector foarte competitiv la compania Heidi Chocolate şi într-o funcţiune foarte ofertantă de IT project management in IT pentru implementarea sistemului ERP. Parcursul meu profesional s-a diversificat în domenii precum finanţe, supply chain şi achiziţii. Curiozitatea şi dorinţa de a evolua m-au ghidat spre funcţia de director financiar la Mars, unde ulterior m-am mutat în vanzari îndeplinind cu succes patru roluri diferite în cadrul diviziilor Mars Multisales şi Wrigley.

O experienţă cu adevărat deosebită a fost oportunitatea de a conduce operaţiunile Mars-Wrigley în Ţările din Golf, oferindu-mi o perspectivă vastă, atât din punct de vedere business, cât şi cultural. După această poziţie am preluat rolul de director general la Mars Bulgaria înainte de a reveni în România.

M-am alăturat echipei PepsiCo în regiunea East Balkans, care include România, Bulgaria şi Republica Moldova. În prezent, am acceptat o provocare nouă de a îmbunătăţi eficienţa investiţiilor comerciale PepsiCo în Europa, în calitate de Senior Director Revenue Growth Management la nivel european. Sunt entuziasmat de oportunitatea de a influenţa semnificativ creşterea şi dezvoltarea durabilă a companiei pe o arie geografică extinsă.

Care au fost cele mai importante realizări, dar şi cele mai mari provocări în mandatul de General Manager PepsiCo pentru Balcanii de Est?

PepsiCo este într-o continuă dezvoltare în România, în ultimii ani ne-am consolidat rolul nostru de hub de producţie şi distribuţie pentru multe pieţe din regiune. Anul trecut, am anunţat o investiţie în valoare de 100 de milioane de dolari în fabrica din Popeşti-Leordeni şi înainte de asta, una de 40 de milioane de dolari în fabrica din Dragomireşti. 

Fabrica noastră din Popeşti-Leordeni a devenit un centru vital de producţie şi distribuţie, deservind 17 ţări si totodată ne-am concentrat pe localizarea a peste 95% din portofoliul nostru de produse pentru piaţa din România. Investim în automatizare şi vom inaugura un nou depozit în curând, care va contribui la reducerea emisiilor noastre de CO2.

Pe lângă succesul pe care îl avem cu Lays, fie că vorbim de varianta clasică sau cea la cuptor, continuăm să încântăm consumatorii cu brandurile noastre de top în diferite categorii, precum Doritos şi Star. Anul trecut, am adăugat cu succes renumitul brand Cheetos în portofoliul nostru de snack-uri din România, oferind astfel şi mai multe opţiuni delicioase consumatorilor noştri.

Am observat că subcategoria care a înregistrat cea mai rapidă creştere a fost cea a pufuleţilor, datorită includerii mărcii Cheetos. În continuare, avem o creştere importantă în cazul potato chips, inclusiv chipsurile coapte, şi a categoriei tortilla chips. Doritos rămâne un brand preferat în rândul Generaţiei Z, iar recent am adăugat un sortiment cu 30% mai puţină sare.

Suntem lideri în toate aceste categorii, având cele mai puternice branduri, şi monitorizăm cu atenţie evoluţiile acestora. Tendinţa ascendentă se datorează intensificării ocaziilor de consum pentru aceste categorii, ceea ce a condus la o creştere a ponderii lor în întreaga piaţă de snack-uri, depăşind categoriile tradiţionale, cum ar fi seminţele.

La capitolul băuturi, anul trecut, am încheiat un parteneriat strategic cu AQUA Carpatica, prin care PepsiCo va distribui apa minerală naturală poziţionată premium în România şi în Polonia, cu oportunităţi de extindere pe alte pieţe. Am fost alături de comunitatea locală pe care am ales să o susţinem şi în 2023 prin donaţii către ONG-urile cu peste 300.000 USD şi am ajutat numeroşi fermieri, achiziţionând cartofi de procesare la preţuri competitive, şi am oferit sprijin financiar pentru începerea campaniei agricole, cumpărarea seminţelor şi îngrăşămintelor, achiziţia de maşini agricole sau sisteme de irigat şi chiar construirea depozitelor.

Alături de echipele PepsiCo, am obţinut o cotă record pentru marca Pepsi în Romania, dar am făcut şi paşi importanţi prin implementarea unor proiecte transformative. Un exemplu notabil este susţinerea sistemului de Garanţie Returnare, care credem ca va aduce rezultate semnificative. In acelaşi timp, echipele noastre au reuşit să construiască relaţii solide cu clienţii şi distribuitorii din canalul tradiţional (modern trade), precum şi cu cei din canalul AFH, consolidând astfel poziţia noastră în piaţă.

Cred că mai mare valoare pentru businessul nostru o reprezintă oamenii noştri. Avem aproximativ 1500 de angajaţi în România şi mulţi oameni talentaţi care şi-au început cariera în PepsiCo România şi sunt acum în roluri cheie în toată Europa. Talentul, ingeniozitatea şi dorinţa de a obţine rezultate ale colegilor noştri sunt cheia succesului nostru. De altfel, o prioritate pentru mine a fost să investim constant în oamenii noştri, sprijinind dezvoltarea lor continuă pentru a-i ajuta să-şi atingă obiectivele de carieră. Zona incluziunea şi diversitate a fost o altă prioritate strategică. La nivel global ne-am stabilit o ţintă pentru a atinge paritatea de gen în rolurile de conducere până în 2025, însă ne-am străduit mereu să îmbunătăţim atragerea, reţinerea şi avansarea talentelor diverse. Nu doar că am atins obiectivul nostru, în momentul de faţă echipa de management locală este formată 54% femei.

Vom continua să investim sustenabil pe piaţa din România permiţând astfel ca PepsiCo Romania să-şi consolideze rolul de centru de producţie şi distribuţie în Europa Centrală şi de Est. Legat de provocări, cred că au fost similare cu ale tuturor companiilor, contextul socio-economic dificil şi incertitudinea legată de războiul de la graniţă. Pentru a răspunde acestor provocări am dezvoltat strategii flexibile care să ne permită să răspundem rapid.

Cum vedeţi evoluţia industriei de FMCG în România?

În industria de FMCG din România, schimbările mari vor veni mai ales din potenţialul de creştere pe care îl avem. De când inflaţia şi-a făcut simţită prezenţa, consumatorii sunt mai atenţi la bugetul propriu, dar cred că lucrurile se vor îmbunătăţi. Mai mult, oamenii vor să cumpere produse mai sănătoase, ambalate altfel şi care nu dăunează mediului.

Magazinele cu discount au înregistrat cea mai puternică creştere, iar formatele mai mici, cum ar fi mini-marketurile şi supermarketurile, au avut, de asemenea, o creştere importantă. Acest lucru sugerează că există o tendinţă către cumpărături mai frecvente şi mai controlate pentru a administra mai eficient cheltuielile.

În acest context, noi la PepsiCo ne propunem să scoatem mereu produse noi pe piaţă ca să fim la curent cu preferinţele în continuă schimbare ale oamenilor. În acelaşi timp, ne străduim să protejăm mediul şi să încurajăm atitudini responsabile în rândul consumatorilor şi partenerilor noştri. Proiectele noastre sociale şi sprijinirea comunităţilor locale prin donaţii sunt o parte importantă a modului în care ne asumăm responsabilitatea corporativă.

Ce sfaturi aveţi pentru tinerii profesionişti care doresc să urmeze o carieră într-o companie de talie internaţională precum PepsiCo?

Fiecare companie mare îşi stabileşte de obicei propriile competenţe şi capabilităţi pe care are nevoie să le dezvolte în rândul angajaţilor. Chiar daca sunt în mare măsură similare eu aş vedea câteva comportamente esenţiale pentru succes:

1.         Curiozitate – niciodată nu le ştii pe toate;

2.         Curaj – cu cât este mai mare compania cu atât ai nevoie de mai mult curaj să schimbi inerţia;

3.         Echipa – daca vrei să ajungi departe şi să îţi placă călătoria, echipa este esenţială.

Ce vă motivează pe dvs. cel mai mult în activitatea la PepsiCo?

Ceea ce mă motivează cel mai mult este dezvoltarea echipei şi prin succesul echipei sunt motivat de  impactul pe care îl putem avea asupra vieţilor consumatorilor noştri şi asupra comunităţii în care operăm.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO