Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de business. Mihaela Mitroi, Global Tax Advise: Vorbim prea mult despre emoţii. Tinerii trebuie să înţeleagă că independenţa pe care şi-o doresc nu vine gratuit. Trebuie să munceşti, să demonstrezi şi să livrezi

27.10.2023, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Cu o carieră care coincide cu dezvoltarea meseriei de consultant fiscal în România, Mihaela Mitroi a luat în 2021 calea antreprenoriatului, fiind acum managing partner în cadrul propriului boutique de consultanţă, Gobal Tax Advise  Decizia de a lăsa confortul unei cariere de top în Big 4 pentru a-şi lansa propriul business a fost alimentată de crezul că în câţiva ani multe dintre modelele de business existente acum vor deveni specii pe cale de dispariţie sub impactul disruptiv al inteligenţei artificiale  Noua lume de business va fi populată doar de cei suficient de agili să-i intuiască schimbările şi să se transforme înaintea lor.

Mihaela Mitroi este doctor în economie, consultant fiscal cu peste 25 de ani de experienţă în cadrul celor mai mari firme de consultanţă. Este prima femeie din România ce a devenit partener într-un Big 4. A condus departamentul de consultanţă fiscală şi juridică din PwC România, a fost responsabilă pentru clusterul sud-estic. A fost partener al EY România responsabil pentru clusterul sud-estic.

„Aş începe prin a spune că eu văd viaţa mea profesională ca o reflexie a modului în care a evoluat mediul de business în zona de consultanţă fiscală“, a declarat Mihaela Mitroi, managing partner în cadrul Global Tax Advise, într-un nou episod al Lecţii de Business, proiect editorial ZF, susţinut de First Bank. Cariera sa a început la stat, în cadrul Curţii de Conturi. „Acolo am descoperit un mod de a se desfăşura lucrurile care nu avea multă creativitate, dar am învăţat ceva din experienţa pe care am avut-o în acea perioadă. A urmat cariera de multinaţională în care am lucrat la Big 4, iar acolo am găsit un alt model, o echipă de profesionişti, calitate, atenţie, ideea de contributivitate pentru dezvoltarea societăţii, a mediului de business. Au fost elemente foarte bune.“ Dar ultimii ani au supus modelele organizaţionale tradiţionale unor presiuni fără precedent care au transformat rutinele de muncă, relaţia angajat-angajator şi au dinamizat complet relaţia cu clientul.

„Aşa că am stat şi m-am gândit care ar fi următorul pas. Iar răspunsul a venit în mod firesc, acela de a începe un drum în antreprenoriat. Decizia a fost luată de la lucruri care mă definesc pe mine, agilitatea şi orientarea spre calitate.“

Privind retrospectiv, Mihaela Mitroi spune că cele trei modele prin care a trecut de-a lungul carierei sale, statul, multina­ţionala şi antreprenoriatul, nu se exclud, dar că felul în care va arăta industria consultanţei fiscale va fi complet diferit, caz similar pentru multe alte segmente de business.

„Evoluţia tehnologică este extrem de importantă. Acum 25 de ani, de exemplu, nu m-aş fi gândit la antreprenoriat. Dar acum succesul stă în agilitate, în posibilitatea de a te schimba şi de a fi relevant folosind toată tehnologia care există. Mai departe, onestitatea şi loialitatea sunt extrem de importante în ziua de azi.“

Mihaela Mitroi este de altfel de părere că exact tehnologia va determina viitoare revoluţie în business. „De la un nivel încolo, pentru organizaţii devine foarte dificil să fie agile. Organizaţiile va trebui să se rein­ven­teze. Modele de business standar­dizate vor dispărea încet-încet. Inteligenţa artificială va lua locul multor modele. Valoarea adăugată va conta. Vom vedea din ce în ce în ce mai mult o mutare a modelului de business angajat-angajator în alte modele. Va trebui să facem cu totul altfel businessul.“

Provocarea principală este tocmai creaţia de valoare adaugată, chestiunile repetitive putând fi înlocuite rapid de tehnologie. Dar cât de fezabil este saltul de la standard la inovaţie?

„Creatitivatea poate să vină şi ca urmare a tenacităţii şi a modului în care eşti interesat să înveţi. Important este să vrei să faci. Problema tinerilor de azi este că vor să obţină rapid lucrurile fără a depune prea mult efort. Viitorul nu va fi acesta. Viitorul va fi al celor care vor să schimbe ceva în lumea asta. Cei care lucrează de la 9 la 5 probabil vor fi înlocuiţi în timp de inteligenţa artificială. Studiaţi cât mai mult şi fiţi interesaţi să vă dezvoltaţi“, este unul dintre sfaturile pe care Mihaela Mitroi îl dă generaţiilor tinere.

Potrivit acesteia, deşi ierarhiile devin mai puţin relevante şi deci interacţiunea angajat-angajator se va schimba, independentţa financiară atât de râvnită de tineri, şi nu numai, nu va veni decât livrând rezultate.

„Ierarhiile devin tot mai puţin relevante în profesiile cu muncă intelectuală. Tinerii asta vor, vor această cvasi-independenţă, dar independeţa aceasta nu vine gratuit, ci cu o contraparte: demonstrează şi livrează. E uşor să cazi în capcana stabilităţii, a programului fix, pentru că îi oferă lucruri rapid, dar este un model care nu este pe termen lung. Acest model nu va mai fi pe 5 ani. Noi vorbim foarte mult despre emoţii, dar de fapt este este important să îţi planifici lucrurile foarte bine“, a mai spus Mihaela Mitroi. 

 

Lecţii de Business de la Mihaela Mitroi

 Lecţia 1: Succesul stă în agilitate, în posibilitatea de a rămâne relevant folosind toată tehnologia existentă.

 Lecţia 2: Onestitatea şi loialitatea sunt extrem de importante în ziua de azi.

 Lecţia 3: Când îţi dai seama că nu mai ai ce acumula într-o etapă, mergi mai departe.

 Lecţia 4: Elementul de bază în consultanţă este încrederea.

 Lecţia 5: Creativitatea poate să vină şi ca urmare a tenacitaţii cu care vrei să înveţi.

 Lecţia 6:  Inteligenţa artificială va lua locul multor modele de business. Valoarea adăugată va conta.

 Lecţia 7:  Trebuie să înţelegi că trebuie să munceşti. Independenţa nu vine decât după ce ai demonstrat şi livrat ceva.

 Lecţia 8:  Este uşor să cazi în capcana stabilităţii, a programului de la 9 la 5, dar acest model nu va mai fi în 5 ani.

 Lecţia 9:  Studiază cât mai mult.

 Lecţia 10:  Vorbim prea mult despre emoţii, dar este important să planifici lucrurile bine.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank