Media & Advertising

Sanoma Hearst vine cu inca trei reviste pe piata romaneasca

30.04.2004, 00:00 13



Sanoma Hearst Romania isi va mari portofoliul in acest an cu inca trei reviste: una pentru femei din sectorul de mijloc al pietei, o alta lunara pentru femei, si una de nisa. Una dintre aceste reviste va fi achizitionata dintre cele existente deja pe piata, discutiile in acest sens aflandu-se in plina desfasurare, a declarat pentru Ziarul Financiar, Peter Jansen, directorul general al companiei. Anuntul de achizitionare urmeaza sa fie facut in circa doua luni.



Prezenta pe piata romaneasca de cinci ani, Sanoma Hearst detine titluri precum National Geographic, FHM sau Cosmopolitan.



Potrivit lui Peter Jansen, primul an cu profit al Sanoma Hearst Romania a fost 2003, cand firma olandeza a avut in Romania o cifra de afaceri de circa 3,3 milioane de euro. Anul acesta este asteptata o cifra de afaceri de cinci milioane de euro si un profit de trei, patru ori mai mare decat anul trecut.



Compania a ajuns in Romania in 1999, la cativa ani dupa ce intrase pe piata tarii vecine, Ungaria. "In doar cateva luni cat am stat aici am realizat ca este imposibil sa compari piata media din Ungaria cu cea din Romania", a declarat intr-un interviu pentru Ziarul Financiar Peter Jansen. Spre exemplu, in Ungaria, revista Story se vinde in circa 400.000 de copii intr-o saptamana, in timp ce in Romania, unde aceasta publicatie e bilunara, are doar 48.000 - 50.000 exemplare. "Vanzari asemanatoare celor din Ungaria sunt pentru moment imposibil de realizat in Romania", a declarat Jansen.



Primii ani au fost grei, spune Jansen, fiind "dificil sa faci bani" din editarea de reviste, mai ales in conditiile in care aduci in permanenta pe piata noi titluri. Sanoma Hearst a inceput in 1999, cu doar sapte angajati si doua reviste: Cosmopolitan si EasyPC. In 2000 au aparut FHM si Mami, in 2001 Beau Monde, in 2002 Story si TV Story, iar in 2003 National Geographic si Bobo - pentru prescolari.



"In ciuda situatiei dificile in care se afla piata revistelor din Romania in 1999, ca de altfel situatia economiei in general, am continuat sa lansam noi titluri, in dorinta de a deveni lideri pe aceasta piata. Acum avem opt titluri, fiecare dintre ele bine pozitionat pe principalele segmente ale pietei de reviste", considera Jansen.



Desi titlurile lansate in primii ani au capatat rapid notorietate, abia din 2003 compania a inceput sa obtina profit. "Dar nu uitati, ne-au trebuit trei ani de investitii inainte de a ajunge in aceasta situatie. Toti cei care intra in acest domeniu, al publishing-ului trebuie sa inteleaga ca daca vrei sa castigi pozitii pe piata este nevoie de timp. si de bani", spune Peter Jansen, dupa cinci ani de cand joaca pe piata media din Romania. In primul an pe piata romaneasca Sanoma Hearst a avut o cifra de afaceri de circa 500.000 de euro, iar in 2009, Jansen estimeaza ca se va ajunge la 20 - 25 de milioane de euro.



Toate publicatiile Sanoma Hearst sunt auditate la Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT). "In general trebuie sa astepti cativa ani pana ce o revista devine profitabila, pana cand piata de publicitate primeste date oficiale despre numarul de exemplare vandute", spune Jansen. El considera ca toti cei care se orienteaza catre editarea de reviste, atrasi fiind de mirajul castigurilor rapide trebuie sa fie foarte atentia la publicul caruia i se adreseaza si sa aiba rabdare si bani. "Toti, atunci cand vad Cosmopolitan sau FHM si cate pagini de publicitate au, isi spun ca sunt o gramada de bani de facut in editarea de reviste. si asta este de fapt pana la urma, numai ca ceea ce uita ei este ca iti trebuie cel putin doi ani pana sa faci o treaba buna care sa devina profitabila. Intrebarea este cine-si poate permite sa aiba doi ani de pierderi inainte sa inceapa sa faca ceva bani. si cred ca nu au ramas prea multe companii care sa poata face asta pe piata", a declarat Jansen.



Parerea acestuia este ca piata romaneasca a revistelor a fost deja impartita de cativa jucatori cu pozitii puternice si ca va fi foarte greu pentru oricine din afara sa vina acum si sa capete o pozitie buna. "Cele mai puternice astfel de pozitii au fost deja luate de cateva companii importante", a declarat Jansen.



O problema a companiei la aparitia ei pe piata romaneasca a fost si faptul ca situatia pietei de publicitate in Romania pentru print era foarte dificila. "Cred ca atunci 75%, poate 80% din cheltuielile nete pentru publicitate mergeau spre televiziuni. Asta insemna ca principalii nostri competitori nu erau Ringier sau alte companii, ci televiziunea in general. Ca tip de media avem o problema in a concura cu televiziunea, care era si este inca foarte ieftina pentru clienti si are o penetrare imensa, in jur de 99%", a amintit Jansen. Printre motivele pentru care presa scrisa nu are o foarte buna penetrare in Romania, Peter Jansen a amintit slaba putere de cumparare si lipsa obisnuintei de a cumpara si citi o revista sau un ziar. Olandezul reprezentant al Sanoma Hearst a dat exemplul Bulgariei, la fel de saraca precum Romania, cu o piata de doar de 8 - 9 milioane de oameni, dar in care cel mai bun ziar se vinde in 400.000 exemplare.



In prezent, televiziunile din Romania primesc circa 60 - 65% piata de publicitate. "Este inca prea mult, cred ca putem primi mult mai mult din publicitate decat acum, daca vom avea o mai buna penetratie pe piata", considera Jansen, care a dat exemplul Ungariei, unde piata de print ia cca. 45% din veniturile din publicitate.



Totusi, si la noi piata de publicitate pentru reviste este intr-o continua crestere, Sanoma Hearst asteptandu-se sa aiba in acest an o crestere a veniturilor din acest domeniu cu minimum 20% fata de 2003. Profitul companiei va creste fata de 2003 de circa 4-5 ori. "Suna impresionant, dar trebuie sa avem in vedere ca profitul de anul trecut a fost destul de modest", explica directorul general al companiei.



"Piata de publicitate creste in mod evident, dar numai pentru revistele care sunt bine pozitionate si care sunt pe piata de 3 - 5 ani. In general e nevoie de doi ani sa devii profitabil cu un titlu, si numai daca faci o treaba buna. Daca ai revista potrivita pentru targetul potrivit. Altfel, vei afla ca de fapt nu este destul de mult loc pentru mai multe titluri care sunt targetate pentru acelasi public. Daca nu vii cu o formula noua, cu un target nou, risti sa lupti cu cineva care exista deja pe piata si iti va fi mult mai greu", considera Jansen.



In prezent compania are 75 de angajati, la sfarsitul anului urmand sa se atinga cifra de 100. Pe langa angajati, Sanoma Hearst mai are in Romania alte cateva sute de colaboratori. Compania nu are un sistem propriu de distributie, in acest domeniu colaborand cu societatea romaneasca Hyparion. Sanoma Hearst Romania nu are si nici nu este interesata, potrivit lui Jansen, sa detina o tipografie.



Obiectivul lui Jansen, al carui contract va expira la sfarsitul lui 2005, este ca Sanoma Hearst sa obtina statutul de lider pe fiecare segment de piata unde are titluri publicate. "Nu ma intereseaza piata ziarelor. Strategia celor de la Amsterdam pentru Europa vizeaza doar revistele, radioul si distributia", a declarat Jansen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO