Media & Advertising

Cui ii pasa de scandal

13.01.2006, 22:38 9

Publicitatea romaneasca este inca extrem traditionalista. Gandeste prea frust relatia public-produs cu elementul clasic de legatura: campania manifesta in media. Din cate putem vedea cu totii se nasc tot felul de branduri ciudate, cu specific autohton, fara ajutorul vreunei replici geniale, fara sa se joace neaparat cinstit publicitar. Ei da, poate n-are direct legatura cu publicitatea, dar efectele publicitare nu sunt deloc neglijabile. Vorbim asadar despre topuri, scandaluri si oameni publici care profita de ele.

Imi si imaginez o agentie de publicitate cinica, mult peste media de cinism obisnuita in industrie!, care sa provoace scandaluri in masa cu intentii de raspindire eficienta a numelui. La urechile marelui public raman intotdeauna mici ecouri ale "brandului" (sau numelui propriu, cum doriti) si cam atat. Un sondaj de la sfarsitul anului trecut arata ca, dupa criteriile "cinste", "comportament fata de angajati" etc., ieseau drept cei mai credibili mai afaceristi precum Gigi Becali...

De ce spun ca in Romania ar functiona o astfel de agentie de publicitate care sa promoveze prin scandal? Pentru ca la noi scandalul nu influenteaza cu nimic in mod decisiv. Muzica nu prea se vinde sau, altfel spus, mai mult se pirateaza decat se vinde. Un scandal nu face decat sa mai genereze cateva invitatii la emisiuni mondene cu audienta buna. In film, ce sa mai vorbim. Iar business-ul, dupa cum se vede, se imparte in doua: exista afaceristii discreti, fara "imagine" si fara dorinta de "imagine", si afaceristii care se hranesc, traiesc din imagine (dintre acestia sunt multi care au aparut inclusiv in scandaluri grave, nerezolvate inca sau de mult timp ingropate, care stau foarte bine la capitolul imagine). Asa ca afacerea cu agentia mea deocamdata virtuala ar merge uns cu cea de-a doua categorie.

Se ia individul - fie el afacerist, politician, muzicant sau actor -, se inventeaza cu acordul ambelor parti ceva scandaluri pe care presa si tot omul le vor inghiti cu mare placere. Efectele neplacute vor disparea in maxim un an, dar numele poate ramane ceva mai mult. E ca la operatiile estetice: doare putin, dar dupa aceea arati mai bine. Cu ce l-a afectat pe Gigi Becali scandalul cu Sebastian Bodu si neplata datoriilor? Cu nimic, din punct de vedere public. Tot la fel, agentia noastra ar putea aranja niste scandaluri cu institutii mari ale statului, de exemplu: oricum clientii nostri nu ar avea niciodata de suferit! Organizam niste iesiri pe la televiziuni in care sa se recite versiunea victimei, ne mai luam de cateva institutii, alcatuim niste texte cu nuanta xenofoba si homofoba, mici injuraturi ici-colo (nu strica si un scandal mai mic, separat, cu Consiliul National al Audiovizualului). Si, gata, avem inca o personalitate! Ar mai fi un amanunt: agentia s-ar putea sa functioneze ceva mai greu in Uniunea Europeana, deci trebuie sa ne grabim (sau poate avem ghinion/noroc si nu intram!).

O intrebare de ultima ora: il va afecta cazul "matusa" pe Nastase? Toti spun ca da, ca acest scandal inseamna iesirea din politica a respectivului personaj. Nu cred ca e atat de previzibil acest scenariu simplu si fericit. Faptul ca-i apare insistent figura la televizor si in ziare nu inseamna neaparat ca va deveni antipatic maselor. Agentia mea ipotetica de promovare prin scandal se pronunta cam asa: daca toate aceste anchete raman fara urmari in justitie (si, Doamne, de cate ori s-a intamplat asa!), cazul matusa nu face decat sa-l readuca pe Nastase in atentie, inclusiv cea politica.

In Anglia doi producatori de pasta de dinti au fost bine pusi la punct dupa ce au incalcat reguli publicitare minime, "minime" numai daca e sa ne luam dupa realitatile romanesti. De exemplu, intr-un spot la Colgate, simplul fapt ca un personaj spunea ca dentistul i-a recomandat sa foloseasca acea pasta de dinti a fost considerat deplasat - nu e permis sa amintesti de specialisti din zona medicala in reclame. Sa ne intoarcem catre reclamele la pasta de dinti sau la medicamente din Romania? CNA-ul are probleme foarte importante de rezolvat, cum ar fi sa vada culoarea semaforului de la Logan sau sa depisteze sensuri ascunse in cuvintele vreunei trupe de hip-hop. Intre timp, avertismentul de la sfarsitul spoturilor pentru medicamente este citit in continuare in mare bataie de joc, dat pe repede inainte, imaginile de tip medical abunda etc. Ipohondrii sunt, probabil, in mare impas.

Sa incheiem cu cea mai nesuferit traditionalista reclama de sarbatori: cea pentru Elite cu "Scoala gazda din patut". Acest refren obsedant e chiar mai antipatic decat alarma ceasului care ma anunta ca incepe o noua zi de munca. Asa ca premiul pentru "antipatie maxima" i se cuvine cu varf si indesat.

* Costi Rogozanu este redactor-sef al revistei ApropoTV, comentator in domeniile cultura, mass-media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO