Media & Advertising

Interzisa pe outdoor, publicitatea la bauturi spirtoase se duce mai mult spre TV si print

11.02.2005, 00:00 344



Una dintre cele mai impozante reclame outdoor la o bautura spirtoasa, un panou luminos Johnny Walker, suspendat pe una dintre cladirile care umbresc Calea Victoriei, in Bucuresti, risca sa-si stinga luminile o data cu intrarea in vigoare a unor noi reglementari in ceea ce priveste publicitatea outdoor.



De la inceputul anului, publicitatea la bauturile spirtoase pe outdoor a intrat in ilegalitate.



Potrivit Ordonantei nr. 90 din 26 august 2004, pentru completarea Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, "publicitatea la bauturile spirtoase este permisa numai in cazul celei difuzate prin intermediul presei scrise, al radioului, precum si prin intermediul televiziunii".



Unele companii de outdoor au inceput deja sa-si neutralizeze panourile care expuneau reclame la bauturi spirtoase. Una dintre acestea este si News Outdoor Romania.



Andrei Grigorescu, Senior Sales Manager la News Outdoor Romania a spus ca intrarea in vigoare a legii afecteaza in mica masura piata de outdoor: "Nu cred ca a fost cutremur", a spus acesta.



In 2004, alcoolul a reprezentat doar 2% din totalul publicitatii pe acest medium, nefiind o prezenta puternica, a explicat el.



Cel mai mare client producator de bauturi spirtoase al News Outdoor era European Drinks, cu brandurile Scandic si Tarie de Bihor. Compania va ramane in continuare clientul agentiei de outdoor, dar numai cu bauturile racoritoare, apa minerala si berea Burger.



Grigorescu a spus ca News Outdoor si-a neutralizat panourile in care aveau reclame la bauturi spirtoase. Reclamele la Scandic si Tarie de Bihor au fost inlocuite cu cele la Frutti Fresh si Izvorul Minunilor.



Si pentru Ultravision volumul clientilor care promovau bauturi spirtoase a fost foarte mic in 2004. Asa cum a spus Mugurel Georgescu, director general la Ultravision, reglementarea nu afecteaza compania.



Desi a spus ca nu crede ca exista companii de outdoor afectate de reglementarile Ordonantei 90/2004, Georgescu a fost de parere ca "fata de 2004, noile reglementari vor produce constanta, fara modificari majore, in ceea ce priveste alocarea si directionarea bugetelor de publicitate".



Noile reglementari sunt privite de Valeriu Colt, Sales Manager MV.com, drept un "examen de maturitate". El sustine ca aceasta este ocazia pentru ca outdoor-ul sa demonstreze ca a ajuns "la un nivel de profesionalism care ii confera autoritatea necesara pentru a fi considerat un canal media important".



"Publicitatea la bauturile spirtoase se va orienta si stabiliza catre celelalte vehicule de comunicare (in special TV), inregistrand la nivel global o crestere a efortului financiar", a afirmat Colt.



Sub incidenta legii nu intra insa reclamele la bere si vin, acestea nu se incadreaza in randul bauturilor spirtoase.



"Consecintele nu vor fi foarte grave atata vreme cat producatorii de bere, o categorie de top printre advertiserii de bauturi alcoolice, raman pe piata", a spus Mioara Soldan, director executiv, Wizard Media SA.



Clientii, producatorii si importatorii de bauturi spirtoase, nu par nici ei foarte afectati de noile reglementari.



"Noi oricum aveam dirijate bugetele in principal spre TV si print - outdoor-ul nu a ocupat un loc important in modalitatile noastre de promovare si nu ne-am propus nici pentru 2005 sa alocam un buget important acestui vehicul. Prin urmare, aceasta decizie nu ne influenteaza planurile. Ne influenteaza insa decizia mai veche privind orele de transmisie a spoturilor pentru bauturi alcoolice pe TV", a spus Anca Neagu, director marketing la Global Spirits Company Romania.



De aceeasi parere a fost si Horatiu Cosma, director marketing la Transilvania General Import-Export, distribuitor European Drinks, European Food si Scandic Distilleries.



Ca urmare a intrarii in vigoare a noii legislatii, Cosma a spus ca Transilvania General Import-Export va folosi celelalte canale de publicitate: radio, presa, TV, POSM, BTL.



"Datorita faptului ca noi am folosit mai putin outdoorul pentru publicitatea la bauturile spirtoase, noua lege nu influenteaza major strategia de comunicare pentru aceste produse. Cu siguranta, bugetele alocate pana acum publicitatii outdoor vor fi redirectionate spre celelalte canale de publicitate", a adaugat el.



Si Maria Tudor, Managing Director la Zenith Media, considera ca impactul ordonantei 90 asupra pietei de outdoor a fost foarte mic, pentru ca nu era un medium foarte folosit pentru publicitatea la bauturile spirtoase.



Pentru Zenith Media, impactul s-a resimtit totusi pentru ca in portofoliul companiei se afla Ballantines, pentru care derula campanii tactice de indoor si outdoor.



"In contextul pietei, ce insemnau din punct de vedere buget si procentaj este nesemnificativ", a spus Maria Tudor, referindu-se la ponderea bauturilor spirtoase in publicitatea outdoor, adaugand ca ar fi fost o problema daca ar fi fost luata aceasta masura pentru tutun.



Pentru a se asigura de respectarea noii legislatii, primariile de sector ale Capitalei vor intensifica controalele privind activitatea firmelor specializate in publicitatea stradala.



Primarii de sector au precizat ca vor aplica sanctiunile maxime acelor firme care incalca noile norme de publicitate outdoor, afirmand ca amenzile vor fi date atat proprietarilor de panouri, cat si beneficiarilor.



Primarul sectorului 6, Cristian Poteras, a spus ca, desi in primele zile vor fi date doar somatii, in cazul in care nu vor fi respectate noile reglementari, nici dupa o anumita perioada de timp, vor fi aplicate sanctiunile maxime prevazute de lege. El a promis ca nu vor mai exista reclame stradale la bauturi spirtoase pe raza sectorului 6.



Primarul sectorului 1, Andrei Chiliman, a declarat ca panourile publicitare care vor face reclama la bauturi spirtoase vor fi "demolate".



Masuri similare vor fi luate si in celelalte sectoare ale Capitalei, potrivit afirmatiilor primarilor.



Din necesitatea adaptarii la legislatia Uniunii Europene in ceea ce priveste fumatul si consumul de produse din tutun, Romania a adoptat la sfarsitul anului trecut Legea 457, care reglementeaza termenii in care se va putea face publicitate la tutun.



Conform noii legi, care va intra in vigoare la 31 decembrie 2006, publicitatea pentru produsele din tutun va fi permisa numai in publicatiile destinate in mod exclusiv profesionistilor din domeniul industriei tutunului si in publicatiile care nu au fost editate ori tiparite in Romania sau intr-un stat membru al Uniunii Europene si nici nu sunt destinate in principal pietei romanesti sau celei comunitare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO