Opinii

Ce implicaţii negative are asupra companiilor proiectul de lege adoptat de Senat în privinţa TVA split?

Ce implicaţii negative are asupra companiilor proiectul...
03.11.2017, 13:08 1034

 

Prevederile proiectului de lege pentru aprobarea OG nr. 23/2017 (Legea nr. 241/2017), cum a fost adoptat de către Senat în data de 31 octombrie, încalcă principiul proporţionalităţii (prin penalizarea contribuabilului cu limitarea definitivă a dreptului de deducere a TVA la 50% pentru o eroare materială - plata TVA în alt cont decât contul de TVA al furnizorului) şi nu sunt corelate cu prevederile Codului de procedură fiscală (termenul de 30 de zile nu este suficient în situaţia în care obligaţia fiscală reprezentând TVA de plată rezultă dintr-o eroare materială - termenul de soluţionare de către organul fiscal a unei cereri a contribuabilului este de 45 de zile). 

În urma studierii proiectului, am identificat două aspecte care vor avea implicaţii negative în activitatea şi bugetul oricărei persoane impozabile, indiferent dacă aplică sau nu plata defalcată a TVA. 

1.         Aplicarea prevederilor legii privind plata defalcată a TVA de către persoanele impozabile care nu intră sub incidenţa acestei legi (nu optează şi nu sunt obligate să aplice legea)

Conform punctului 2 din proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017 (Legea nr. 241/2017), astfel cum a fost adoptat de către Senat în data de 31.10.2017, care modifică art. 3 alin. (1) al OG nr. 23/2017, persoanele impozabile, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA, au obligaţia să plătească contravaloarea TVA aferente achiziţiilor de bunuri şi servicii într-un cont de TVA al furnizorului/prestatorului care aplică mecanismul plăţii defalcate a TVA.

Conform punctului 17 din proiectul de Lege, care modifică art. 18 al OG nr. 23/2017, nerespectarea prevederii de mai sus constituie contravenţie, şi, dacă nu se corectează plata contravalorii TVA în contul de TVA al furnizorului în termen de 7 zile lucrătoare de la data efectuării plăţii, se datorează următoarele amenzi:

  • 0,06%/zi din suma plătită eronat pentru contravenţia prevăzută la art. 18 lit. a);
  • 50% din suma plătită eronat pentru contravenţia prevăzută la art. 18 lit. b).

În consecinţă, o persoană impozabilă care nu a optat pentru aplicarea plăţii defalcate a TVA şi nici nu este obligată să aplice acest mecanism, este obligată să respecte prevederile acestei legi.  Implicaţiile negative ale prevederilor acestui proiect de lege sunt:

  • Cuantumul amenzii reprezentând 50% din suma plătită eronat nu respectă principiul proporţionalităţii, consecinţa unei erori materiale (persoana impozabilă achită contravaloarea TVA, dar o achită în alt cont decât contul de TVA al furnizorului) fiind, în fapt, limitarea definitivă a dreptului de deducere a TVA la 50%.
  • Îngreunarea desfăşurării activităţii persoanelor impozabile din cauză că acestea trebuie să verifice, înaintea efectuării fiecărei plăţi, Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, aceasta devenind o „activitate curentă” (în plus faţă de cele efectuate în prezent: dacă partenerii sunt/nu sunt plătitori de TVA, dacă aplică/nu aplică sistemul TVA la încasare, dacă sunt/nu sunt înscrişi în registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi).
  • Îngreunarea desfăşurării activităţii persoanelor impozabile din cauză că acestea trebuie să compare, înaintea efectuării fiecărei plăţi, data emiterii facturilor pe care intenţionează să le achite cu data publicării furnizorilor în Registrul persoanelor care aplică plata defalcată a TVA.

2.         Pragurile mici ale obligaţiilor fiscale şi termenele scurte prevăzute la punctul 2 din proiectul de lege

Considerăm că pragurile obligaţiilor fiscale reprezentând TVA restante şi termenele  prevăzute la punctul 2 din proiect sunt derizorii, ţinând cont de consecinţele depăşirii acestora. Aceste praguri şi termene trebuie reanalizate şi corelate cu prevederile din Codul de procedură fiscală. Trebuie să se aibă în vedere faptul că pot exista o multitudine de situaţii care duc la depăşirea acestor praguri/termene (erori materiale sau imposibilitatea efectuării plăţii acestor obligaţii fiscale din cauza lipsei de disponibilităţi), situaţii care nu sunt determinate de reaua credinţă a persoanelor impozabile:

·      Plata unei sume mai mici decât obligaţia fiscală datorată din cauza unei erori materiale (ex. inversare de cifre).

·      Plata obligaţiei fiscale în alt cont bugetar. Conform art. 164 din Codul de procedură fiscală, plata obligaţiilor fiscale efectuată într-un cont bugetar eronat este valabilă de la momentul efectuării acesteia, corectarea erorii din documentul de plată efectuându-se de către organul fiscal competent la cererea debitorului. Termenul de soluţionare este de 45 de zile de la data înregistrării solicitării de corectare conform art. 77.

·      Depunerea unui decont de TVA cu sume eronate. Aceste erori materiale se corectează conform Ordinului nr. 3604/2015, termenul de soluţionare fiind de 45 de zile de la data înregistrării solicitării de corectare conform art. 77.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO