Auto

VIDEO - Logan 2 a fost proiectat aproape integral în România. Când va fi lansat?

Autor: Bogdan Alecu

13.12.2011, 19:02 8582

"Nu este uşor să oferi un produs mai evoluat, la cerinţele clientului care este deja unul cu aşteptări. Nu este uşor să rămâi simplu, fiabil, în acest univers al automobilului care trece printr-o schimbare de paradigmă", a spus Buşe într-un interviu acordat ZF.

Inginerul român care a lucrat mai bine de 15 ani la Toyota în Canada, dar şi pentru General Motors a plecat din România în 1990 şi a revenit în ţară anul trecut pentru a prelua de la francezul Philippe Prevel conducerea Renault Technologie Roumanie (RTR).

Centrul Renault din România este al doilea mare centru tehnologic al grupului francez după cel de la Paris şi are ca principală misiune dezvoltarea modelelor din gama entry a constructorului, precum modelele Dacia.
Centrul de la Titu, în care Renault a investit până în toamna anului trecut 166 mil. euro, urmând să ajungă în următorii ani la 450 mil. euro, completează dispozitivul industrial pe care îl are Dacia-Renault în România, alături de centrul de design din Bucureşti, centrul logistic internaţional, uzina de la Mioveni şi centrul de piese de schimb de la Oarja.

"Nu sunt multe astfel de centre în lume unde sunt concentrate toate pe o suprafaţă redusă. Contează foarte mult sinergia şi proximitatea atunci când discutăm despre proiectarea automobilelor. Pentru RTR este foarte important deoarece inginerii pot vedea imediat cum reacţionează imediat piesele pe care le-au proiectat în mediul virtual şi astfel se accelerează procesul."

Logan 2 va rămâne un produs low-cost

Alături de Logan 2, printre proiectele în care a mai fost implicat RTR a fost şi Lodgy, monovolumul care va fi lansat de Dacia în luna martie a anului viitor şi care va fi produs nu la Mioveni, ci la Tanger, în Maroc. "Dacia Lodgy a fost iniţiată înainte ca RTR să existe. În cadrul RTR am contribuit cu anumite părţi, dar nu esenţial. Ca procent, nu putem spune exact, dar nu unul esenţial, undeva sub 20%", a declarat şeful RTR.
Astfel, francezii deja aveau în plan lansarea unui monovolum sub emblema Dacia încă din 2006-2007, atunci când erau lansate pe piaţă modelele Logan MCV şi utilitarele Pick-up şi Van.

În ceea ce priveşte următoarea generaţie a Logan, primul automobil din gama Dacia proiectat aproape integral în România de ingineri români, şeful RTR spune că acesta a fost proiectat ca şi celelalte modele Dacia pentru a fi "un produs durabil, fiabil şi cu un raport preţ-calitate imbatabil". Dar, ca şi generaţia actuală, Logan 2 va rămâne un produs low-cost.

"Partea de industrializare a lui Logan 2 a fost preluată acum câteva luni. Practic am intrat pe ultima sută de metri cu proiectul." Platforma lui Logan 2, X52, va fi utilizată şi pe alte modele Dacia-Renault, aşa cum a fost şi în cazul celei X90, care a stat la baza celor şase modele din gama Dacia, care ulterior s-au vândut şi sub embleme Renault, Nissan sau Mahindra. Potrivit şefului RTR, principiul adoptat în cazul modelelor Dacia este foarte aproape de cel japonez, accentul fiind pe simplitate şi fiabilitate.

"De la japonezi am învăţat foarte multe, de la metode, o abordare pragmatică, simplă. Japonezii aplică foarte bine principiul de a face simplu şi fiabil. În sistemul japonez nu faci reconcepţie la o piesă dacă poţi modifica piesa existentă. Se pune accent pe a modifica ceva cât mai puţin, exact pentru a nu avea riscurile legate de concepţia unui nou produs de la zero", a spus Sorin Buşe.

La Dacia a fost implementat sistemul de producţie Renault, care este sistemul de producţie LEAN, foarte similar cu cel japonez.
"Dacia şi Renault reprezintă o combinaţie competitivă. În cadrul Alianţei am adoptat modelul de gândire şi procedurile de la Nissan. Pe de altă parte, partea franceză clasică aduce creativitate şi inovaţie".

Dacia produce pentru clientul din Brazilia, India sau Rusia

În ceea ce priveşte implementarea de noi tehnologii pe viitoarele modele Dacia, şeful RTR este rezervat. Nu vor fi implementate sisteme microhibride precum cele Start/Stop care opresc motorul atunci când maşina stă la semafor, acestea fiind prea sofisticate, scumpe şi nu suficient de fiabile pentru gama entry.

"Clienţii noştri sunt în Brazilia, India, Rusia, în ţări unde se caută o robusteţe a produsului. Astfel de sisteme sunt noi şi sofisticate, dacă sunt sofisticate nu mai sunt ieftine şi dacă sunt noi nu mai sunt fiabile", a spus Buşe.
Având în vedere că modelele Dacia sunt comercializate în Rusia, în India, Brazilia sau America de Sud, nu doar Europa, materialele trebuie proiectate astfel încât să reziste la variaţii foarte mari de temperatură.
"Trebuie să luăm în calcul şi faptul că în Rusia avem variaţii de temperatură pe întreg teritoriul său şi sunt multe drumuri într-o stare foarte slabă. Astfel trebuie folosite anumite materiale, iar aici intervine Titu, unde putem testa imediat. Una este când ai un centru de testare în proximitate şi alta când ai un astfel de centru în altă ţară.

Titu pentru noi este un accelerator de competenţe." Mai mult, automobilele trebuie adaptate şi în funcţie de piaţă. Spre exemplu, "în India cea mai importantă componentă a maşinii este claxonul. Trebuie să aibă o anumită tonalitate şi în acele condiţii de trafic este foarte important şi trebuie să fie foarte fiabil şi să aibă anumite atribute".

După ce a lucrat în Canada şi Rusia, aproape 20 de ani, Sorin Buşe spune că România s-a schimbat acum foarte mult faţă de momentul în care a plecat el.
"Când vezi ceva zi de zi nu realizezi schimbarea. Eu am perceput-o foarte acut când am revenit. Progresul este indiscutabil. Eu văd că România se aliniază la standardele europene. Nu este rău deloc. Lucrurile nu sunt perfecte nicăieri."


Cine este Sorin Buşe

  • A urmat cursurile Facultăţii de tehnologia construcţiilor de maşini din cadrul Universităţii Politehnice Bucureşti.

  • În intervalul 1985-1990 a lucrat în cadrul Electronica din Bucureşti, în domeniul proiectării SDV (scule, dispozitive şi verificatoare), ulterior emigrând în Canada.

  • Timp de cinci ani a fost director de proiect şi director tehnic în industria auto, lucrând pentru furnizori ai unor companii precum General Motors, Honda sau Mercedes-Benz.

  • În perioada 1995-2008 a lucrat pentru Toyota, unde a ajuns director general al Toyota Motor Manufacturing Canada, cu responsabilitatea deschiderii uzinei din Woodstock, Ontario.

  • Din 2008 lucrează în grupul Renault, unde a fost implicat în strategia companiei din Rusia, iar în iulie 2009 a revenit în România iniţial ca director executiv adjunct al Renault Technologie Roumanie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO