Mediafax.biz Exclusiv

Topul companiilor care au pierdut cel mai mult din valoare pe timp de criză: băncile şi companiile energetice, cele mai afectate

Topul companiilor care au pierdut cel mai mult din valoare pe timp de criză: băncile şi companiile energetice, cele mai afectate

Bănci precum Bancpost, Volksbank sau Piraeus Bank au pierdut peste 70% din valoare în perioada 2008-2011

Autor: Andreea Neferu

09.12.2011, 10:11 456

Bănci precum Bancpost, Volksbank sau Piraeus Bank au pierdut peste 70% din valoare în perioada 2008-2011, în timp ce şi jucători din industria energetică, precum Electrica Distribuţie Transilvania Nord sau Electrica Distribuţie Transilvania Sud s-au "devalorizat" cu peste două treimi.

De altfel, companiile prezente în top 10 al celor mai mari scăderi de valoare de piaţă în ultimii patru ani şi-au redus valoarea cumulată de la peste 6,4 miliarde de euro în 2008 la puţin peste 2 miliarde de euro anul acesta.

Venirea crizei şi lipsa unei mase suficiente de clienţi corporate şi retail au lovit puternic în rezultatele băncii Bancpost, care conduce clasamentul celor mai mari scăderi de valoare, în condiţiile în care a pierdut 75%, până la 113 milioane de euro.

Grupul financiar elen EFG Eurobank, proprietarul Bancpost, a obţinut anul trecut un profit net de 15,8 mil. euro din operaţiunile din România, faţă de o pierdere de 8,3 mil. euro în 2009. Rezultatele anunţate de grup la Atena sunt calculate conform standardelor internaţionale de raportare financiară. Activele au scăzut cu 4,6% şi au ajuns la 5,35 mld. euro, în principal din cauza restrângerii portofoliului de credite.

Bancpost, a noua bancă locală după activele deţinute la sfârşitul anului 2010, s-a luptat mult în ultimii doi ani de zile cu portofoliul de credite, care crescuse exponenţial pe vârful creşterii economice.

Grupul EFG a fost nevoit să vină cu peste 100 mil. euro la capitalul Bancpost, iar banca şi-a făcut curăţenie în bilanţ. La sfârşitul lui 2010, cota de piaţa a Bancpost se îngustase la mai puţin de 4%, un minim al ultimilor 10 ani.


Criza le-a dat dureri de cap

Un declin puternic pe timp de criză a avut şi Volksbank, a opta bancă locală după active, care a scăzut cu 71%, până la 122 de milioane de euro.

Banca a raportat anul trecut pierderi de peste 30 mil. euro după standardele internaţionale. Timp de un an banca a fost nevoită să suspende creditarea, de-abia în toamna anului 2011 începând să fie relansate produse din această gamă. La sfârşitul lui 2010 ponderea creditelor cu restanţe mai mari de 90 de zile urcase la 15,6%, mai mult decât dublu comparativ cu 2009. Volksbank are o poziţie vulnerabilă inclusiv din cauză că deţine cel mai mare portofoliu de credite în franci elveţieni de pe piaţă, soldul acestora ridicându-se la echivalentul a 6 mld. lei la sfârşitul lui 2010 (47% din portofoliu).

Podiumul este completat de Piraeus Bank, filiala locală a unuia dintre grupurile financiare elene de top, care şi-a redus valoarea cu 70% pe timp de criză, până la 112 milioane de euro.



Activele statului scad în continuare

În industria energiei, Electrica Distribuţie Transilvania Nord, dar şi Sud au consemnat de asemenea scăderi importante. Spre exemplu, Electrica Distribuţie Transilvania Nord şi-a redus valoarea de piaţă pe timp de criză cu 70%, până la 210 milioane de euro, în timp ce Electrica Distribuţie Transilvania Sud are în acest an o valoare de piaţă de 219 milioane de euro, ceea ce înseamnă o contracţie de 69% în comparaţie cu anul 2008, când valoarea ei a fost estimată la 700 de milioane de euro.

Electrica este singura companie de distribuţie şi furnizare a energiei electrice care se mai află în portofoliul statului român, fiind controlată de Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri. În topul scăderilor figurează însă şi jucători din industria auto, precum Porsche (declin de 69%, până la 136 milioane de euro), din industrie (ArcelorMittal Galaţi, cu o scădere de două treimi, până la 420 de milioane de euro) sau din retail, precum Metro Cash & Carry (declin de 65%, până la 351 milioane de euro).

În 2010 cele mai valoroase 100 de companii din România erau evaluate la 56 de miliarde de euro, iar anul acesta top 100 a rămas cu mai bine de 2 miliarde de euro sub pragul de 50 miliarde de euro, situaţie care arată că activele româneşti au continuat să se devalorizeze. De altfel, reprerul Petrom - cea mai mare şi cea mai valoroasă companie locală - a pierdut 17% din valoare în ultimul an, mai exact peste 750 de milioane de euro. Anul de vârf pentru companiile româneşti a fost 2007, când primele 100 de companii din top erau evaluate la aproape 100 de miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO