Media & Advertising

Tarom încearcă să scape de eticheta de „brand învechit“ cu 500.000 €

Tarom încearcă să scape de eticheta de „brand învechit“ cu 500.000 €

Autor: Mirabela Tiron

26.09.2010, 23:47 342

Compania aeriană de stat Tarom, cel mai mare jucător dintransportul aerian după cifra de afaceri, cu vânzări de 193milioane de euro anul trecut, a investit în jurul a jumătate demilion de euro, potrivit estimărilor ZF, în prima campanie deimagine din istoria companiei, realizată de grupul de comunicareOgilvy.

Tarom a mai derulat şi în anii trecuţi campanii de promovare aunor destinaţii, însă aceasta este prima care îşi propune săschimbe percepţia în piaţă şi să atragă un consumator mai tânăr, încondiţiile în care studiile derulate înaintea campaniei arată căcei care zboară cu Tarom sunt în special persoane cu vârsta peste35 de ani şi cu venituri de peste 4.000 de lei, fiind proprietaride afaceri sau manageri.

"Un brand cu o istorie de 56 de ani ca Tarom riscă să fieperceput ca fiind conservator, aşa cum au demonstrat-o studiile decercetare. Orientarea companiei către segmente de public mai tânărşi campania de imagine vin să schimbe această percepţie de învechitşi să ajute la construirea imaginii actuale a brandului Tarom", adeclarat Ruxandra Brutaru, directorul general al companiei.

Decizia Tarom de a investi în această campanie de promovare vineîn contextul în care firma a avut anul trecut pierderi de 55,8milioane de euro, cele mai mari înregistrate în ultimul deceniu şiaşteaptă să finalizeze pe pierderi şi anul acesta.

Brutaru, 29 de ani, spune că a fost greu să convingă statul săaprobe bugetul pentru această campanie şi că speră ca anul viitorsă reuşească să aloce pentru campanii de promovare măcar un bugetde 1% din cifra de afaceri a companiei.

Şefa Tarom a precizat doar care sunt obiectivele calitative alecampaniei pentru care s-a alocat între 0,2% şi 0,3% din cifra deafaceri a Tarom, fără a preciza ce obiective cantitative vor fiurmărite.

"Pe lângă loializarea clienţilor, campania va aduce şi ocreştere a vânzărilor. Vom urmări cu atenţie fiecare pas alcampaniei şi vom evalua toate rezultatele", a adăugat ea, fără apreciza însă care ar fi procentul de creştere ce ar putea fi adusde această campanie.

Deşi oficialii companiei au transmis că cercetările realizate încolaborare cu Ogilvy au arătat că brandul Tarom este perceput cafiind conservator şi învechit, traficul companiei a înregistrat ocreştere cu circa 25% în primele şapte luni ale anului acesta faţăde aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 1,1 milioane depasageri. Şi gradul de încăcare al aeronavelor a fost în creşterecu opt puncte procentuale, până la 61%.

Bogdan Marin, directorul de strategie al Tarom, a precizat căprin această campanie se urmăreşte schimbarea imaginii învechite amărcii spre una modernă, actuală, construită pe valoriautentice.

Cercetarea de tip cantitativ a fost realizată prin aplicarea dechestionare telefonice pe un eşantion de 1.100 respondenţi, cuvârsta de peste 18 ani, care au cumpărat în ultimii doi ani biletede avion pentru a călători în interes personal.

Tarom a transportat anul trecut 1,7 milioane pasageri şiestimează pentru anul acesta peste 2 milioane de pasageri şi ungrad mediu de încărcare de peste 60%, potrivit oficialilorcompaniei. Cei mai mari competitori ai Tarom sunt Air France-KLM,Lufthansa, Carpatair sau Malev.

Cine se mai promovează

Companiile aeriene apelează mai des la acţiuni de promovare abiletelor de avion vândute la preţuri promoţionale decât lacampanii de imagine.

Dintre companiile internaţionale, British Airways a demarat oastfel de campanie anul trecut pe piaţa din Anglia, pe care apromovat cursele transatlantice, deşi compania avea pierderi de 231mil. euro.

Tot anul trecut, a demarat o campanie pentru promovareaserviciilor de smart-flying compania low-cost Blue Air, bugetulalocat fiind sub 1% din cifra de afaceri, potrivit reprezentanţilorcompaniei.

Şi compania ungară Malev a avut o campanie de promovare, învederea creşterii vânzărilor, potrivit datelor de pe site-ulcompaniei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO