Business Hi-Tech

RCS&RDS chiar vrea să cumpere UPC, într-o tranzacţie de 300 mil. dolari. Achiziţia ar crea un "monstru" în telecom

RCS&RDS chiar vrea să cumpere UPC. Achiziţia ar crea un „monstru“ în telecom

Autor: Cristian Hostiuc, Adrian Seceleanu

24.02.2011, 19:55 3766

Operatorul de telecomunicaţii RCS&RDS, controlat de omul deafaceri din Oradea Zoltan Teszari, 41 de ani, este la un pas dea-şi cumpăra rivalul UPC, fostul Astral, cu care se bate de peste15 ani pe piaţa de cablu într-o tranzacţie care s-ar ridica înjurul a 300 de milioane de dolari.

Conform unor surse de pe piaţă, Teszari - care deţine 43% dinRCS&RDS - este în proces de selecţie a băncii de investiţiecare trebuie să-i asigure finanţarea pentru această tranzacţie caredacă s-ar realiza, ar schimba fundamental toată piaţa telecomromânească, care este extrem de fragmentată şi cu o concurenţăacerbă. Ceilalţi acţionari ai RCS&RDS sunt fondurile deinvestiţii Epic şi Quadrant şi câţiva oameni de afaceri români şimanageri ai firmei.

Teszari a avut discuţii începând cu finalul anului trecut cumarile bănci de investiţii printre care Goldman Sachs, CreditSuisse şi Morgan Stanley pentru structurarea unei asemeneatranzacţii. El este acum în proces de a selecta banca cu care vamerge înainte.

RCS&RDS lansează net mobilşi în Ungaria

Discuţiilese poartă la Viena. Bancherii ar trebui să-i ofere RCS&RDS, ocompanie cu venituri care depăşesc 700 de milioane de dolari,finanţare atât pentru achiziţie, cât şi pentru reeşalonareadatoriilor care trebuie plătite de RCS&RDS în perioadaurmătoare.

Anul acesta compania are de rambursat 175 de milioane de dolari,iar conform unor surse de pe piaţă "problema este parţialrezolvată".

Liberty Global, acţionarul UPC, a angajat anul trecut banca deinvestiţii Rothschild pentru găsirea unei soluţii pentru UPCRomânia, care a cumpărat în anul 2004 operatorul local de cabluAstral cu 400 de milioane de dolari.

Dacă în 2005 UPC devenea numărul unu pe piaţa de cablu, în"lupta de stradă" care a urmat în următorii ani RCS&RDS aînvins printr-o politică extrem de agresivă de preţuri şi atragereade clienţi cu orice preţ. După cinci ani de luptă, RCS&RDS arede aproape trei ori mai mulţi clienţi pe TV decât UPC. În acestecondiţii Liberty trebuie să găsească o soluţie şi, conform surselorcitate, ar fi de acord să vândă operaţiunile din România.

UPC lansează noi serviciipentru clienţii cu televiziunedigitală

Dacă la primul tur făcut de Rothschild la cei care ar putea fiinteresaţi niciun grup mare de telecom nu a marşat la preţul cerutde 700 de millioane de dolari, acum, la 300 de milioane de dolari,pare mult mai rezonabil, iar RCS&RDS este gata să facă omişcare care ar lăsa mască toată piaţa de telecom.

Dacă cei doi rivali s-ar uni, s-ar naşte un "monstru" pe piaţaromânească cu aproape patru milioane de clienţi numai pe segmentulde televiziune, 1,7 milioane de clienţi pe telefonie fixă, 1,4 petelefonie mobilă şi 1,4 pe internet fix.

Cifrele de afaceri adunate ar duce la constituirea unui grup cuvenituri anuale de aproape un miliard de dolari, ceea ce ar fi caun ghimpe în coasta Orange, Vodafone şi Romtelecom / Cosmote,grupul controlat indirect de Deutsche Telekom.

RCS&RDS iese la atac şi cuo platformăIPTV

Tranzacţia nu ar avea probleme la Consiliul Concurenţei având învedere că ar domina piaţa urbană de cablu? "La prima discuţie, şila prima vedere a structurii de clienţi şi afaceri, nu este niciunobstacol care să nu poată să fie trecut", a menţionat unavocat.

De partea cealaltă, unul dintre rivali a replicat: "Aceastătranzacţie nu ar trebui să primească OK-ul Concurenţei. Piaţa TVs-ar închide pur şi simplu".

TranzacţiaRCS&RDS - UPC trebuie privită cu rezerve având în vedere căniciunul dintre rivali nu va sta cu mâinile în sân, privind detaşatde pe margine cum se naşte un grup care este extrem de agresiv şibine conectat al cărui trecut lasă să se vadă că se bate de la egalla egal cu cele mai mari grupuri de telecom din lume.

Bătălia pentru tranzacţie se va da inclusiv la nivel politic,având în vedere că toţi operatorii de pe piaţă sunt extrem deinfluenţi la vârf şi au interese diferite.

RCS&RDS este extrem de experimentată la nivelul ConsiliulConcurenţei având în vedere că a făcut achiziţii pe bandă rulantă,toate aprobate de Consiliu, şi a beneficiat, în timp, de un cadrude reglementare favorabil la nivelul autorităţii de reglementare şial ministerului de resort.

UPC rămâne numărul unu pepiaţa TV din Ungaria

În aceste condiţii toţi ochii vor fi spre Consiliul Concurenţei,care ar trebui să analizeze cel mai fierbinte dosar de achiziţiedin ultimul deceniu. În joc se vor pune de la sute de mii până lamilioane de euro pentru avocaţi şi consultanţi - pe de o partepentru a se face tranzacţia, iar pe de altă parte, pentru a seîmpiedica crearea unui colos imprevizibil, care a dovedit că poatepune pe piaţă o idee într-un timp foarte scurt spre deosebire demultinaţionale, care au nevoie de dosare de aprobări.

Zoltan Teszari este un om extrem de discret care a început de laun chioşc de îngheţată în anii '90 pentru a ajunge cel mai de temutpersonaj din România de pe piaţa de telecom. Cu el există doar douăpoze, pentru că nu a acordat niciodată un interviu şi oficial nu adiscutat cu niciun ziarist

Fieful lui este la Oradea, iar de acolo şi-a creat o reţeaextrem de întinsă de relaţii care l-au ajutat să câştige pas cu pasfiecare scară de bloc, fiecare oraş pentru a oferi serviciile decablu şi internet.

El l-a angajat acum mai bine de un deceniu pe Alexandru Oprea,un inginer, care i-a condus operaţiunile zilnice şi care îşi facesimţită prezenţa în spaţiul public doar la conferinţe alecabliştilor şi la licitaţiile pentru achiziţia drepturilor TV laLiga I de fotbal.

Prea puţină lume ştie ce se întâmplă în spatele uşilor de laRCS&RDS. Singurele informaţii sunt aflate din Monitorul Oficialsau Arhiva de garanţii reale mobiliare, având în vedere căRCS&RDS este un grup puternic îndatorat, care şi-a bazatextinderea agresivă atât în ţară, cât şi în afară (Ungaria,Slovacia, Cehia, Croaţia, Serbia, Spania şi Italia) pe împrumuturibancare.

Într-un interviu acordat anul trecut ZF Alexandru Oprea,preşedintele companiei, a respins însă eticheta de grup îndatoratpusă la Bucureşti, afirmând că în capitalele financiare Londra sauNew York companiei i se spune că ar putea împrumuta mai mult. Înanul 2008, cu datorii de 671 mil. dolari şi un profit operaţionalde 277,8 mil. dolari raportul dintre datorii şi câştig era de 2,4,sub media înregistrată de companii din aceeaşi industrie, spuneOprea.

Acum un deceniu ING a fost principalul finanţator, dar înultimii ani au intrat şi alte bănci mari din afară, în frunte cuCitibank. La finalul lui 2007 Teszari a dorit să vândă o parte dincompanie pe bursele internaţionale, dar tranzacţia a picat peultima sută de metri, atunci când agenţiile de rating au început săpenalizeze România, iar marii investitori s-au retras.

Vin doi ani cheie pentru RCS&RDS. Datorii de 550 mil. $ajung la maturitate

Pentru listarea la bursă Teszari a angajat banca americană deinvestiţii Morgan Stanley iar valoarea companiei se situa între 2,5şi 3 miliarde de dolari, ceea ce l-ar fi făcut miliardar în dolaripe Teszari. Între timp valoarea companiei a scăzut şi nimeni nu armai oferi valorile de atunci.

De-a lungul timpului au apărut informaţii conform cărora Teszariar fi discutat vânzarea RCS&RDS cu Deutsche Telekom. Gigantulgerman a dorit neapărat să intre în România, o piaţă de 22 demilioane de locuitori cu o populaţie care îşi petrece cea mai mareparte a timpului liber în faţa televizorului - principalul mijlocde distracţie - şi care plăteşte anual facturi la mobil de peste2,4 miliarde de euro.

Într-un final Deutsche atacă piaţa românească cumpărând acţiunila grupul elen OTE, care deţine în România operatorii Romtelecom şiCosmote.

Încei 15 ani de când operează în telecom Teszari a avut curajul să sebată cu orice operator investind peste un miliard de dolari înechipamente, tehnologie, conţinut TV şi extindere în regiune - înUngaria ajungând numărul doi pe piaţa TV. Strategia lui s-a bazatpe o politică agresivă de preţuri şi un simţ extraordinar în adetecta zonele de creştere, fie că erau la oraş, fie că erau înmediul rural.

De trei ani RCS se bate cu Romtelecom lună de lună pentruachiziţia reţelelor de cartier din oraşe şi din mediul rural.

Ovidiu Ghiman, unul dintre oamenii care au fost alături deTeszari zece ani, a fost recrutat de Romtelecom, fiind acumdirectorul prin care compania, cu picioare de lut (telefonia fixă,un business în scădere), încearcă să câştige clienţi prin punereape piaţă a serviciilor de televiziune şi telefonie inclusiv prinreţele de cablu. Rivalitatea dintre Teszari şi Ghiman, 33 de ani,fost acţionar al RCS&RDS, este dusă la extrem şi se vede înpiaţă.

"Unde se duce Ghiman cu Romtelecom, acolo vine şi RCS&RDS",a menţionat o sursă de piaţă. La începutul anului s-a dat bătăliapentru oraşul Sighişoara, care a fost câştigată de Teszari.

Războiul reţelelor de fibră optică, scorul la zi: RCS - 76de oraşe, Romtelecom - peste 30, UPC - 1

Piaţa telecom din România, de peste 4 miliarde de euro pe an(peste 5 miliarde de dolari) este dominată la nivel de profit deOrange şi Vodafone, iar ceilalţi se luptă pe ce mai rămâne. Venireacrizei a adus politici de preţ extrem de agresive din parteatuturor operatorilor, ceea ce i-a făcut pe mulţi să spună că "înRomânia, la nivel de piaţă, se generează un profit operaţional preamic pentru a susţine atât de mulţi jucători".

Pe piaţa telecom din România au apărut zvonuri privind vânzareaUPC încă din 2008, dar acestea au fost respinse în mod constant decompanie. Atunci Orange ar fi discutat preluarea UPC. Zvonurile nuau dispărut, în contextul în care UPC a continuat să-şi diminuezecota de piaţă din România. Mai mult, discuţiile s-au amplificat,iar în decembrie 2010 Mike Fries, directorul executiv al companieiamericane Liberty Global (UPC), a fost întrebat, direct, la unforum organizat la New York de banca de investiţii UBS, dacăoperatorul se va retrage din România.

"Unii oameni sugerează că ar fi mai bine să predaţi cheile şi săvă retrageţi din Ro mânia. Ce planuri aveţi?", a sunat întrebareabrutală adresată lui Fries. El a evitat un răspuns direct. "Evaluămîn mod constant diferite opor tunităţi", a spus el, sugerând însăcă subiectului i se acordă o atenţie exagerată.

"Acest subiect pare să apară între primele trei teme aleoricărei conversaţii pe care o port", deşi "România reprezintă doar1,5% din veniturile UPC", a spus Fries. Zvonurile privind vânzareaau fost de altfel permanent un motiv de stres şi în cadruloperatorului.

"E greu să lucrezi într-o companie despre care sunt tot timpulzvonuri că va fi preluată. Nu ştii la ce să te aştepţi", povestea,sub condiţia anonimatului, un angajat al UPC.

"Avândîn vedere felul în care UPC a dispus în trecut de activele sale pepieţe precum Norvegia şi Franţa, vânzarea operaţiunilor dinRomânia, chiar şi către un asemenea competitor precum RCS&RDS,nu poate fi exclusă", a comentat pentru ZF Chris Dziadul, directoreditorial şi analist-şef pe Europa de Est al publicaţiei britaniceBroadband TV News - una dintre cele mai importante publicaţii despecialitate din Europa.

"România este o piaţă unică din punctul de vedere alcompetiţiei, iar războiul preţurilor în care sunt implicaţi acumliderii pieţei, UPC, RCS&RDS şi Romtelecom, este nesustenabilpe termen mediu şi lung.

Deşi un exit de pe piaţa din România ar fi, fără îndoială, olovitură pentru Liberty Global, focusul principal al companiei esteîn mod clar acum pe teritorii mai mari şi mai profitabile, cum suntPolonia şi, desigur, Germania", a adăugat el.

Dacă tranzacţia dintre RCS&RDS şi UPC va fi finalizată,interesul Deutsche Telekom pentru achiziţia acţiunilor deţinute destatul român la Romtelecom va fi redus dramatic, comentează sursede pe piaţa telecom.

"Interesul va scădea pentru că Romtelecom nu va mai avea cum sălupte cu şanse pentru pieţele cheie de internet şi televiziune.Cumpărând UPC, RCS&RDS închide practic piaţa de servicii TV şidevine un jucător uriaş şi pe piaţa de internet fix", au declaratpentru ZF surse de pe piaţa de comunicaţii.

Nici RCS&RDS, nici UPC nu au comentat informaţiile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO