Mediafax.biz Exclusiv

Primele estimări legate de evoluţia consumului în 2012. Ce este sigur? Produsele de bază, singurele care rămân în coş

Primele estimări legate de evoluţia consumului în 2012. Ce este sigur? Produsele de bază, singurele care rămân în coş

Autor: Cristina Rosca

23.11.2011, 10:14 355

Retailerii au păreri împărţite despre evoluţia consumului anul viitor, cei mai mulţi însă sunt de părere că vom vedea o schimbare a structurii consumului, românii urmând a renunţa la produsele premium pentru a se reorienta către bunuri de bază.

"Consumul nu va mai scădea anul viitor, însă îşi va schimba structura. Pentru că nu ne scăldăm în aur, vom deveni mai prudenţi, mai ponderaţi. Românii vor renunţa la bunurile de lux, orientându-se către produsele de bază", spune Sorana Georgia, cea care conduce din acest an operaţiunile din România ale reţelei de supermarketuri Billa.

În contextul în care nu se mai aşteaptă la un nou declin al consumului, retailerul german, parte a grupului Rewe, a cerut acţionarilor aprobarea unui plan major de expansiune pe piaţa locală, respectiv 20 de magazine anul viitor. Deschiderile planificate pentru 2012 ar duce reţeaua la circa 80 de unităţi.

Deşi a supus spre aprobare planul, nu este însă sigur dacă acesta urmează a fi aprobat de către acţionari. Planul de expansiune al celor de la Billa ar putea necesita o investiţie situată potrivit calculelor ZF între 35 şi 40 de milioane de euro. Reprezentanţii companiei nu au precizat valoarea exactă a investiţiei în acest magazin, însă potrivit Soranei Georgia, dacă magazinul are sub 1.000 de metri pătraţi, este necesară o sumă mai mică de 2 milioane de euro, în caz contrar, aceasta se situează în jurul acestei valori.

Planul de expansiune anunţat de Billa pentru anul viitor este cel mai ambiţios de la intrarea pe piaţă în 1999 în condiţiile în care în cel mai bun an al companiei pentru extindere (2010) compania a deschis 12 unităţi.

În acest an lanţul de supermarketuri a deschis trei magazine, alte trei urmând a fi deschise până la finalul anului. "Deschidem atât pentru că avem încredere în revenirea consumul, cât şi pentru că vrem să câştigăm cotă de piaţă".

Consumul a început să scadă în 2009 şi a continuat trendul descendent până în 2011. Astfel declinul cumulat se apropie de 20%.

"Nu poţi fi toată viaţa pesimist"

La fel ca şi Sorana Georgia, şi Philippe Lejeune spune că se aşteaptă la o creştere a consumului anul viitor. "Nu vorbim de cifre mari, ci doar de un avans de câteva procente. Pentru o creştere semnificativă trebuie redus TVA-ul şi construite drumuri. Avem nevoie de o autostradă până în Ungaria", spune cel care se află în fruntea Cora de la intrarea pe piaţă.

El mai adaugă că afirmaţiile sale vin în contextul în care "nu poţi fi toată viaţa pesimist".

Pe de altă parte, Thierry Destailleur, direc torul general de operaţiuni al Cora, spune că "2012 va fi un an complicat, poate chiar mai complicat decât acesta, şi asta pentru că evenimentele ultimilor doi ani vor avea efecte abia în 2012". El recunoaşte însă că românii sunt "bon-viveurs" şi le place să trăiască bine, de aceea nu vor renunţa la cumpărături.

"Românii călătoresc tot mai mult în străinătate şi descoperă produse pe care apoi le caută local".

În acest context, Cora va continua să deschidă magazine, trei fiind planificate pentru anul viitor şi alte peste 20 în viitorul apropiat.

Consumatorul alege produsele de bază

La rândul său, lanţul de supermarketuri de proximitate Profi a mizat în acest an pe deschideri de magazine, inaugurând peste 20 de unităţi. Pentru anul viitor sunt aşteptate alte 25 de noi unităţi.

În pofida faptului că deschide magazine pe bandă rulantă, Profi se aşteaptă la o scădere a consumului şi anul viitor.

"În general, consumul va scădea şi de asemenea i se va schimba structura. Românii se vor îndrepta către produse mai ieftine, de bază", spune Pawel Musial, directorul general al Profi Rom Food, compania care operează magazinele Profi.

Întrebat de ce continuă să deschidă magazine dacă estimează o adâncire a declinului, repre zentantul Profi a spus că afacerea poate să crească dacă creşte şi numărul de consumatori.

"Un număr mare de magazine înseamnă preţuri mici. Noi punem accentul pe reducerea la maximum a costurilor proprii, iar ceea ce rezultă de aici reinvestim integral pentru reducerea preţurilor. Criza permite să realizăm achiziţii la preţuri mai mici, şi de asemenea ne permite să construim mai ieftin".

El mai spune că decizia de a deschide magazine nu ia în calcul doar contextul economic din acest an şi de anul viitor, ci analizează lucrurile într-o perspectivă de câţiva ani.

"Speculaţiile şi estimările din ultimii 3-4 ani privitoare la tendinţele economice viitoare nu au fost confirmate nici pe departe de realităţile care au urmat. Din 2008 până în prezent, au existat prea mulţi factori imprevizibili pentru a mai încerca să faci orice fel de anticipaţie. Cert este că importante vor rămâne produsele de bază cum ar fi uleiul, făina şi zahărul".

Puterea de cumpărare va creşte

Nu de aceeaşi părere este şi Laurian Lungu, analist financiar şi managing partner în cadrul Macroanalitica. El susţine că în 2012 va exista o creştere marginală a consumului. "Nu va fi o creştere spectaculoasă, însă în mod normal ar trebui să existe o creştere uşoară pentru că avem de-a face cu o creştere uşoară a puterii de cumpărare faţă de 2010 şi 2011".

El explică faptul că inflaţia mare din 2010 şi chiar 2011 a condus la o scădere a salariului real.

De asemenea, retailerul Macro-Minimax Discount estimează o "uşoară revenire a consu mului pe segmentul FMCG".

Richard Mansel, CEO al diviziei de FMCG Retail a Mercadia Holland BV, ce cuprinde Minimax, Macro şi Mic.ro, mai spune că se aşteptă la tendinţe diferite în funcţie de segment.

"În contextul actual, vorbim despre un nivel mai mic al cheltuielilor pentru cumpărături faţă de acum 2-3 ani şi de un comportament de consum în continuă schimbare. În acest context, comerţul de proximitate şi formatul de tip discounter au fost cele care au câştigat tot mai multe decizii de cumpărare. Este de aşteptat ca aceste două segmente, alături de formatul de tip supermarket, să păstreze şi în 2012 tendinţa de creştere".

Minimax-Macro, Profi, Cora şi Billa au fost singurii retaileri moderni care au răspuns solicitării ZF privind evoluţia consumului în 2012. Ceilalţi jucători fie nu au răspuns, fie au spus că nu doresc să comenteze pe marginea acestui subiect.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO